نخستین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد

رشت(پانا) - نهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی ماهی شناسی ایران طی دیروز و امروز به صورت وبینار به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
نخستین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد

به گزارش ایرنا، عضو هیات علمی رشته شیلات دانشگاه گیلان و دبیر اجرایی نهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی گفت: این کنفرانس با هدف شناخت وضعیت ماهی های اکوسیستم آبی و حفاظت از ماهیان بومی به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

سید حامد موسوی افزود: ایجاد بستر تبادلات و تعاملات علمی بین محققان داخلی و بین المللی در حوزه تخصصی ماهی شناسی، ارزیابی وضعیت تنوع زیستی ماهیان ایران، تبیین وضعیت حفاظتی ماهیان بومی ایران، بررسی مناطق حفاظت شده مورد نیاز حفاظت از ماهیان ایران، ارائه راهکارهای حفاظتی از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری دریای خزر، تبیین اهمیت تالاب انزلی به عنوان زیستگاه ماهیان بومی خزر و آشنایی با دستاوردهای نوین در تکثیر و پرورش، صید و فرآوری ماهیان با محوریت توسعه پایدار از جمله دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس است.

وی با اشاره به ارائه ۳۰۸ مقاله از محققان ایرانی و خارجی به نهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی اظهار کرد: از میان مقالات ارسالی افزون بر ۲۰۰ مقاله به صورت پوستر و ۳۰ مقاله به صورت ارائه آنلاین پذیرش شد ضمن اینکه ۳۰ مقاله به صورت آفلاین ضبط شده ارائه شد.

عضو هیات علمی رشته شیلات دانشگاه گیلان با بیان اینکه ۴۰ مقاله از محققان خارجی دریافت شد، اضافه کرد: از مجموع مقالاتی که به صورت برخط(آنلاین) ارائه می شود، ۱۳ مقاله توسط محققان خارجی و ۱۷ مقاله توسط محققان ایرانی ارائه می شود.

وی اظهار کرد: در این همایش محققان و دانشمندانی از کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایتالیا، صربستان، هندوستان، ترکیه، ازبکستان، عراق، نیجریه، الجزایر، اسپانیا، آفریقا و روسیه مقاله ارائه دادند.

ایران زیستگاه مهمی برای انواع ماهی های آب شیرین و دریایی محسوب می شود

دبیر اجرایی نهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی در ادامه گفت: ایران به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی، زیست بوم های متنوع آب شیرین و خطوط ساحلی طولانی زیستگاه مهمی برای انواع ماهی های آب شیرین و دریایی محسوب می شود.

وی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ گونه ماهی آب شیرین از آب های داخلی ایران شناسایی شده اند که نزدیک یک سوم آنها منحصر به این آب و خاک هستند یا به عبارتی بوم زاد ایران شناخته می شوند.

عضو هیات علمی رشته شیلات دانشگاه گیلان اظهار کرد: تنوع گونه ای قال توجه نیز نزدیک به یک هزار گونه در بخش ماهیان دریایی هم در دریای خزر و هم در خلیج فارس و دریای عمان ثبت شده است.

در سخنرانی های این کنفرانس مطالبی در زمینه ماهیان بومی ایران و آخرین وضعیت حفاظتی آنها، ماهیان ازبکستان، ترکیه، اقیانوس هند، خلیج فارس و دریای عمان، ژنتیک و تکامل ماهیان، ماهیان حوضه رودخانه های دجله و فرات، هندوستان، حوضه آبریز دریای خزر، اکولوژی و حفاظت ماهیان ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار