حال و هوای جشنواره تئاتر «پنجمک» در گفت‌وگو با مریم کاظمی

به‌جای توجه به اثرگذاری افراد به تولید مستمر تئاتر توجه کنیم

این جشنواره نقد به آموزش تئاتر نیست بلکه هدف دادن به آموزش کودکان است

تهران (پانا) - «مریم کاظمی» بازیگر و کارگردان سینمای ایران که یکی از چهره های فعالی حوزه تئاتر کودک و نوجوان است این روزها دست به یک ابتکار تازه ای زده است. کودکان و نوجوانان هنرجویی که به مدت سه سال در حوزه تئاتر آموزش داده است ،حالا در قالب جشنواره تئاتر «پنجمک» قرار است نتیجه آموزش های شان را به منصه ظهور بگذارند.

کد مطلب: ۱۲۰۴۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
به‌جای توجه به اثرگذاری افراد به تولید مستمر تئاتر توجه کنیم

در شرایط کرونازاده دنیای بزرگ‌ترها این روزها کودکان تئاتری حال خوبی را تجربه می‌کنند. اولین دوره جشنواره آموزشی تئاتر پنجمک، با مدیریت مریم کاظمی؛ نمایشنامه‌نویس، بازیگر، کارگردان و سرپرست گروه تئاتر مستقل درحال برگزاری است. این جشنواره حاصل فعالیت سه سال آموزش تئاتر بیش از صد هنرجوی کودک و نوجوان است.
فیلم‌هایی با داستان‌های صدسال قبل برای کودکان جذاب است
مریم کاظمی در گفت‌وگو با پانا درباره ایده اولیه شکل‌گیری جشنواره تئاتر «پنجمک» گفت: «معمولاً جشنواره برای معرفی محصولات تولیدشده به وجود می‌آید. ما در زمستان 99 به‌طور همزمان روی هفت نمایش ویژه کودکان و نوجوانان کار می‌کردیم و قرار اجرا در تابستان 1400 داشتیم. درنهایت تصمیم گرفتیم این نمایش‌ها را در قالب یک جشنواره اجرا کنیم و به کارمان کمی جدیت و شکوه ببخشیم.»
وی درباره رده سنی شرکت‌کنندگان این جشنواره عنوان کرد: «جشنواره آموزشی هنرجویان رشته تئاتر در رده سنی کودک و نوجوان است که چند بزرگ‌سال هم به کودکان کمک کرده‌اند. هنرجویان از 6 سال تا 18 سال در نمایش‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند.»
مریم کاظمی درباره انتخاب نمایشنامه‌ها برای اجرا توسط کودکان هنرجو گفت: «این نمایشنامه‌ها را براساس داستان‌های محبوب کودکان و نوجوانان نوشته‌شده است و من کارگردانی کرده‌ام. بیشتر داستان‌های کلاسیک است که بخش قابل‌توجهی از ادبیات کودک و نوجوان را در قرن بیستم معرفی می‌کند. هنوز هم بچه‌ها فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی را که براساس داستان‌هایی متعلق به صدها سال قبل ساخته و پرداخته شده می‌بینند و لذت می‌برند.»
این جشنواره نقد به آموزش تئاتر نیست بلکه هدف دادن به آموزش کودکان است
کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا در اطلاع‌رسانی‌های جشنواره بر جنبه آموزشی این جشنواره تأکید شده است، عنوان کرد: «لطفاً توجه کنید این جشنواره با هدف انتقاد از عدم توجه به آموزش تئاتر کودکان و نوجوانان، به وجود نیامده، زیرا اصلاً در این مورد بی‌توجهی نشده و بیش از تقاضا، کلاس و آکادمی و مدرسه و هنرستان و هنرکده وجود دارد. هدف من این بوده که به آموزش هدف بدهم و به هنرجویان قدرت دیدن نتیجه تلاششان را تزریق کنم. آنکه می‌ماند، استقامت دارد و هزینه و تلاش می‌کند تا به نتیجه می‌رسد. نتیجه هرچند کوچک نتیجه است و می‌تواند به استنتاجات بزرگ برسد. مهم این است که راهش را یاد بگیریم و بدانیم هیچ کاری را بیهوده انجام نمی‌دهیم.»
خانواده‌ها حمایت مادی کردند؛ ارگان‌ها حمایت خدمتی
کاظمی درباره حمایت‌های دولتی از این جشنواره اظهار کرد: «ما از حمایت‌های مادی هیچ ارگانی تاکنون بهره‌مند نشده‌ایم، پشتیبانی و همکاری‌های اداری و تشریفاتی به‌منظور سرعت بخشیدن به کارها و راه‌اندازی جشنواره دریافت کرده‌ایم. کمک‌های غیرمادی مانند اختصاص سالن تمرین و اجرا در قالب مشارکت داشته‌ایم. ولی هزینه‌های مادی و معنوی فستیوال بر عهده و توان خانواده‌های هنرجویان است. گمان نمی‌کنم هیچ ارگانی بتواند کمکی تصویب کند که هزینه‌های فراوان برگزاری فستیوال را پوشش دهد.»
مریم کاظمی، کارگردان تئاترهای «ماه پیشونی»، «خسیس» و «رویای شب تابستان» درباره نحوه حضور داوران در این جشنواره عنوان کرد: «ما در جشنواره پنجمک داوری نداریم. تا زمانی که محصولات آموزشی با هدف اجرایی تولید و انبوه شوند، داوری معنایی ندارد. ضمن اینکه این جشنواره کارهای تولید شده در آموزشگاه خودمان است و کلیه شرکت‌کنندگان هنرجویان آموزشگاه تئاتر مستقل هستند.»
امیدوارم روزی کودکان تئاتری همه آموزشگاه‌ها در این جشنواره شرکت کنند
سرپرست گروه تئاتر مستقل درباره کمک افراد تأثیرگذار برای بال‌وپر گرفتن تئاتر کودک اظهار کرد: «یادمان باشد این افراد نیستند که کمک می‌کنند تا تئاتر رونق بگیرد، بلکه تولید مستمر است که روش کار را در همه گونه‌های تئاتری به ما می‌آموزد. افراد سرشناس و افراد علاقه‌مند می‌توانند برای کمک به استمرار همه اجراها در همه ژانرها مؤثر باشند.»
مریم کاظمی درباره هدف بلندمدت از اجرای این جشنواره گفت: «من تمایل دارم در طول دوسال آینده، آموزشگاه‌های بیشتری کارهای اجرایی تولید کنند و تمایل داشته باشند در این جشنواره شرکت کنند و دلم می‌خواهد از تمام سطح ایران پذیرای آموزشگاه‌های هنری باشیم. در طول زمان اگر تلاش درستی صورت گیرد، اهداف بلندمدت خود جلوه گری خواهد کرد. هدف‌های بزرگ در طول زمان شکل می‌گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار