«دلتا» سوار بر موج پنجم

تهران (پانا) -  با شناسایی ویروس «دلتا» در استان‌‌های جنوب شرقی و جنوبی کشور نظیر استان فارس و استان‌های همجوار آن، حالا احتمال بروز خیز پنجم کرونا در هفته‌‌های آینده مطرح شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۶۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد
«دلتا» سوار بر موج پنجم

به‌گزارش ایران، میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونای هندی موسوم به «دلتا» به‌دلیل جهش زیادی که دارد، ۴۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی است به‌طوری که هم اکنون ۸۰ کشور با این نوع ویروس جهش یافته درگیر هستند چون قدرت سرایت به حدی است که حتی کشورهایی که در آنها واکسیناسیون عمومی کرونا انجام شده نیز راه گریزی نداشته و تحت تأثیر این نوع از ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.
در بیماران مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده در ووهان، معمولاً علائمی مانند گلودرد یا درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مشاهده می‌شد اما در نوع ویروس کرونا دلتا درگیری‌های گوارشی بیشتر دیده می‌شود.

شباهت الگوی ابتلای ویروس دلتا در سیستان و بلوچستان به هندوستان
وضعیت این بیماری در استان‌های کشور به‌گونه‌ای است که مسئولان بهداشت و درمان برخی از استان‌ها خود را برای موج پنجم آماده کرده‌اند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره وضعیت این استان به‌لحاظ ویروس جهش یافته هندی می‌گوید: استان سیستان و بلوچستان جزو نخستین‌های کشور بوده که آزمایشگاهای تشخیصی مولکولی را ابتدا در زاهدان و سپس در شهرهای دیگر استان راه‌اندازی کرده است. به‌طوری که هم اکنون 7 آزمایشگاه سلولی- مولکولی در زمینه تشخیص کرونا تحت پوشش 3 دانشگاه علوم پزشکی در سیستان و بلوچستان فعال شده است. علاوه بر آنها، 3 آزمایشگاه خصوصی را نیز در این زمینه فعال کرده‌ایم.

سیدمحمد هاشمی‌شهری می‌افزاید: بعد از ورود ویروس انگلیسی امکان تشخیص این نوع در استان و در شهر زاهدان فراهم شد به‌طوری که طی چند روز اخیر حدود صد درصد موارد جدیدی که تشخیص داده‌ایم، از نوع انگلیسی بوده است. البته فقط نوع انگلیسی در استان تشخیص داده می‌شود و برای تشخیص انواع هندی (دلتا) و آفریقایی به انستیتو پاستور در تهران ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: آمار دقیقی از مبتلایان به ویروس هندی یا دلتا در استان نداریم چون فقط آزمایش کرونای انگلیسی در استان انجام می‌شود اما الگوی ابتلای این ویروس یعنی روند افزایش و سرعت رشد آن در استان سیستان و بلوچستان شبیه به الگوی ابتلا در هندوستان است.این مسئول می‌گوید: در صورت بومی‌سازی شدن روند تشخیص ویروس‌های جهش یافته جدید در کشور، بتدریج امکانات تشخیص آن در استان‌های دیگر نیز فراهم خواهد شد لذا اگر امکانات تشخیص آن در استان ما نیز انتقال یابد، می‌توانیم آمار دقیقی از این نوع ویروس در استان داشته باشیم.

وی درباره آخرین آمار کرونایی در سیستان و بلوچستان اظهار می‌دارد: تعداد مبتلایان جدید به کرونا در 8 تیرماه جاری در استان، یکهزار و 1160 مورد بوده که تمامی این موارد مثبت کرونا از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا بوده است.
این مسئول تصریح می‌کند: مهم‌ترین مورد این است که الگوی ابتلا، خطرناک و فزاینده است و مردم باید به‌صورت جدی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.
وی با اعلام آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی استان برای این وضعیت، به 3 قطب اصلی کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: وظیفه ما بیماریابی، شناسایی موارد مثبت، درمان و پیگیری موارد مشکوک و نیز آموزش و هشدار به مردم است. مردم نیز وظیفه دارند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در زمینه اجرای شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنان بر شیب تند افزایش موارد بستری شده کرونا در استان سیستان و بلوچستان تأکید می‌کند و می‌گوید: میزان بروز موارد مثبت بستری در این استان برای نخستین بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسیده است.
سیما سادات لاری با بیان اینکه هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، هرمزگان، بوشهر و یزد دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بوده‌ است، می‌افزاید: همچنین طی هفته گذشته، استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

آمادگی برای مواجهه با موج جدید کرونا در فارس
مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشستی از آماده‌سازی و راه‌اندازی مجدد بیمارستان پشتیبان، با هدف آمادگی برای مواجهه با موج جدید کرونا در شیراز و استان فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: طی روزهای اخیر، موارد بستری در بیمارستان‌های استان افزایش قابل توجهی داشته است و این زنگ خطری برای استان محسوب می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این باره می‌گوید: ظرفیت 3 بیمارستان اصلی و مرجع کرونا، در حال تکمیل شدن است و در برخی از بیمارستان‌ها فهرست انتظار تشکیل شده و این نشان می‌دهد استان فارس در آستانه ورود به وضعیت بحران و حاد قرار دارد.عبدالرسول همتی از مردم استان فارس خواسته تا با حساسیت بسیار بالایی نسبت به رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی از به خطر افتادن سلامت خود و اطرافیان پیشگیری کنند تا بتوان از سرایت بیماری از نقاط جنوبی استان به دیگر مناطق جلوگیری کرد.

ردپای ویروس کرونای دلتا در مشهد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره می‌گوید: تاکنون چند مبتلا به‌گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به «دلتا» در این کلانشهر شناسایی شدند که آزمایش آنها برای تأیید نهایی به تهران ارسال شده است.
دکتر مهدی قلیان، از انتقال این ویروس از طریق تردد مسافران ناقل یا دیگر راه‌های سرایت ویروس ابراز نگرانی می‌کند و می‌افزاید: موج پنجم شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور آغاز شده است و خراسان رضوی هنوز در دامنه موج چهارم شیوع کرونا قرار دارد اما روند کاهشی تعداد مبتلایان به کرونا در این استان طی روزهای اخیر متوقف شده است.

احتمال ورود دلتا کرونا به خوزستان
دبیر شورای سلامت اهواز نیز در این مورد می‌گوید: احتمال بسیار می‌رود درآینده نزدیک دراستان نیز شاهد ورود گونه جدید کرونا یا همان دلتا ویروس که مواردی از آن در استان‌های جنوبی کشور گزارش شده، باشیم.
دکتر مهران احمدی بلوطکی می‌افزاید: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراتب نسبت به گذشته پایین‌تر آمده که این موضوع نگران کننده است.
به‌هر حال تمامی ویروس‌ها پیوسته جهش پیدا می‌کنند و اغلب تغییرات‌ آنها چندان مهم نیست. اما برخی از گونه‌های جهش‌یافته ممکن است سرعت انتقال بیشتری داشته باشند، عوارض حادتری ایجاد کنند یا از سد ایمنی واکسن‌ها بگذرند. چرا که به‌گفته برخی پزشکان متخصص، حتی در کشور امریکا باوجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار