روایت معلمی از جنس ایثار؛ 4 سال است برای آموزش، هر روز به خانه دانش‌آموز معلولم می‌روم

کودکانی که معلولیت جسمی دارند، از لحاظ ذهنی و هوشی با دیگران برابری کامل دارند و حتی در مواقعی از دانش‌آموزان عادی باهوش‌تر هستند

اصفهان (پانا) -یک معلم اهل منطقه پیربکران استان اصفهان که چندی قبل تصاویر تدریسش به دانش آموز معلول پخش شد، بار دیگر ایثار معلمان به خصوص در مناطق روستایی و محروم را بازگو کرد. او تاکید کرد با وجود اینکه پس از سال‌ها تدریس هنوز به استخدام آموزش و پرورش در نیامده است، اما وظیفه خود می دانست تا تحت هر شرایطی وقفه ای در تحصیل دانش‌آموزان ایجاد نشود.

کد مطلب: ۱۱۷۴۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
روایت معلمی از جنس ایثار؛ 4 سال است برای آموزش، هر روز به خانه دانش‌آموز معلولم می‌روم

الهام قاسمی، از معلمان استان اصفهان، متولد شهرستان پیربکران است. مدرک لیسانس ریاضی کاربردی دارد و 12 سال است که به صورت حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری می کند. امسال در پایه پنجم در دبستان علامه طباطبایی روستای طاد، در منطقه پیربکران شهرستان فلاورجان تدریس می کند.

وی در مورد نحوه آشنایی خود با دانش آموز معلولش به پانا گفت: «زهرا دختر بسیار مهربان، معصوم و بسیار توانمندی است. زمانی که زهرا دانش‌آموز کلاس اول بود و قرار بود در پایان سال تحصیلی برای کلاس آنها جشن الفبا گرفته شود، در آن روز طی یک حادثه رانندگی دچار ضایعه نخاعی شده و یک سال تحصیلی را از دست داد.»

قاسمی در ادامه بیان کرد: «من دیدم که شرایط آموزشی خاصی برای چنین دانش آموزانی وجود ندارد و چون ضایعه نخاعی از گردن بود، توانایی نشستن روی ویلچیر را هم نداشت که به مدرسه بیاید. سال اول به خاطر اینکه حجم کار خودم زیاد بود و فرزند خودم هم سن کمی داشت نگران بودم که آیا می توانم این کار را انجام دهم یا خیر. با توکل به خدا این کار را شروع کردم، البته از یکی دو نفر از همکارانم در درس فارسی کمک گرفتم. زمانی که زهرا پایه سوم بود، هر روز یک ساعت و نیم به منزلشان می رفتم و برایش تدریس می کردم.»

این معلم فداکار عنوان کرد: «زهرا هم اکنون در پایه پنجم تحصیل می کند و علاوه بر این که به صورت مجازی در کلاس حضور دارد، روزی یک ساعت به منزلشان می روم و به او تدریس می کنم. با اینکه زهرا دانش آموز بسیار فعالی است و تا دقایق آخر در کلاس حضور دارد، ولی برای زهرا نشستن طولانی روی ویلچیر منجر به خستگی زیاد می شود و در بضی از درس ها به خصوص ریاضی نیاز است که من باز در منزل او حضور پیدا کنم.»

قاسمی در مورد اینکه باید آموزش و پرورش به این دانش آموزان توجه ویژه ای داشته باشد تاکید کرد: «آموزش چنین بچه‌هایی مثلاً کودکی مانند زهرا علاوه بر اینکه دچار معلولیت جسمی هستند به دلیل اینکه از دستگاه تنفسی استفاده می کنند و باید ساکشن شوند، حضورشان در مدرسه سخت است و من خودم هم گاهی در مدرسه کارهای ساکشن را برای تنفس زهرا انجام می‌دادم. ولی آموزش و پرورش باید نگاه ویژه ای به این دانش آموزان داشته باشد و برای این دانش آموزان امکانات آموزشی چه در مدرسه چه در خانه فراهم کند.»

قاسمی اضافه کرد: «کودکانی مثل زهرا فقط معلولیت های جسمی دارند، ولی از لحاظ ذهنی و هوشی برابری کامل با دیگر دانش آموزان دارند و حتی در مواقعی از دانش آموزان عادی باهوش تر هستند. زهرا علاوه بر اینکه دختر باهوش و بسیار منظمی است، اما آموزش و پرورش باید امکانات بیشتری برای آنها فراهم کند.»

وی ادامه داد: «عاشق معلمی هستم و به دلیل عشق به معلمی این آموزش ها برایم جز زیبایی چیز دیگری نیست. من کار خاصی برای زهرا انجام ندادم و تا زمانی که بتوانم در کنار زهرا هستم. از پیشرفت تحصیلی زهرا بسیار لذت می برم. هنگامی که زهرا قرآن می خواند برایم خیلی قشنگ و لذت بخش است که زهرا توانایی خواندن قرآن را به این خوبی پیدا کرده است.»

این معلم در مورد محاسن و معایب آموزش مجازی نیز اظهار کرد: «از محاسن آموزش مجازی می توانیم به این موارد اشاره کنیم که دانش‌آموزان در واقع یک استقلالی پیدا کرده و استرس حضور در کلاس برای دانش آموزان کمتر شده است. همچنین از معایب این فضا می توان به این نکته اشاره کرد که دانش آموز با معلم تعامل دو سویه ندارد. در واقع دانش آموز فقط نیاز به آموزش علوم، دانش و مهارت ندارد، دانش آموز باید رشد عاطفی هم داشته باشد. در واقع، معلم و دانش آموز باید با هم رابطه عاطفی برقرار کنند که متاسفانه در فضای مجازی خیلی این موضوع کمرنگ است و امیدواریم بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم و دوباره در مدارس صدای پر از شور و نشاط بچه ها را بشنویم و چهره‌های خندانشان را ببینیم.»

خبرنگار:حسن تقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار