مسعود عبداللهی*

بصیرت زینبی با تربیت علوی

با نگاهی به خطبه حضرت زینب کبری (س) در شهر کوفه متوجه خواهیم شد که در واقع حضرت با کلمات و سخنان روشنگرانه خود دشمنان اهل بیت را در طول تاریخ به اسارت برد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
بصیرت زینبی با تربیت علوی

خطبه حضرت زینب (س) به معنی فراموش نکردن فتنه های اهل کوفه و هشداری به آیندگان بود که کلمات آن به بلندای تاریخ ایستاده است و امروز هم با هویتی مستحکم تر و روشن تر پرده از نفاق و تزویر برخی از مردم زمانه ها بر می دارد و نشان می دهد که هر روز عاشورا و هر جا کربلاست و بر مومنان و حسینیان است که همواره خیمه حضرت سیدالشهدا(ع) را برپا دارند و لحظه ای این امانت را وانگذارند که دشمنان منتظر غفلت ما هستند.

انسان اشرف مخلوقات است، شریف ترین بخش وجود انسان هم جان و عقل انسان است و شریف ترین انسان ها نیز انبیاء و امامان معصوم(ع) هستند که انها نیز با ارزش ترین دارایی خود یعنی جانشان را نثار دین اسلام کرده اند حالا باید بفهمیم اسلام چقدر عزیز است و نظام اسلامی هم عزیزتر. همان طور که امام راحل فرمودند "حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات" است. برای تحقق حادثه تلخ عاشورا عده ای دین را بازیچه قرار دادند و با تزویر واقعیت را پنهان کردند و دین را در خدمت خود گرفتند نه اینکه در خدمت دین باشند.

رفتار مردم کوفه در برابر اهلبیت عصمت و طهارت باعث شد حضرت زینب (س) منافقان و اهل تزویر را رسوا کنند. خطبه حضرت با سلام و درود و تحیت بر محمد و آل محمد (ص) آغاز می شود که روشن ترین شاخص برای معرفی اهل بیت (ع) است. حضرت زینب کبری سلام الله علیها در کوفه چنان فصاحت و بلاغت را با کلام الهی و ولایت و امامت و رسالت نشان می دهد که ابهت این واژه ها و واژه افرینی ها چشمان کور مردم بی بصیرت را هم به لرزه در می آورد.

آن حضرت با حیایی کامل و سخنوری وارسته و در هیبت یک انسان عصمت مآب ظاهر می شوند و تابلوی واقعی از زبان گویای امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام را به نمایش می گذارند. با یک کلام و دستور ان حضرت همه مردم و حاضران مجبور به سکوت می شوند. حضرت زینب (س) به مردم اشاره کردند که ساکت شوید و ناگهان نفس ها در سینه ها حبس شد و زنگ شتران از صدا افتاد. آن گاه فرمودند: ستایش از آن خداست و درود بر پدرم محمد(ص) و خاندان پاک و نیکوکارش ( بیان توحید و نبوت و امامت). ای مردم کوفه ، ای مردمان حیله گر و خیانت کار !! گریه می کنید ؟؟ اشک چشمانتان خشک نشود و ناله هایتان آرام نگیرد.

آن حضرت اجازه تزویر نمی دهند و نمی خواهند فقر بصیرت اهل کوفه از یادها برود و خطاب می کنند ای مردم کوفه بصیرتی ندارید و این واکنش ها لحظه ای و از روی ناچاری و نفاق است و کار شما مانند آن زنی است که رشته خود را پس از محکم بافتن، یکی یکی از هم می گسست و شما هم عهدها و سوگندهای خود را در میان خویش ، وسیله فریب و تقلب کرده اید. خطبه حضرت زینب (س) گواه بر آن است که فقط با بصیرت دینی و فقه سیاسی و هوش روانشناسی و جامعه سازی دینی می توان از نهضت حضرت امام حسین (ع) دفاع کرد و حسینی شد و حسینی ماند و ماها باید مواظب خود باشیم که از این معیار فاصله نگیریم.

زندگی انسان از لحاظ فردی، جمعی، جامعه و ملی و جهانی همواره صحنه درگیری جنود دین و جنود کفر است و فقط با بصیرت می توان از این جریان به سلامت عبور کرد و بصیرت ما اگر حسینی نباشد، در برابر یزیدیان، ذلیل و گرفتار زندگی ذلت بار و پست تر از مرگ خواهیم شد. بدون شک جنگ بصیرت با تزویر و نفاق همچنان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار