از متن تا حاشیه حذف رشته نمایش از هنرستان سوره

تهران (پانا) - درروزهایی که پزشکان در جبهه درمان و معلمان در جبهه تعلیم و تربیت جان می‌دهند، مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری حذف رشته نمایش از هنرستان سوره را یک تنفس کوتاه به دلیل کرونا عنوان می‌کند تا فرصتی برای مرتفع کردن ضعف کیفی این رشته در هنرستان سوره داشته باشند. 

کد مطلب: ۱۲۱۰۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
از متن تا حاشیه حذف رشته نمایش از هنرستان سوره

این اتفاق ماجرای تازه‌ای نیست. در چند سال گذشته شاهد حذف برخی شاخه‌های هنرهای نمایشی مانند تعزیه و هنرهای آیینی و سنتی در دانشگاه‌ها بودیم. همچنین بارها و بارها کیفیت آموزشی رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها، پذیرش بی‌رویه دانشجو در رشته‌های مرتبط مورد انتقاد و گلایه دانشجویان، اساتید و کارشناسان هنرهای نمایشی قرار داشته است. چند سال پیش سوره2 بسته شد و رشته موسیقی از هنرستان موسیقی حذف شد. عجیب است که انگار برای رفع این دغدغه‌ها به‌جای اصلاح و بازتعریف آنچه موجود است، به حذف از پایه‌ اقدام می‌شود.

ماجرای حذف رشته نمایش از هنرستان سوره
هنرستان سوره، بازیگران سوپراستار زیادی را به سینمای ایران تقدیم کرد. دختران نوجوانی که از همان روزها آرزوی بازی روی صحنه تئاتر یا مقابل دوربین را در سر داشتند و با ورود به هنرستان دخترانه سوره به دنبال آرزوهایشان رفتند و این روزها نتیجه‌اش را هم می‌بینند. اما چهارشنبه سوم شهریورماه خبرهایی مبنی بر حذف رشته نمایش از میان رشته‌های هنرستان دخترانه سوره منتشر شد.
اهالی هنر ازجمله امیر جدیدی، ستاره پسیانی، اشکان خطیبی، سجاد افشاریان، الهام پاوه‌نژاد و بسیاری از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان این هنرستان نسبت به حذف رشته موردنظر اعتراض کردند.
واکنش حوزه هنری چه بود؟
سام حسینی، مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری با توجه به اتفاقی که به‌تازگی در برای رشته نمایش و حذف آن از میان رشته‌های هنرستان دخترانه سوره رخ داده واکنش نشان داد و در یک استوری اینستاگرامی درباره آن توضیح داد: «رفقا، اساتید و همکاران عزیز سلام، در خبرها آمده که هنرستان سوره ثبت نام دختران در رشته هنرهای نمایشی را ممنوع کرده! خب شما بهتر می‌دانید که ما فقط یک هنرستان داریم آن هم مخصوص دختران. پس خبری از تبعیض جنسیتی نیست.
بازهم بهتر از من می‌دانید که در سلطه و سیطره کرونا آموزش تئاتر بیشتر از هر رشته دیگری پیچیده، پرخطر و دشوار شده. مسئولیتش بزرگ‌تر از چیزی است که بتوان به عهده گرفت.
گذشته از این با هزار احترام برای شور بچه‌ها به تئاتر و دلسردی‌شان از این خبر، متأسفانه طی سال‌های گذشته آمار ورود به رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها از میان هنرجوهای سوره خیلی خیلی کمتر از استاندارد بوده. این یعنی کار ما و کیفیت آموزش ما به اندازه انگیزه این بچه‌ها خوب نبوده. حالا کرونا و ضعف کیفی ما باعث شده فرصتی پیدا کنیم برای فکر کردن دوباره و طراحی برای بهبود شرایط. یک تنفس کوتاه.
خلاصه که ما طالبان نیستیم، ما هم مثل شما عاشق تئاتریم، هر روز صبح تا شب با همان دغدغه‌هایی سپری می‌شود که روز و شب شما. همین امسال ظرفیت رشته سینما و گرافیک در هنرستان کلی بیشتر شده، رشته برنامه‌سازی تلویزیونی هم به رشته‌های قبلی اضافه شده.
این یعنی دختران هنرستان سوره با توان بیشتری به کارشان ادامه می‌دهند. ممنونیم که حواستان به ما هست.
باقی بقایتان»

واکنش دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان هنرستان سوره
همچنین نامه‌ای از سوی دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان هنرستان سوره خطاب به محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نوشته و در سایت کارزار گذاشته شد که بیش از ۵۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند.
در متن نامه خطاب به محمدمهدی دادمان،رییس حوزه هنری آمده است؛ «این روزها که تن بی‌جان تئاتر با چنگ و دندان برخی اهالی به سختی ایستاده و هنوز دخترانی بودند که به امید ساختن دوباره تئاتر، پس از شرایط سخت نقشه می‌کشیدند تا تمام زخم‌های بدنه تئاتر را التیام بخشند، خبری تمام دانش‌آموزان سابق، فعلی و شاید آینده هنرستان سوره را در بهت فرو برد؛ «حذف رشته نمایش از هنرستان سوره دختران».
موانع بسیاری بر سر راه دختران وجود دارد. خواهشمندیم ضربه محروم شدن از تحصیل در رشته اصیل نمایش را بر روح استعدادهای آینده که از ساختمان هنرستان سوره بیرون می‌آیند وارد نکنید. زحمات معلمان باسواد و زحمتکش، ناظمان دلسوز و مدیریت درست و بجای این هنرستان که بیش از بیست سال برای زنده نگه داشتن این رشته تلاش کردند را پایمال نکنید و بگذارید رشته نمایش همچنان مانند سال‌های گذشته برای تحصیل آکادمیک هنرمندان آینده باقی بماند.
حذف رشته نمایش از هنرستان می‌تواند آغازی برای نابودی نمایش از دانشگاه‌ها و در آینده‌ای نه چندان دور، حذف کلی آن از عرصه هنر کشور باشد. لذا ما، امضاکنندگان این کارزار، درخواست داریم از این اقدام جلوگیری کرده و مانع اجرایی شدن تصمیم حذف رشته نمایش از هنرستان سوره گردید.
با تشکر.»


واکنش مسئول سابق تئاتر حوزه هنری
با بالا گرفتن بحث حذف رشته نمایش در هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رحمت امینی که خودش سال ها در حوزه هنری مسئولیت بخش تئاتر را برعهده داشته است در نامه سرگشاده به محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری درباره حذف رشته نمایش هنرستان دخترانه سوره به این موضوع اعتراض کرده و خواستار تغییر این رویه و تصمیم شد.
درمتن نامه خطاب آمده است:« بدون مقدمه به اصل مطلب می پردازم و تاسف عمیق خود را از اخذ تصمیمی عجولانه که سرنوشت نسل های آینده دختران مستعد این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اعلام می دارم. آقای دادمان اگر در ساز و کارهای مدیریت و آموزش هنرستان دخترانه سوره و در رشته نمایش، مسائل و مشکلاتی وجود دارد که نتوانسته وضعیت مطلوب مورد نظر شما را حاصل کند و به تعبیر مجموعه تحت نظرتان، خروجی این رشته ، آن چیزی نیست که حوزه هنری می خواهد، راهش پاک کردن صورت مساله نیست ؛که معمولا آسان ترین روش مدیریت است بلکه تلاش برای حل مساله است که در اینجا با تقویت یا تغییر کادر مدیریت آموزش و تمرکز بر رفع مسائل و مشکلات قطعا قابل تحقق است.
آقای دادمان می دانید که سالهاست معلمم و طرف مشورت برخی از خانواده ها درخصوص انتخاب رشته فرزندانشان (از جمله دختران) قرار می گیرم و از تلاش سال گذشته تعدادی از آنان که می خواهند مهرماه سال ۱۴۰۰ هنرجوی رشته نمایش تنها هنرستان دخترانه تهران شوند، هستم.
تقاضا می کنم اگر رسما یا غیر رسما ابلاغیه ای برای حذف رشته نمایش در سال تحصیلی پیش رو صادر کرده اید، آن را لغو بفرمایید.
ضمنا حتی حذف و تعلیق موقتی و کوتاه مدت این رشته، نامش ایجاد تنفس نیست بلکه گرفتن راه نفس بخشی از دختران جوان است که با هزار امید و آرزو در پی دستیابی به اهداف علمی و هنری خود هستند.
پیشاپیش از اینکه این نامه را می خوانید و در تصمیم خود تجدید نظر می کنید، سپاسگزارم.»
واکنش وزارت ارشاد
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و سیاست‌های جذب و پذیرش هنرجوی آن از سوی حوزه هنری وضع می‌شود و ارتباطی با وزارت فرهنگ ندارد.
در دو روز گذشته واکنش‌های زیادی به حذف رشته هنرهای نمایشی برای وردی‌های جدید هنرستان سوره نشان داده شده و اگرچه دائمی بودن این اتفاق تکذیب و فقط منوط به یک سال شده است، اما تصمیم گیری‌هایی از این دست، موقتی بودن این اتفاق را برای خیلی‌ها غیرقابل باور کرده و آنچه در هنرستان سوره رخ داده را آغاز یک اتفاق ناخوشایند تئاتری در تاریخ کشور می‌دانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار