خشک‌کن‌های برقی برای از بین بردن کرونا مفیدند؟

تهران (پانا) - به‌گفته یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی همانند دیگر بیماری‌های عفونی و واگیردار، جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اقداماتی باید انجام شود.

کد مطلب: ۱۲۰۹۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
خشک‌کن‌های برقی برای از بین بردن کرونا مفیدند؟

‌به‌گزارش ایسنا، علی امیری، با تأکید بر این‌که با توجه به اوج گیری دوباره کرونا ویروس، لازم است فقط هنگام ضرورت از خانه خارج شویم، اظهار کرد: لازم است در همه شرایط در بیرون از خانه ماسک زده، فاصله اجتماعی و بهداشت دست‌ها را با شستشو و ضدعفونی رعایت کنیم.

وی با اشاره به این‌که بهترین روش رعایت بهداشت دست در منزل شستشوی دست‌ها با آب و صابون است، افزود: برای عموم مردم بجز کادر پزشکی و درگیر با بحران، توصیه می‌شود ماسک پزشکی یکبار مصرف استفاده کنند.

امیری عنوان کرد: برای عموم مردم در تمامی شرایط، بخصوص در مکان‌های پُرجمعیت مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، متروها، اتوبوس‌های عمومی هواپیماها، قطارها، سوپر مارکت‌ها، رستوران‌ها و غیره و همچنین اعضای ارگان‌هایی همچون پلیس، نیروهای امنیتی، پیک ها و ... همین طور افرادی که در خانه دارای بیــمار قرنطینه شده هستند، توصیـه می‌شود از ماسک‌های جراحی پزشـکی یا ماسک‌های محافظ ذرات مطابق با استانـداردهای N۹۹ استفاده کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: همچنین در بیمارانی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده از ماسک‌های فیلتردار نباید استفاده شود و ماسک‌های بدون فیلتر یا جراحی توصیه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که به طور کلی ماسک‌های جراحی پس‌از دو ساعت یا در صورت مرطوب شدن و ماسک N۹۹ پس از هشت ساعت باید تعویض شود، عنوان کرد: حتماً باید به استفاده شخصی از ماسک توجه شود و پیش‌از ماسک زدن نیز براساس قواعد دست‌ها شسته شده و در هنگام استفاده نیز از تماس با سطح داخلی ماسک خودداری شود.

امیری عنوان کرد: در حین استفاده از ماسک از اقدام به برداشتن مکرر پرهیز کنیم و تماس دست با سطح خارجی ماسک نیز به هیچ‌عنوان نباید انجام شود، همچنین هر زمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه یا دیگر اشیا آلوده یا هنگامی که ماسک دچار تغییر شکل، آسیب یا بوی خاص شد، حتماً باید به سرعت ماسک تعویض شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: پس از گذشت مدت زمان توصیه شده باید به طرز صحیح ماسک را دور بیاندازیم و بعد از استفاده آن‌را داخل کیسه پلاستیکی گذاشته، درب آن را بسته و به صورت جدا و براساس دستورالعمل‌ها دور بیاندازیم.

وی تأکید کرد: ماسک استفاده شده توسط افراد مشکوک به بیماری و پرسنل مراقبت و پرستاری از آنان، مانند زباله‌های عفونی بیمارستانی جمع‌آوری می‌شود، اما نکته قابل توجه پس از دور انداختن ماسک، این است که دست‌ها باید به روش استاندارد شسته شود.

امیری با اشاره به این‌که استفاده از ماسک در کودکان کار مشکلی است و نمی‌توان انتظار داشت به صورت کامل آن را رعایت کنند، بیان کرد: بهترین کار این است که از حضور کودکان در محل شلوغ و پرازدحام جلوگیری کنیم و در عین حال از تماس این گروه سنی با افراد مبتلا اجتناب شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سؤال که در منزل با چه روشی ضد عفونی کنیم؟ عنوان کرد: پو ست را می‌توان با مالیدن الکل روی آن ضد عفونی کرد، هنگام ضد عفونی د ست با محلول‌های الکلی توجه به نحوه استاندارد مالیدن محلول به تمام دست ضروری است و سطوح و اشیاء محیط خانه را می‌توان با استفاده از الکل ضدعفونی یا مواد ضدعفونی کننده دارای کلر پاک کرد.

وی با اشاره به این‌که پس از بازگشت از یک مکان عمومی، لمس لوازم عمومی، پس از عطسه و سرفه، پس از در آوردن ماسک، قبل و بعد از خوردن غذا، پس از لمس اشیا آلوده نیاز است تا دست‌ها را با آب گرم و مایع دستشویی به صورت استاندارد بشوئیم، تصریح کرد: همچنین اگر در شرایطی قرار داشتیم که آب موجود نبود می‌توان از محلول‌های ضدعفونی کننده الکلی استفاده کرد، برای این محلول‌ها نیز روش استاندارد مالیدن محلول به تمام نقاط دست ضروری است.

امیری عنوان کرد: خشک کن‌های برقی برای از بین بردن ویروس کرونا نمی‌توانند مفید باشند، برای محافظت از خود در برابر ویروس جدید کرونا باید مرتباً دست‌های خود را با آب و صابون و یا محلول‌های الکلی شستشو داد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به این که از اشعه ماورای بنفش نباید برای استریل کردن دست و یا نواحی دیگری از پوست استفاده کرد زیرا می‌تواند باعث تحریک و سوزش پوست شود، عنوان کرد: اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که دارای تب ناشی از عفونت‌هایی به دلیل ویروس جدید کرونا هستند می‌تواند مفید باشد، با این حال نمی‌توان به آن‌ها اطمینان ۱۰۰ درصد داشت زیرا این اسکنرها نمی‌توانند افراد آلوده به ویروس جدید کرونا را که هنوز دچار تب نشده‌اند را تشخیص دهند زیرا بین دو تا ۱۷ روز زمان می‌برد تا علائم تب در شخص مبتلا به کرونا ویروس جدید نمایان شود.

وی در پاسخ به این سؤال که بهترین درمان در موارد خفیف چیست؟ بیان کرد: در موارد خفیف بیماری، بهترین درمان استراحت کامل، خواب مناسب و مصرف مایعات، آب میوه و سوپ و غذای خانگی و به حداقل رساندن فعالیت‌های روزانه و استفاده از داروهای مکمل است.

امیری تصریح کرد: تا امروز هیچ داروی مخصوصی برای پیشگیری یا درمان ویروس کرونای جدید وجود ندارد با این حال کسانی که آلوده به ویروس هستند باید مراقبت‌های لازم برای کم کردن و یا درمان علائم بیماری را دریافت کرده و مبتلایان به بیماری شدید باید از مراقبت‌های حمایتی بهینه استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار