نمایشگاه مجازی محتوای متناسب با ایام محرم در کتاب‌های درسی برپا شد

تهران (پانا) - نمایشگاه مجازی محتوای متناسب با ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کتاب‌های درسی، در بخش کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قابل مشاهده است.

کد مطلب: ۱۲۰۹۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه مجازی محتوای متناسب با ایام محرم در کتاب‌های درسی برپا شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پرداختن به زندگینامه و معرفی الگوها و اسوه‌های اخلاقی، ملی، مذهبی و.. در محتوای آموزشی بخشی از فرایند یاددهی-یادگیری می‌باشد که در نظام تعلیم و تربیت کشورمان تلاش شده این مهم با پرداختن به ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار و سیره و منش ایشان به خوبی مدنظر قرار گیرد. از این رو به‌منظور آگاهی‌بخشی، معرفی الگوهای صدر اسلام، امامان و ائمه معصومین و سیره زندگی این بزرگواران، شخصیت‌های شاخص دوران تمدن اسلامی و دوران معاصر؛ کتاب‌های درسی برای گروه‌های سنی مختلف مناسب‌سازی شده است.

کتاب هدیه های آسمان، پایه سوم دبستان، شامل: درس روز دهم، تصویر عزاداری کودکان و تصویر مقابله دو لشگر در کربلا؛ کتاب هدیه های آسمان، پایه ششم دبستان شامل: درس سرور آزادگان، تصویر درخواست اجازه نبرد حضرت قاسم از امام حسین(علیه السلام)؛ کتاب ریاضی اول دبستان: تصویر حضور کودکان در هیأت های عزاداری؛ کتاب فارسی هشتم: سروده ای از فدایی مازندرانی درباره امام حسین(علیه السلام) و واقعه عاشورا؛ محتواهای مربوط به این ایام است که علاقمندان می‌توانند با مراجعه به بخش کتابخانه و مرکز اسناد در سایت رسمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به آدرس http://lib.oerp.ir/namayeshgah از این نمایشگاه مجازی دیدن کنند.

مروری بر زندگینامه امام حسین(علیه السلام)

حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) سومین امام شیعیان جهان، در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد و در عاشورای سال 61 هجری در کربلا به شهادت رسید. حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) سومین امام شیعیان جهان؛ دومین فرزند گرانقدر حضرت امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. کنیه حضرت امام حسین (ع) هم «اباعبد الله» است و «سیدالشهداء»، «ثار الله»، «شهید»، «سبط»، «وفى»، «زکى»، «ابالشهداء» و «خامس آل عبا» از القاب دیگر ایشان می باشد. امام حسین(علیه السلام) دارای شأن و منزلتی بسیار والا در پیشگاه مقدس الهی می باشد. بسیاری از کتب تفسیر و حدیث و تاریخ هم حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) را از مصادیق بارز آیات تطهیر (احزاب/ 33)، مباهله (آل عمران/ 61)، مودت (شوری/ 23)، اطعام (انسان/ 8) و کلمات (بقره/ 37) و آیات پایانی سورة مبارکه فجر بیان می کنند.

شش سال و چند ماه از عمر گرانقدر امام حسین (علیه السلام) در زمان حیات مبارک رسول خدا (ص) بود و پس از رحلت ایشان، 30 سال هم با پدر بزرگوارش امام علی(علیه السلام) و پس از شهادت ایشان که امامت به برادرش امام حسن بن علی(علیه السلام) رسید مانند یک سرباز، مطیع کامل رهبر و مولای خویش و همراه برادر بود و در اطاعت اوامر ایشان، ذره‌ای سستی نمی‌کرد. پس از شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در سال 50 هجری قمری، بار امامت را به دوش گرفت.

در تمام طول مدتى که معاویه براى ولایتعهدى فرزندش یزید از مردم بیعت می گرفت، امام حسین (علیه السلام) به شدت با اومخالفت کرد و تن به بیعت یزید نداد و ولیعهدى او را نپذیرفت .با مرگ معاویه در سال 60 هجری، یزید به والی مدینه نوشت که از امام حسین (علیه السلام) به نفع او بیعت بگیرد (و اگر مخالفت کرد، او را به شهادت برساند)، اما سیدالشهداء(علیه السلام) که فساد یزید و بی لیاقتی او را می‌دانست، از بیعت امتناع کرد. حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در روز هشتم ذی الحجه سال 60 هجری قمری همراه خانواده، فرزندان و یاران به سوی کوفه حرکت کرد و در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجری و پیش از رسیدن به کوفه، وارد سرزمین کربلا شد. حُرّ بْن یَزید ریاحی بر اساس دستور عمر بن سعد در این سرزمین، راه را بر امام حسین(علیه السلام) بست و ایشان را مجبور به توقف کرد. ایشان در این سرزمین در محاصره سپاهیان دشمن که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد، قرار گرفت، و سرانجام در روز عاشورا و در سن 57 سالگی، مظلومانه و تشنه کام، همراه اصحابش که بیش از 72 تن نبودند اما از شجاع ترین افراد به شمار می رفتند، در آن سرزمین به شهادت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار