تهیه‌کننده سریال طنز «دست‌انداز» در گفت‌وگو با پانا:

با طرح دغدغه‌های مردم در قالب طنز حرف دلشان را می‌زنیم

تهران (پانا) – طنز «دست‌انداز» یکی از سریال‌های ویژه نوروز 1400 است که از شبکه نسیم پخش می‌شود. این طنز 90 قسمت دارد که از روز اول عید پخش آن آغاز شده و تا آخر نوروز ادامه دارد. از ویژگی‌های این سریال این است که در ژانر طنز آیتمی ساخته‌شده است. تهیه‌کننده این سریال از طرح معضلات و دغدغه‌های اجتماعی به‌روز مردم در قسمت‌های مختلف این سریال سخن گفت و معتقد است هدف این سریال در شرایط کرونا ایجاد حال خوب برای مردم است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
با طرح دغدغه‌های مردم در قالب طنز حرف دلشان را می‌زنیم

طنز آیتمی مدت‌ها بود که در تلویزیون مهجور واقع‌شده بود. اولین طنز آیتمی تلویزیون «نوروز ۷۲» بود که به کارگردانی «داریوش کاردان» پخش شد و بعدازآن برنامه‌هایی مانند «پرواز 57» و «ساعت خوش» به کارگردانی مهران مدیری پخش شد که از شناخته‌شده‌ترین طنزهای آیتمی تلویزیون است. «سلام سلام» عنوان برنامه طنز دیگری در این ژانر بود که در سال ۷۶ از شبکه جام جم پخش شد. بعد از چند سال که سکان هدایت برنامه‌های طنز آیتمی به عهده مدیری بود، داریوش کاردان که خود از اولین افراد متخصصین این حوزه بود، «جُنگ ۳۹» را ساخت. کم‌کم ساخت سریال‌های طنز آیتمی به سمت فراموشی رفت تا نوروز 90 که «خنده‌بازار» پخش شد و بعد از سالها دوباره طنز آیتمی به تلویزیون برگشت. این بار شهاب عباسی به همراه گروهی از بازیگران و نویسنده‌های طنز که اولین کار جدی خود را انجام می‌دادند، شوخی با برنامه‌های تلویزیونی را دست‌مایه مجموعه طنز خود قراردادند. شروع پخش این برنامه از نوروز سال ۹۰ بود و در ادامه و به دلیل استقبال مخاطبین فصل دو آن در ماه رمضان ۹۰ و تا سال ۹۲ و در قالب ۸ فصل از شبکه سه سیما به نمایش درآمد. بعدازآن دیگر سال‌ها ردپایی از طنز آیتمی در تلویزیون دیده نشد تا گروه «خنده‌بازار» مجدد با سریال طنز آیتمی با عنوان «دست‌انداز» این نوع طنز را زنده کردند.

فضای مجازی به ما انگیزه داد که طنز آیتمی را احیا کنیم
«مجید عباسی»، تهیه‌کننده سریال طنز «دست‌انداز» در گفت‌وگو با پانا گفت: «طنز آیتمی سال‌ها در تلویزیون سابقه داشت و مخاطب بالایی داشت. جای این نوع طنز اخیراً در تلویزیون خالی بود و فضای مجازی انگیزه‌ای شد تا دوباره به سراغ این کار بیاییم. درواقع می‌دیدیم که این نوع طنز از سوی مخاطبین در فضای اینترنتی بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت و ازاین‌جهت انگیزه شد تا مجدد به سراغ این نوع برنامه‌سازی بیاییم. حدود پنج یا شش ماه پیش‌طرح اولیه این برنامه به شبکه نسیم ارائه شد و چندین جلسه گذاشته شد تا کار تغییرهای لازم را داشته باشد.»
عباسی عنوان کرد: «بعد از سال‌ها که از ساخت فیلم «خنده‌بازار» که دارای طنز آیتمی بود گذشت کار به‌روزتر شود و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که مجموعه «دست‌انداز» فعلی را بسازیم و کار نگارشش انجام شد. از همان اول هم بنا بود عید نوروز شروع پخش این برنامه باشد چون زمان خوب و پربیننده‌ای است. ازاین‌جهت در یک پروسه چندماهه پیش‌تولید را داشتیم تا با حضور مدیر شبکه نسیم افتتاح کار در اوایل اسفندماه رقم خورد و ساخت این سریال ادامه پیدا کرد.»

رصد جامعه و طرح حرف دل مردم در قالب طنز
تهیه‌کننده سریال طنز «دست‌انداز» با اشاره به اینکه در این سریال سعی می‌کنند معضلات اجتماعی را در قالب طنز بیان کنند، افزود: «مهم‌ترین ویژگی این برنامه به‌روز بودن در موضوعات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه است. مردم در زندگی‌های روزمره با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و غیره روبرو هستند و کار طنز فرصتی برای خنداندن و حال خوب مردم است. مخصوصاً طنز آیتمی فرصت خوبی است زیرا مثل لطیفه می‌ماند و در آن مسائل مختلف مطرح‌شده و نقد می‌شود. نقد رفتاری و اجتماعی دارد و البته بحث‌های اقتصادی و سیاسی را هم نقد می‌کند. طنز آیتمی بستر مناسبی دارد و تیم نویسنده دائماً رصد می‌کند تا موضوعی که در جامعه در موردش گفتگو می‌شود در سریال مطرح شود و دستمایه طنز قرار گیرد. البته طنز هدف‌داری است تا بتواند یک معضل اجتماعی را نقد کند و حتی به شوخی هم شده راه‌حلی را برای مردم در نظر بگیرد.»
مهم‌تر از چهره کاربلدی بازیگر در طنز آیتمی است
عباسی درباره اهمیت حضور چهره‌ها در سریال‌های طنز و ازجمله سریال طنز «دست‌انداز» اظهار کرد: «در این سریال ما بیش از اینکه دغدغه آوردن چهره‌های معروف را داشته باشیم هدفمان ارائه کار باکیفیت بود. اینکه جایگاهی که برای شخصیت داستان در نظر گرفتیم، چه شخصیتی دارد. البته برای ما مهم بود که بازیگر حرفه‌ای باشد. در این سریال ما غیر از بازیگران اصلی یک بازیگر مهمان هم متناسب با آیتمی که پخش می‌شود، داریم.»
او افزود: «طنز آیتمی واقعاً تجربه خاصی می‌خواهد هرکسی لزوماً کار طنز انجام داده باشد به این معنی نیست که می‌تواند کار را هم خوب از آب دربیاورد.»
تهیه‌کننده سریال طنز «دست‌انداز» در پایان با اشاره به اینکه این سریال در 90 قسمت ساخته می‌شود از پخش این سریال تا آخر عید نوروز خبر داد و گفت: «این سریال تا آخر عید نوروز پخش می‌شود و وقفه‌ای بعد از عید داریم و مجدد از عید فطر پخش می‌شود.»

عوامل ساخت سریال «دست‌انداز»
بازیگران این سریال عبارت‌اند از: شهاب عباسی، آرش میر احمدی، ابراهیم شفیعی، بهراد خرازی، کوروش معصومی، مرتضی رستمی، سوسن پرور، میثم رستگاری، شهره اشتری، حمید عرب، حامد میرزاپور، سیامک فروغ، پیمان مرادی.
لیست عوامل سریال تلویزیونی دست‌انداز عبارت‌اند از: تهیه‌کنندگان: مجید عباسی و سعید عباسی، کارگردان: شهاب عباسی، نویسنده: حمزه صالحی، مدیرفیلمبرداری: محسن کالجی، مدیر صدابرداری: محمدعلی درگاهی، طراح گریم: سیدعلی عسگری، طراح صحنه و لباس: شهرام قدیری، ناظر کیفی: امیر موسوی، جانشین تهیه‌کننده: محمد سلیمانی، مدیر تولید و مدیر برنامه‌ریزی: محمد رسولی، تدوین: غلامرضا ساغرچیان، مدیر تدارکات: علی اکبر صادقی، دستیار برنامه‌ریز: ضحی زینالی، فیلمبردار ۱: هادی داوودی، فیلمبردارا ۲: حسین امیدی، دستیار فیلمبردار: سیدمحمد محمدی، دستیار صدابردار: علی‌شندآبادی و مهدی اسبقی، دستیار یک کارگردان: محمدرضا مروتی، دستیار دو کارگردان: سیامک فروغ، مجری آقایان گریم: نیما عبدی، دستیار مجری آقایان گریم: علیرضا شریفی مقدم، مجری گریم خانم‌ها: ندا بیگریان، دستیار دو: سامان کهزاری، دستیار یک صحنه: ابراهیم کرامتی، دستیار صحنه: سحر حاتمی، مدیر دکور: ابوذر فقانی، جامه دار: بهاره رستگارنیا، فیلمبردار پست صحنه: زهرا بارسانیا و سیدمحمد محمدی، عکاس: سعید عابدینی، روابط عمومی: علی زادمهر، منشی صحنه: فاطیما قاسمی، تدارکات: محمد قلی‌زاده، محمدمحهدی کرمی، امیرحسین حبیبی، حمیدرضا ایمانی، احمد مهامی، راننده؛ حمید فیض‌آبادی، داوود حجازی، هادی کرمی و محمد قلی‌زاده.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار