تسریع واکسیناسیون کرونا در کشور؛ واردات واکسن فایزر منتفی شد

تهران (پانا) - با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی طی روزهای گذشته و تسریع در فرایند واکسیناسیون کرونا، کشور در حال عبور از پیک پنجم بیماری است اما رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند این معادله را بهم بریزد و کشور وارد پیک ششم بیماری کرونا شود.

کد مطلب: ۱۲۱۹۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تسریع واکسیناسیون کرونا در کشور؛ واردات واکسن فایزر منتفی شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداست از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد 5 میلیون و ۵۷۲ هزار و ۹۶۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد۱۲۰ هزار و ۱۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۵ میلیون ۹ هزار و ۶۷۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنان ۶ هزار و ۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، اکنون ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۳۷ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۵۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۶۱ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

ورود واکسن فایزر به ایران منتفی شد

پس از اینکه رسانه‌ها اعلام کردند که تلاش‌ها برای ورود واکسن فایزر به کشور انجام شده است اما بهرام عین‌اللهی در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که هیچ واکسن فایزری به ایران وارد نشده است و با توجه به بررسی های اخیر کمیته علمی، بانوان باردار می‌توانند از واکسن سینوفارم استفاده کنند و هیچ واکسن فایرزی وارد ایران نشده و نخواهد شد.

ورود اولین محموله واکسن کرونا برای ۳ تا ۱۷ ساله‌ها

در هفته‌ای که سپری شد، ۶ میلیون دُز واکسن کرونا (تک دُز) از مجموع ۱۲ میلیون دُز توصیه شده برای سنین ۳ الی ۱۷ سال وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شد. محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر از شروع واردات محموله‌های ۶ میلیون دُزی واکسن کرونا تهیه شده توسط این جمعیت در فصل پاییز خبر داد و گفت: با ورود اولین محموله ۶ میلیون دُزی به ایران، به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۴۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است.

اجرای قرنطینه هوشمند در کشور

قرار است با افزایش واکسینه شدن جمعیت عمومی کشور، طرح قرنطینه هوشمند نیز در کشور اجرا شود. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته‌ای که سپری شد اعلام کرد که ظرف چند هفته آینده در قرنطینه تحول ایجاد می‌شود و قرنطینه هوشمند در کشور اجرایی خوهد شد. وی توضیح داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرف چند هفته آینده تحولی در بحث قرنطینه ایجاد خواهد شد و قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل می‌شود بدین معنا که افرادی که واکسینه می‌شوند، می‌توانند از مزایای واکسیناسیون استفاده ببرند. با اجرای این برنامه دیگر نیازی به بسیاری از محدودیت‌ها نیست و هر فردی که واکسینه می‌شود، می‌تواند با اپلیکیشن وزارت بهداشت QR کد را دریافت کند و با ارائه آن می‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد.

آغاز موج بازگشت زائران اربعین به کشور

در هفته‌ای که سپری شد، عملیات بازگشت زائران اربعین حسینی در سال 1400 به کشور آغاز شده و با توجه به فروکش کردن موج پنجم بیماری کرونا در ایران، ‌نگرانی‌ها از گسترش شیوع کرونا و موج ششم بیماری افزایش یافته است. سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی از آغازموج بازگشت زائران به کشور خبر داد و گفت: در صورت افزایش حجم تردد در مرز مهران گیت‌های ویژه و فوق العاده بازگشایی خواهند شد.

وضعیت ناشنوایان در ایران

هفته‌ای که سپری شد، یکی از روزهای هفته به نام روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده بود. معلولیت ناشنوایی یک معلولیت پنهان است که تاثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده او دارد. شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند ناشنوایی است و به تنهایی دو برابر باقی اختلالات قابل شناسایی را در بر می‌گیرد. بنابراین با توجه به اینکه شایع‌ترین معلولیتی است که یک نوزاد با آن به دنیا می‌آید، باید هر چه سریعتر شناسایی شود. محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی می‌گوید در کشور ایران 222 هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

تاثیر امتحانات نهایی برای کنکور مشخص شد

تاثیر امتحانات نهایی دانش‌آموزان بر کنکور سراسری یکی از مسایل مهم برای ورود به عرصه آموزش عالی است. در هفته‌ای که سپری شد منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از مشخص شدن تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در جلسه این ستاد خبر داد و گفت: سرپرست محترم آموزش و پرورش به اتفاق ریاست مرکز سنجش آموزش و پرورش توضیحاتی را در این زمینه دادند که کارگروهی برای ارتقاء و استانداردسازی امتحانات نهایی از طراحی سوالات تا ایجاد ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش تشکیل شده است که به همه شعب و مدارس ابلاغ شده است. امتحانات نهایی از سال ۱۴۰۱.۴۰ درصد با تاثیر مثبت لحاظ می‌شود و در سال ۱۴۰۲ نیز وزن ۶۰ درصدی در کنکور دارد. طبق آمار مراجعه برخی از دانش آموزان به کلاس‌های تست زنی کنکور کمتر شده است. دانش آموزان کنکوری سال ۱۴۰۲ باید در روش خواندن دروس دبیرستان؛ عمیق‌تر باشند چون طبق مصوبه فقط ۴۰ درصد تست زنی در کنکور لحاظ شده است.

اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۰

نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۰ نیز در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد و در مجموع رشته های با آزمون و بدون آزمون ۴۵۵ هزار و ۴۲۴ نفر قبول شدند. آزمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۹ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی با رقابت یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب برگزار شد. نتایج اولیه در ۱۰ مردادماه اعلام شد و انتخاب رشته داوطلبان از ۱۴ مرداد ماه آغاز شد و در نهایت با توجه به تمدیدهای صورت گرفته تعداد ۵۲۳ هزار و ۶۷۱ نفر نسبت به انتخاب رشته‌های با آزمون سال ۱۴۰۰ اقدام کردند.

آغاز سال تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی جدید دانشجویان نیز در هفته‌ای که گذشت آغاز شد و منصور غلامی، وزیر علوم در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام کرد که تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها رو به افزایش است،‌ اعلام کرد که جمعیت دانشجویی در کشور کاهش پیدا کرده است و امسال حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل خواهند بود. همچنین عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد که اینترنت رایگان با توجه به شرایط کرونایی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

رفع ابهام تحویل کارنامه به والدین دانش‌آموزان

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در هفته‌ای که گذشت با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص تحویل ندادن کارنامه دانش‌آموزان به مادران، گفت از مساله تحویل کارنامه به ولی دانش‌آموز رفع ابهام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار