مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان:

بیش از ۸۷ هزار بازمانده از تحصیل جذب آموزش و پرورش شده‌اند

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از جذب بیش از ۸۷ هزار بازمانده از تحصیل در آموزش و پرورش خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۸۷ هزار بازمانده از تحصیل جذب آموزش و پرورش شده‌اند

حمیدرضا رخشانی، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که شامگاه یکشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش در زاهدان برگزار شد، اظهار کرد: در سه سال اخیر جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان رشد قابل توجهی داشته است به طوری که ۱۱ هزار و ۶۳۵ نیروی انسانی به بدنه آموزش وپرورش استان افزوده شده اند.

نرخ ماندگاری دانش آموزان در سال ۹۸-۹۷، در استان ۳۶ درصد و در کشور ۷۰ درصد بود که این نرخ در سال تحصیلی جاری در استان به ۴۲.۲۵ ارتقا یافته است

وی افزود: از این میزان نیروی انسانی ۶ هزار و ۲۸۱ نفر از طریق استخدام ماده ۲۸، ۴ هزار و ۲۵۰ نفر از طریق خرید خدمات و ۳ هزار و ۹۰۵ نفر نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان در مدارس استان مشغول به خدمت شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به ساخت فضاهای آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر، ۵ هزار و ۱۵۱ کلاس درس در سیستان و بلوچستان احداث شده و یا در حال ساخت است که در ارتقای شاخص نگهداشت دانش آموزان استان کمک شایانی کرده است.

وی گفت: نرخ ماندگاری دانش آموزان در سال ۹۸-۹۷، در استان ۳۶ درصد و در کشور ۷۰ درصد بود که این نرخ در سال تحصیلی جاری در استان به ۴۲.۲۵ ارتقا یافته است.

وی به بیان پنج عامل مهم در افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان اشاره کرد و گفت: تامین نیروی انسانی، ساخت فضای آموزشی، ایجاد مدارس شبانه‌روزی، توسعه طرح روستا مرکزی و راه‌اندازی رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه ای در ارتقا این مولفه تاثیر بسیار زیادی داشته است.

رخشانی همچنین از ارتقای کیفیت آموزشی استان خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته تغییرات میانگین نمره نهایی بسیار جزئی بود، اما از سال ۹۷ تاکنون میانگین نمره نهایی استان حدود یک نمره ارتقا یافته و از این نظر رتبه اول در کشور را کسب کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش قبولی دانش‌آموزان پایه دوازدهم سیستان و بلوچستان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۶۳۰ دانش‌آموز در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند در حالی که آمار قبولی در سال ۹۹ به ۳ هزار و ۴۹۲ نفر افزایش یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: از این تعداد هزار و ۲۳۴ نفر در دانشگاه فرهنگیان، ۲۲۱ نفر در رشته‌های پزشکی، ۳۹۵ در زیرگروه‌های پزشکی و هزار و ۶۴۲ نفر نیز در سایر رشته‌ های دانشگاهی پذیرفته شدند.

رخشانی در خصوص فعالیت‌های آموزشی مدارس استان در زیست بوم جدید گفت: براساس اطلاعات احصا شده از سامانه جامع مدارس، ۳۵۹ هزار دانش آموز استان از تجهیزات لازم مانند تبلت و یا گوشی هوشمند برای استفاده از آموزش غیرحضوری بهره‌مند هستند.

وی به نبود زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: ۷۱ درصد مدارس این استان روستایی و از ۸۲۵ هزار دانش آموز استان، حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان یکی از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش در استان را آمار بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: براساس آخرین آمار اعلام شده ۱۴۸ هزار و ۸۶۸ بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی شدند که تاکنون ۸۷ هزار و ۱۹۲ نفر جذب آموزش وپرورش شده‌اند.

واعظ مهدوی، رئیس شورای عالی هاسب (همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان) نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به نرخ رشد جمعیت دانش آموزی در این استان سالانه برای حفظ شاخص‌ نگهداشت دانش آموز به ساخت ۲ هزار کلاس درس نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج مطالعاتی که در زمینه فضاهای مورد نیاز آموزشی سیستان و بلوچستان انجام شده است، به ساخت ۳ هزار پروژه نیاز داریم.

وی به افزایش مشارکت خیران در نهضت مدرسه‌سازی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: علاوه بر ساخت مدارس نیاز دیگر این استان ساخت فضاهای مورد نیاز برای دانشگاه فرهنگیان است که در این زمینه نیز برای جذب مشارکت خیران ورود کرده ایم.

واعظ مهدوی افزود: برای تامین نیاز استان به فضای آموزشی به همت مسئولان و مشارکت بیشتر خیران نیازمندیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار