رتبه ۱۰ کنکور ۱۴۰۰: تا زمانی که می شود نتیجه را تغییر داد باید تلاش کرد

در کنکور کیفیت مطالعه بسیار مهم تر از کمیت آن است

تهران(پانا )- همه‌ افراد در زندگی اهداف و آرزوهایی دارند. بعضی دست از دنبال کردن رویاهایشان کشیده‌اند و ناامید از تلاش باز نشستند. برخی دیگر اما بی وقفه برای رسیدن به اهداف خود تلاش و برنامه ریزی می‌کنند؛ آرزوها و رویاهایشان آنچنان در ذهنشان بزرگ است که وقتى از خواب بیدار می‌شوند به خودشان می‌گویند من امروز چه کارى انجام بدهم تا به آرزویم نزدیکتر بشوم؟ تکرار کردن این قانون، باعث می‌شود که رویاها به هدف تبدیل شوند و هر کس تا زمانی که هدف و انگیزه داشته باشد، برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۰۹۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رتبه ۱۰ کنکور ۱۴۰۰: تا زمانی که می شود نتیجه را تغییر داد باید تلاش کرد

نگین سرلک؛ رتبه ۱۰ کشوری و ۴ منطقه ۱ کنکور تجربی ۱۴۰۰ و رتبه ۲۴ کنکور زبان امسال و دانش آموز دبیرستان فرزانگان ۲ از آن دسته افرادی است که با هدف روشن و بزرگی که داشته، سخت‌ترین مسیرها را برای موفقیت برگزیده و با برنامه ریزی به هدف رسیده است. او درباره انگیزه اش در این مسیر سخت به پانا می گوید: «انگیزه من برای درس خواندن این بود که به نتیجه و هدفم فکر می‌کردم. هر نتیجه ای بهایی دارد و باید به اندازه آن هدف تلاش کرد. من خیلی دوست داشتم که رتبه برتر بشوم و همچنین علاقه مند بودم در دانشگاه شهیدبهشتی رشته دندانپزشکی پذیرفته شوم.»

انگیزه و هدف نگین سرلک سبب شد تا از انتظارش برای رتبه برتر شدن و احساس او هنگام شنیدن خبر اعلام نتایج بحث به میان بیاید؛ وی در پاسخ به این احساس بیان می‌کند: «من به این که رتبه برتر شوم فکر می‌کردم و انتظارش را هم داشتم و برای آن نیز تلاش می‌کردم، ولی احتمال همه چیز را می‌دادم. البته مطمئن بودم که نتیجه بدی نخواهم گرفت. هنگامی‌ که نتایج اعلام شد به شدت خوشحال شدم که به هدفم رسیده‌ام.»

رتبه ۱۰ کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۰ در پاسخ به اینکه آیا زمانی بود که احساس ناامیدی کند، اظهار می‌کند: «طبیعتا ناامیدی جزء جدایی ناپذیر سال کنکور است و در یک مسیر طولانی، حس ناامیدی و نرسیدن به هدف، طبیعی و انکارناپذیر است و قطعا برای همه رخ می‌دهد. تفاوت آدم ها در شیوه برخورد و کنار آمدن با این احساس است. مسئله مهم این است که به هدف و نتیجه فکر کنیم و خیلی سریع از حالت ناامیدی بیرون بیاییم و قوی به مسیر ادامه دهیم.»

این رتبه برتر کنکور در توضیح تنظیم میزان مطالعه و استراحت در طول روز خاطرنشان کرد: «درس خواندن باید به میزانی باشد که خود شخص متوجه شود که درس را به خوبی یاد گرفته و از تسلط خوبی برخوردار است. این یک حس درونی است و نمی شود برای آن ساعت تعیین کرد. خواب و استراحت هم باید به اندازه کافی باشد تا کارایی مغز کاهش پیدا نکند. درس خواندن کنکور تدریجی و طولانی مدت است و بی‌خوابی و کم کردن شدید ساعت خواب بازده را کاهش می‌دهد. در کنکور کیفیت مطالعه بسیار مهم تر از کمیت آن است. تفریح هم برای حفظ روحیه و بهبود کیفیت درس خواندن لازم است اما باید با برنامه باشد.»

نگین سرلک درباره کنکور سراسری کنونی می گوید: «به نظرم مهم این است که آدم شرایط را بسنجد و تلاش کند و در شرایط فعلی بهترین نتیجه را بدست آورد.»

وی در ادامه توضیحاتی در رابطه با برنامه ریزی ارائه داده و خاطر نشان می‌کند: «برنامه خوب داشتن در کنکور بسیار مهم است. باید مطابق برنامه پیش رفت و از این شاخه به آن شاخه نپرید. به حاشیه های کنکور توجه نکرد و برنامه خود را عاقلانه انتخاب و بعد از آن به برنامه اعتماد کرد.»

سرلک؛ در نهایت با تاکید بر اهمیت تلاش خطاب به دانش آموزان داوطلب کنکور عنوان می‌کند: «از این که تلاش نتیجه می‌دهد، مطمئن باشید. اگر آزمونی را بد دادید ناراحت و ناامید نشوید. همه آزمون ها برای یادگیری و پیدا کردن نقاط ضعف هستند. تلاش کنید که در درس خواندن جایی را بدون تسلط کافی باقی نگذارید. بعد از کنکور زمان برای همه کار هست، اما دیگر برای درس خواندن و بهتر کردن نتیجه دیر شده است. تا زمانی که می‌توانید نتیجه را تغییر دهید تلاش را کنار نگذارید. برای بعد از کنکور خود حسرت باقی نگذارید. تا روز کنکور می‌توان نتیجه را تغییر داد، اما بعد از آن کاری از دست کسی ساخته نیست. تمام تلاش خود را به کار ببندید و مطمئن باشید تلاش بی نتیجه نمی‌ماند.»
*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار