بهزاد گلستانی*

تخریب ویلاهای ارومیه چاره کار است؟

ویلاهایی که با هزینه های بسیار بالا ساخته شده و در عرض کمتر از پنج دقیقه نابود شدند

در ماه های اخیر در شهر ارومیه ویلاهای بدون مجوز تخریب شدند.

کد مطلب: ۱۲۱۲۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تخریب ویلاهای ارومیه چاره کار است؟

خرد کردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری این اراضی به صورت فزاینده‌ای در حال رشد است که این جهش خزنده تفکیک اراضی در مناطق خاصی از شهر با اهداف از پیش تعیین شده توسط افراد سودجو انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به روستای امامزاده ارومیه که اراضی کشاورزی به شهرک ویلایی تبدیل شده، اشاره کرد و هم اکنون با اشباع این منطقه، اراضی کشاورزی روستای اردوشاهی و روستاهای اطراف به سرنوشت اراضی کشاورزی روستای امامزاده تبدیل شده است.

در این میان نباید این موضوع نادیده گرفته شود که کارهای اشتباه را باید از ریشه خشکاند. درست است ساخت و ساز غیر مجاز از اول اشتباه بوده ولی آیا تخریب چاره کار است؟

باید این موضوع را به یاد بیاوریم که چگونه این ویلاهای غیرمجاز در اطراف شهر ارومیه قد علم کردند و با کدامین دست های پشت پرده ساخته شدند؟ چرا زمانی که ساخته می شدند مانع این کار نشدید؟

به نظر می‌رسد رشد قارچ گونه ویلاها در مناطق خاصی از شهرهای آذربایجان‌غربی ناشی از عدم نظارت قوی دستگاه‌های نظارتی، عدم اجرای صحیح و کامل قوانین موجود در زمینه تفکیک اراضی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی و در نهایت خرید و فروش صوری و افزایش یک شبه اراضی کشاورزی برخی مناطق استان توسط دست‌های پشت پرده است. آیا نمی شود بجای تخریب، در راستای ارتقا فرهنگی جامعه کاری کرد؟ با کمی تفکر در این موضوع می توان به ایده هایی بهتر از تخریب رسید مثلا:جریمه سنگین ، مصادره ، آباد کردن زمین های بایر و چمنزار ، ساخت مدرسه های کوچک در روستاها ، ساخت مراکز درمانی در مناطق محروم ، تجهیز کردن بیمارستان ها در این شرایط بد کرونایی و ... کارهایی ار این قبیل که نه تنها از لحاظ فرهنگی باعث رشد و ترقی می شود بلکه باعث حفظ سرمایه ملی نیز می شود.

آیا این کار به نفع جامعه و مردم است؟

تخریب و ویرانی سرمایه ملی سودی برای شهر و کشور ندارد، تنها اثر تخریب از بین رفتن سرمایه فرد خاطی بوده و سودی برای مردم نخواهد داشت که بهتر است فرد خاطی به گونه دیگری مجازات شود که از بابت این مجازات سودی هم به جامعه تعلق گیرد.

گفتنی است با این اقدام یگان حفاظت اراضی استان، در مجموع حدود ۱۶۵ کیلومترمربع از مکان های ساخته شده به کل نابود شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار