مقایسه آراء کابینه اول روحانی و رئیسی ؛ طیب‌نیا و رحیمی رکورد‌دار هستند!

تهران (پانا)- مقایسه آراء مجلس نهم به کابینه حسن روحانی و مجلس یازدهم به کابینه ابراهیم رئیسی نشان از همسویی قابل توجه مجلس کنونی با دولت سیزدهم دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مقایسه آراء کابینه اول روحانی و رئیسی ؛ طیب‌نیا و رحیمی رکورد‌دار هستند!

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از پنج روز بررسی متوالی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در نهایت به یکی از وزیران پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی اعتماد نکردند اما دیگر وزرا با رای بالایی راهی پاستور شدند.

شباهت کابینه اول روحانی و رئیسی

شباهت بررسی برنامه های دو کابینه اول روحانی و رئیسی در مجلس شورای اسلامی این است که هر دو کابینه خود را به مجلسی اصولگرا ارائه کردند؛ هرچند جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی در سال ۱۳۹۲ و در مجلس نهم جنجالی و پرحاشیه بود اما اکثریت آنها توانستند رای خوبی از مجموع ۲۸۴ رای ماخوذه بگیرند؛ رئیسی هم که دولتی همسو با مجلس یازدهم را با خود داشت و این مجلس از حامیان جدی او در جریان انتخابات ریاست جمهوری بود هم از ابتدا با برخی چهره های معرفی شده برای وزارت مخالف بود و جلسات بحث برانگیزی در جریان بررسی برنامه های آنها برگزار شد اما در نهایت کابینه او در مجموع با رای قاطع نمایندگان از ۲۸۶ رای ماخوذه مواجه شد و فقط حسین باغگلی برای تصدی گری وزارت آموزش و پرورش رای نیاورد.

بیشترین و کمترین رأی به وزرای کابینه اول روحانی و رئیسی

دولتِ روحانی نخستین دولت در دهه ۹۰ و دولت رئیسی آخرین آن است؛ در دولت یازدهم علی طیب‌نیا بیشترین رای را از مجلس کسب کرد و عباس آخوندی با کمترین میزان آرا راهی وزارت راه و شهرسازی شد.

در دولتِ رئیسی اما بیشترین آرای نمایندگان به وزارت دادگستری و امین‌حسین رحیمی رسید و سیدحمید سجادی با کمترین رای مجلس یازدهمی‌ها راهی وزارت ورزش و جوانان شد. در مجموع فقط چهار وزارت خانه مورد تایید این مجلس کمتر از ۲۰۰ رای اعتماد کسب کردند.

اکنون نیز رئیسی باید در بازه زمانی کمتر از سه ماه وزیر پیشنهادی خود را برای وزارت خانه آموزش و پرورش معرفی کند.

مقایسه آرای مجالس نهم و یازدهم به دو کابینه اول حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی را در جدول زیر ببینید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار