راه‌هایی برای اینکه کودک اشتباهش را بپذیرد؟

تهران (پانا) - بچه ها از اشتباهاتی که در طول روز مرتکب می‌شوند درست رفتار کردن، تصمیم‌گیری و انتخاب کردن را یاد می‌گیرند و شخصیت‌شان به‌تدریج شکل می‌گیرد. آن چه برای یک مادر به عنوان عضوی از خانواده که احتمالا اوقات بیشتری را با کودک سپری می‌کند، باید در اولویت باشد این است که اطمینان حاصل کند کودک اشتباهش را به راحتی می پذیرد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
راه‌هایی برای  اینکه کودک اشتباهش را بپذیرد؟

به‌گزارش تبیان، یکی از بهترین روش‌ها برای این که کودک با کمترین مقاومت، مسئولیت کار یا رفتار نادرستش را بپذیرد، شیوه الگوبرداری از رفتار والدین است بدون این که نیاز باشد توضیحی به او بدهید. در این روش سعی‌کنید محیط مثبتی ایجاد و الگویی برای او فراهم کنید تا در مسیر درست هدایت شو‌د. مثلا بچه‌ها باید ببینند که والدین و اعضای بزرگ تر خانواده وقتی کار اشتباهی انجام داده‌اند، از هم عذرخواهی و ابراز پشیمانی می‌کنند و مسئولیت آن را می‌پذیرند. به این ترتیب والدین گفتن «متاسفم» را برای کودک عادی‌سازی می‌کنند و او متوجه می‌شود بزرگ ترها هم مرتکب اشتباه می‌شوند و رفتار درست آن‌ها را تقلید می‌کند.

خشم‌مان را در مواجهه با اشتباه کودک کنترل کنیم

اجازه دهید گاهی کودک دچار اشتباه شود و او را خاطرجمع کنیم که در صورت اشتباه کردن عواقب سختی در انتظارش نیست چراکه غالبا کودکان از ترس سرزنش و به دردسر افتادن، در برابر پذیرش اشتباهات خود مقاومت می‌کنند. کودک باید مطمئن شود که حتی در صورت ارتکاب اشتباه باز هم شما از او برای اصلاح رفتار و اشتباهش حمایت می‌کنید. در برابر رفتار اشتباهش آرام باشید و اجازه دهید برای توضیح اقدامش با شما احساس امنیت و راحتی کند بنابراین کودک بدون ترس از تنبیه شدن، مسئولیت اشتباهش را می‌پذیرد و با شما درباره آن صحبت می‌کند.

اشتباه کودک را به یک فرصت یادگیری تبدیل کنید

وقتی کودک به اشتباه خود نزد شما اعتراف می‌کند، تحسین او برای پذیرش مسئولیت کاری که کرده به جای سرزنش کردنش تاثیرگذارتر خواهد بود. حتی اگر اشتباه به قدری بزرگ باشد که کودک باید به خاطرش سرزنش شود، قبل از هر اقدامی پذیرش اشتباهش را تحسین کنید سپس او را از عواقب کارش آگاه کنید و آموزش دهید. با او درباره کارهای بهتری که می‌توانسته به جای کار و رفتار نادرستش انجام دهد و همچنین درباره کنترل بهتر احساساتش صحبت کنید. البته قرار نیست راهکارهای شخصی خودتان را ارائه دهید بلکه به او کمک می‌کنید تا خودش راه درست را بیابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار