راهکارهای کاهش استرس در مواقع امتحانات

ورامین(پانا)- استرس یکی از دلایل مهمی است که باعث‌ پایین آمدن عملکرد و یادگیری در دانش‌آموزان می‌شود که در زمان امتحانات منجر به نارضایتی دانش‌آموزان نسبت به نمراتشان است.

کد مطلب: ۱۱۸۴۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای کاهش استرس در مواقع امتحانات

حامده با کمال‌رستمی مشاور و مدرس خانواده در گفت وگو با پانا گفت:«استرس و اضطراب در دانش‌آموزان عملکرد آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در نهایت منجر به نارضایتی از خود می‌شود که با ارائه یکسری از راهکارها به دانش‌آموزان می‌توان کمک به کاهش استرس در آنها کرد.»

باکمال‌رستمی بیان کرد:«نخستین تکنیکی که هنگام رویارویی با استرس می‌توانید انجام دهید، تنفس عمیق است. در واقع تنفس عمیق شکمی یک تکنیک قدرتمند و واقعاً مؤثر در کاهش استرس است، چرا که واکنش‌های مثبت بدن را فعال می‌کند و واکنش‌های عصبی ناشی از نگرانی‌های مختلف را متوقف می‌سازد.»

این مشاور و مدرس خانواده گفت:«همچنین از‌ خودتان سوالات زیر را بپرسید، آیا این نگرانی‌ها منطقی است؟ چقدر احتمال دارد این نگرانی‌ها در واقعیت اتفاق بیفتند؟ اگر اتفاق بدی هم رخ دهد تا چه حد ارزش نگران شدن دارد؟ آیا این اتفاق واقعاً منفی است یا فقط تصور من اینگونه است؟ و در نهایت بتوانید با پاسخ به سوالات خود به یک آرامش نسبی برسید.»

او در ادامه گفت: «مدیتیشن یا مراقبه با تصاویر‌ ذهنی آرامش‌بخش، شما را سریعتر به آرامش می‌رساند. خود را در‌ کنار دریا و فضاهایی که به شما آرامش‌ می‌دهند، تصور‌ کنید و با کمک این تصویر‌سازی ذهنی شدت استرس‌ها را کاهش‌دهید.»

باکمال تاکید کرد:«استرس موجب تفکرات و در نتیجه گفت و گوی درونی منفی است، پس به خودتان جملات مثبت القا کنید؛ از جملات با فعل‌های نمی‌توانم، نمی‌شود، نخواهیم‌داشت و...که بار منفی دارند پرهیز کنید و با کمک جملات مثبت از بار نگرانی‌هایتان بکاهید.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهلا زرین‌بیل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار