سعیده سالاری در گفت‌وگو با پانا:

معلمی که مادر یک کودک صعب العلاج است: با بازی به یادگیری بپردازیم

تهران (پانا) _ معلم منتخب استان تهران پیشنهاد کرد بر جذابیت کتاب‌ها خصوصا در دوره ابتدایی افزوده شود و گفت که یکی از مهمترین کارهایی که آموزش و پرورش در مورد این موضوع می‌تواند انجام دهد این است که کتاب‌های درسی را از شکل انتقال دانش و فرمولِ صرف در بیاورد و جذابیت بیشتری به آن ببخشد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
معلمی که مادر یک کودک صعب العلاج است: با بازی به یادگیری بپردازیم

سعیده سالاری آموزگار پایه چهارم «دبستان آرمینه مصلی نژاد» منطقه ۶ تهران که امسال از معلمان منتخب کشور در بخش جلوه‌های معلمی است در گفت‌گو با پانا درباره عواملی که می‌تواند یک معلم را در ذهن دانش‌آموز تاثیرگذار و ماندگار ‌کند گفت: «در طی سال‌هایی که به امر تدریس اشتغال داشته ام همیشه عاشق این کار بوده ام؛ حتی در ساعات تدریس در کلاس متوجه گذر زمان نمی‌شوم. اشتیاق و عشق از جانب معلم است که می‌تواند به ایجاد اشتیاق در محصل منجر شود.»

وی ادامه داد: «موضوعات مادی چندان برایم اهمیتی نداشت؛ گرچه موضوعات مادی معمولا جدا از شغل آدم‌ها نخواهد بود، اما می‌خواهم بگویم که چندان به این موضوعات فکر نکرده‌ام.»

این معلم درباره راز تاثیرگذاری معلمان بر دانش‌آموزان خود گفت: «زمانی که عاشقانه و خالصانه دانش‌آموزی را با تمام ویژگی‌هایش می‌پذیری و خود را وقف آموزش او می‌کنی، قطعاً می‌توانی تاثیرگذاری بیشتری بر او داشته باشی.»

سالاری در ادامه به نقش معلمان در ایجاد شوق مطالعه و تحقیق در دانش‌آموزان پرداخت و درباره راه‌های ایجاد این علایق گفت: «نقش معلم بیش از هر چیز این است که انگیزه را در دانش‌آموز ایجاد کند، چون انگیزه است که راهگشای عملکرد بعدی همه آدم‌هاست.»

وی ادامه داد: «زمانی که معلم به دانش‌آموز خود روحیه مثبت و انگیزه لازم برای مطالعه و پژوهشگری می‌دهد، قطعاً به این هدف خواهد رسید؛ پس قدم اول ایجاد انگیزه و فراهم کردن بستر مناسب برای این کار است. در ادامه معلم باید ارتباط خوبی با دانش‌آموز برقرار کند تا بتواند در دانش‌آموز خود حس اطمینان و علاقه به خود را ایجاد کند. زمانی که دانش‌آموزی منِ معلم را به عنوان یک دوست قبول داشته باشد و این ارتباط شکل بگیرد، قطعاً من به هدفم خواهم رسید.»

عشق به مطالعه در محیط خانواده کلید می‌خورد

وی افزود: «زمانی که من معلم با اشتیاق درس بدهم، زمانی که مثبت باشم و بتوانم استعداد و توانایی دانش‌آموزان را کشف کنم، قطعاً در هر زمینه ای که هدفم باشد می‌توانم دانش‌آموز را تربیت کنم.»

سالاری در پاسخ به این سوال که آیا نظام آموزش و پرورش در پایین بودن سرانه مطالعه در کشور نقش دارد؟گفت: «نقش مدرسه و نظام آموزشی تنها بخشی از این ماجراست. قطعاً شروع این امر در محیط خانواده کلید می‌خورد، چون هر کودک پیش از ورود به مدرسه ۶ سال در محیط خانواده آموزش می‌بیند. زمانی که خود پدر و مادر کتابخوان باشند و برای کودکشان هم وقتی برای خواندن کتاب‌های داستان بگذارند، عشق به مطالعه از همان زمان در کودک شکل خواهد گرفت. در مقطع بعدی نقش معلم و آموزش و پرورش در این مورد مطرح می‌شود.»

کودک باید همراه با بازی و سرگرمی به یادگیری برسد

وی ادامه داد: «یکی از اشکالاتی که ممکن است در این مرحله متوجه نظام آموزشی باشد این است که گاهی اوقات کتاب‌های درسی با روحیات کودک در آن سن و سال تناسبی ندارند؛ یعنی کتاب‌ها ممکن است به شکلی تدوین و تالیف شده باشند که کودکان آن را دوست ندارد و وقتی کودک کتابی را دوست نداشته باشد، ممکن است از مطالعه زده شود و خود را با سرگرمی‌های دیگری مشغول کند.»

این معلم دوره ابتدایی پیشنهاد کرد بر جذابیت کتاب‌ها خصوصا در دوره ابتدایی افزوده شود و گفت: «یکی از مهمترین کارهایی که آموزش و پرورش در مورد این موضوع می‌تواند انجام دهد این است که کتاب‌های درسی را از شکل انتقال دانش و فرمولِ صرف در بیاورد و جذابیت بیشتری به آن ببخشد؛ یعنی کودک باید همراه با بازی و سرگرمی به یادگیری برسد. این موضوع می‌تواند کتاب‌ها را برای کودکان بسیار جذاب کند و آن‌ها را به سمت مطالعه بیشتر سوق دهد.»

در کنار ساعات تدریس، باید زمانی را به نشان دادن استعدادها اختصاص دهیم

وی به همکاران خود توصیه کرد که در کنار ساعات درسی حتماً ساعاتی را به مطالعه دانش‌آموزان اختصاص دهند و افزود: «مثلاً من دانش‌آموزی دارم که عاشق خواندن اشعار مثلاً غزل‌های حافظ یا سعدی است و من به این دانش‌آموز فرصت می‌دهم تا گاه بعضی از این غزل‌ها را با صدای خود ضبط کند و آن را به کلاس ارائه دهد. همچنین دانش‌آموزی دارم که عاشق اجرای نمایش است. من به او فرصت می‌دهند تا کلیپ‌های خود را ضبط کند و آن را در فضای مجازی با بچه‌های کلاس به اشتراک بگذارد.»

این معلم منتخب ادامه داد: «زمانی که از کشف استعداد دانش‌آموز حرف می‌زنیم منظورمان همین است یعنی فضایی ایجاد کنیم تا دانش‌آموز بتواند علایق و توانمندی‌های خود را بروز دهد و آنرا برای ما و دیگران به نمایش بگذارد. دانش‌آموزان مختلف ما ممکن است به موضوعات مختلفی مثل مطالعه، نقاشی، ورزش، صنایع‌دستی، نمایش، موسیثی، شعر و داستان و بسیاری موضوعات دیگر علاقه داشته باشند، ما در کنار ساعات تدریس حتماً باید ساعتی را به نشان دادن و بروز این استعدادها اختصاص دهیم.»

آرزو داشتم معلم کلاس اول باشم

سالاری در پاسخ به این سوال که آرزوهای او در حرفه معلمی چه بوده گفت: «یکی از آرزوهای من در طول دوران خدمتم این بود که معلم کلاس اول باشم، چون فکر می‌کنم سعادت بزرگی است که معلمی دانش‌آموز بیسوادی را از نعمت سواد برخوردار کند.»

این بانوی معلم که خود مادر یک کودک صعب العلاج است، از آرزو و خواست خود برای آموزش کودکان بیمار، که در خانه یا بیمارستان در حال درمان هستند، گفت و اظهار امیدواری کرد بتواند نقشی در آموزش این کودکان ایفا کند.

دانش‌آموزان در کرونا می‌توانند وقت بیشتری را به مطالعه و پرداختن به علایق خود اختصاص دهند

وی در ادامه به برخی محاسن دوره کرونا برای نظام آموزشی پرداخت و گفت: «دوره کرونا در کنار معایبی که برای نظام آموزشی داشت خوبی‌هایی نیز داشت که یکی از آنها همین فرصت‌های بیشتری است که در اختیار ما و همه دانش‌آموزان قرار دارد. دانش‌آموز در دوره آموزش‌های مجازی، زمان کمتری را در کلاس و درس می‌گذراند، بنابراین می‌تواند وقت بیشتری را به مطالعه و پرداختن به علایق خود اختصاص دهد. ما معلم‌ها هم می‌توانیم از همین فرصت‌ استفاده کنیم تا دانش‌آموز را در مسیر مورد علاقه خود راهبر و راهنما باشیم.»

وی در پایان از مدیر مدیر مدرسه آرمینه مصلی نژاد خانم احمدی تشکر کرد و گفت: «ایشان یکی از بهترین مدیرانی است که طی ۲۵ سال خدمت خود در نظام آموزش و پرورش با آنها همکاری داشته ام. ایشان مدیری هستند که با حمایت‌های خود مرا در رسیدن به اهدافم کمک کردند و فرصت‌های زیادی را در مسیر این اهداف در اختیار من گذاشتند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار