آغاز مهاجرت پرندگان و افزایش نگرانی‌ها از شیوع آنفلوانزا

بیرجند(پانا) - معاون سلامت دامپزشکی استان خراسان جنوبی اعلام کرد با آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر نگرانی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۲۲۵۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز مهاجرت پرندگان و افزایش نگرانی‌ها از شیوع آنفلوانزا

محمدعلی بخشی، معاون سلامت دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: حضور پرندگان وحشی به عنوان مخازن این بیماری که ممکن است فاقد علائم بیماری باشند، همیشه به عنوان یک عامل خطرساز مطرح بوده است.

بخشی افزود: سال گذشته برا‌ی اولین بار این بیماری در بین طیور صنعتی بعضی از شهرستانهای استان شایع شد و با حذف گله‌های مبتلا خسارات اقتصادی سنگینی بر صنعت طیور استان وارد شد.

وی با بیان اینکه با شروع عملیات واکسیناسیون گسترده در تمامی سطوح پرورش طیور اعم از مرغ مادر ، تخمگذار ، پولت تخمگذار ، بوقلمون و شترمرغ سبب شد تا از ادامه بیماری و یا وقوع مجدد آن در واحد‌های فوق جلوگیری شود، افزود: اصلاح ساختار بهداشتی واحد‌ها با انجام ممیزی فشرده و سختگیرانه و لزوم پوشش صد در صدی طیور از دیگر پیشرفت‌های حاصله است.
معاون سلامت دامپزشکی استان افزود: با وجود تمام تمهیدات در نظرگرفته شده، نباید از بیماری غافل شد و لازم است اقدامات پیشگیرانه جدی کماکان ادامه داشته باشد.

وی گفت: با توجه به بررسی‌ها و اقدامات انجام شده توسط اداره کل دامپزشکی در استان، هم اکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان صنعتی، مهاجر و ... مشاهده نشده است.

بخشی، ارائه گزارش سریع و به‌ موقع هر گونه تلفات در پرندگان وحشی، آزاد پرواز و غیربومی، ارائه گزارش هر گونه تلفات نامتعارف و یا افت تولید واحد مرغداری به شبکه دامپزشکی شهرستان، پرهیز از تماس با پرندگان بیمار، فضولات آنها و یا لاشه‌های پرندگان، پرهیز از اختلاط گونه‌های بومی با غیربومی و وحشی و لزوم نگهداری موقت و حداقل دو هفته‌ای پرندگان جدیدالورود در مکانی مجزا از سایر پرندگان، پرهیز از رفت و آمد‌های غیرضروری به واحد‌های صنعتی و در صورت ضرورت با رعایت کامل اصول بهداشتی، ممنوعیت ورود هرگونه خودرو به داخل واحد پرورشی به خصوص خودرو‌های حامل نهاده ، حمل تخم مرغ و گازوئیل و رعایت کامل اصول بهداشتی در واحد مرغداری شامل فعال‌سازی حوضچه‌های ضدعفونی ورودی مجموعه و سالن ها‌ی پرورشی و انبار را از توصیه های دامپزشکی برای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

وی تأمین لوازم بهداشتی یکبار مصرف برای بازدیدکنندگان و یا سایر افراد ، تأمین امکانات لازم برای شستشو وضدعفونی دست، ممنوعیت جابجایی لاشه به بیرون از واحد و دفن بهداشتی آنها، بهسازی انبار دان و سالن‌های پرورشی و سایر تأسیسات، کنترل تردد کارگران در داخل واحد و یا بین واحد‌های مختلف اطراف، بهسازی روش‌های آبیاری درختان، بهسازی و غیرقابل دسترس کردن استخر‌های ذخیره آب کشاورزی و یا پرورش ماهی برای سایر پرندگان، پرهیز از ایجاد هر گونه جاذبه برای پرندگان وحشی، آزادپرواز و یا مهاجر (ریخت و پاش دان، رهاسازی کود بصورت روباز، محل تجمع آب و یا آبگیر)، لزوم جدی فرآوری و سالم سازی کود با نظارت مسئولین فنی بهداشتی و دامپزشکی، ممانعت از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلین مکانیکی به محل پرورش طیور، پرهیز از مصرف دان پایان دوره سایر واحد‌ها، پرهیز از زنده فروشی مرغ پایان دوره، پرهیز از نگهداری سایر گونه‌های پرندگان در واحد‌های صنعتی پرورش طیور، خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی، عدم تهیه گوشت مرغ از مراکز غیرمجاز و عرضه کنندگان و کشتارکنندگان دوره گرد، تهیه گوشت مرغ مصرفی به صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد و از مراکز مجاز و مورد تأیید دامپزشکی و واکسیناسیون و پوشش بیمه‌ای کامل طیور صنعتی را از دیگر توصیه ها به پروش دهندگان سنتی و صنتعتی مرغ در استان برشمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار