در شهرستان دماوند:

عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) و ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی

دماوند(پانا)- مراسم عزاداری سالگردارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره)، بزرگداشت قیام پانزده خرداد و شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مدیریت آموزش و پرورش دماوند برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۰۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) و ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی

به کزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش دماوند،این مراسم به همت کارشناسی قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و همکاری حوزه علمیه دماوند،با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با شرکت مدیر، معاونان و کارکنان مدیریت آموزش و پرورش دماوند برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام نورمحمدی، از روحانیون منطقه پیرامون ویژگی‌های حضرت امام جعفر صادق (ع) و نگاه بلند امام خمینی (ره)، و همچنین چگونگی ادامه راه این بزرگان سخنرانی کرد.در ادامه مرثیه سرایی انجام شد و عزاداران بر مصائب وارده به معصوم هشتم و در فراغ پیر جماران گریستند و سینه‌زنیکردند.

او افزود:امام جعفر صادق(ع) ششمین امام شیعیان بعد از پدرشان امام محمد باقر(ع) هستند. ایشان به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ق) امامت شیعیان را بر عهده داشت که با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود. شمار شاگردان امام صادق(ع) ۴۰۰۰ نفر دانسته شده ‌است و بیشتر روایات اهل بیت(ع) از امام صادق(ع) می باشد، از این ‌رو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز می‌خوانند. امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت در سال 148 هجری قمری به شهادت رسیده است.

او اذامه داد:شاید بسیاری ندانند که سابقه تعطیلی روز شهادت آن حضرت در ایران، به پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این تعطیلی با پیشنهاد آیت‌الله کاشانی و دستور دکتر مصدق انجام شده است.

حجت الاسلام نورمحمدی بیان کرد:اما پیرامون حضرت امام خمینی(ره)، باید یادآوری کرد که ایشان در سال ۱۳۴۱خورشیدی مبارزه علنی علیه نظام پهلوی در ایران را آغاز کرد. در خرداد سال 1342 حکومت وقت ایشان را بازداشت کرد و مردم در اعتراض به این اقدام، روز 15 خرداد تظاهرات کردند که با پاسخ خونبار نیروهای نظامی روبرو شده و هزاران تن به ضرب گلوله مستقیم به شهادت رسیدند.

او گفت:امام خمینی(ره) در جمله‌ای معروف گفته‌اندکه من این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم و در یکی از اشعار عرفانی خود می‌سرایند،: «سال‌ها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید.... انتظار فرج از نیمه خرداد کشم».

این روحانی تصریح کرد: امام خمینی(ره) پس از بازگشت از تبعید در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن آن سال تا پایان عمر مبارک خود در۱۴ خرداد ۱۳۶۸ خورشیدی، به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب شناخته می‌شدند.آزادگان جهان و مسلمانان به ‌ویژه شیعیان، علاقه فراوانی به ایشان داشتند. مراسم تشییع پیکر پاک امام امت با شرکت حدود ده میلیون نفر، پرجمعیت‌‌ترین مراسم تشییع جهان شمرده می‌شود.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار