آل هاشم: کارآفرینی در جامعه از ارزش بسیاری برخوردار است

تبریز (پانا) - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان گفت: کارآفرینی در کشور مهمترین موضوع اجتماعی و انسانی است.

کد مطلب: ۱۱۶۰۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آل هاشم: کارآفرینی در جامعه  از ارزش بسیاری برخوردار است

وی افزود: کارآفرینی، موتور محرکه توسعه اقتصادی و ایجاد کننده ثروت ها و ارزش ها است. کارآفرین کسی است که دارای قدرت درک بالا و توانایی شناخت فرصت ها باشد و بتوا‌ند در جامعه از طریق پرورش ایده و تبدیل فکر خود به یک محصول جدید اقدام به ارزش آفرینی کند. این ارزش می‌تواند یک ارزش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... باشد. کار آفرینی پیوند محکمی با دگرگونی های اجتماعی و اقتصادی دارد.

وی درمورد سه شرایط مهم اقتصادی گفت:وضعیت اقتصادی سه مرحله دارد.1)قبل پیروزی ۲) پیروزی. ۳)بعد پیروزی

او ادامه داد:اسلام برای تمام تلاش های انسان یک جهت کلی دارد. اقتصاد مقاومتی مفهمومی جدید در ادبیات اقتصادی جهان است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب صادر شده است. موضوع اقتصاد مقاومتی با تاکید بر تولید داخلی و تلاش بر خوداتکایی برای اقتصاد مقاومتی است. اکنون جمهوری اسلامی ایران پس از دوران سخت با دوران هوشمندی و نرم افزاری مواجه است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: تحریم های شدید و محدودیت های کسب و کار داخلی و ارتباطات خارجی دست و پا گیر شرایطی را فراهم کرده تا بار دیگر تفکر ناب ایرانی پا به عرصه بگذارد و راه حلی غافلگیرانه و اساسی را برای مقابله با این گونه فشارها ارائه دهد. ما موانع و چالش هایی برای توسعه کارآفرینی داریم. مانند خطرپذیری مالی زیاد، ترس از ناتوانی تهیه منابع کافی برای راه اندازی کسب و کار ،مبانع اداری، هزینه ها و خطرات اجتماعی ، فساد اداری و ....

وی ادامه داد: باید در اصلاح قانون کار با رویکرد کار آفرینی تلاش کنیم. اصلاح و بازنگری قوانین تجاری و مقررات صادرات و واردات با رویکرد کار آفرینی، آموزش کار آفرینی در مقاطع مختلف تحصیلی، توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ، مبارزه با مفاسد اقتصادی و مدیریت درست منابع عرضی ، استفاده حداکثری زمان و منابع و امکانات ، جایگزینی درآمدهای نفتی با در آمدهای غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت مواردی هستند که می شود با رویکرد کار آفرینی اصلاح کرد.

۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از خودتحریمی های داخلی است

مظفر علیخانی نیز درادامه این مراسم اظهار داشت: در سال های اخیر فعالیت های صادراتی با سه چالش اصلی روبرو بوده است که اولین آن ها را می توان نامساعد بودن محیط کسب و کار دانست که در این راستا باید بیان کنیم که متاسفانه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها به صورت شایسته با نهادهای علمی و دانشگاهی مشورت نمی شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات ما ناشی از خودتحریمی های داخلی است، گفت: چالش دوم نیز مربوط به تحریم های ظالمانه علیه کشور و چالش سوم نیز بیماری کرونا است که به دلیل نامناسب بودن ساختارها، اقتصاد ایران را بیش از دیگر کشورها تحت تاثیر قرار داده است.

علیخانی با اشاره به سه کلیدواژه اساسی درونزایی، برونگرایی و مردمی سازی اقتصاد گفت: درونزایی به معنای جهش تولید، برونگرایی، توسعه صادرات و مردمی سازی اقتصاد به معنای توانمندسازی بخش خصوصی و کوچکتر شدن دولت و حمایت دولت از بخش خصوصی است.

وی افزود: در شرایطی که عرصه هر لحظه بر بخش خصوصی در حال تنگ تر شدن است، به جای اینکه عرصه را بر بخش خصوصی بازتر کنیم، غل و زنجیری بر آن ها می افزاییم.

معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال، صادرات ما با رشد منفی ۲۰ درصد روبرو بوده است، گفت: یکی از کارکردهای صادرات را می توان درآمدهای ارزی دانست در حالی که کارکرد اصلی آن چرخش چرخ صنعت، رونق تولید، تولید و توزیع ثروت و گسترش رفاه عمومی در جامعه است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با یکسری سیاست های ناصواب، عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده ایم. صدور بیش از ۸۰ بخشنامه و دستورالعمل خلق الساعه، بخش تولید و صادرات ما را به چالش کشیده است.

علیخانی افزود: نباید بخش خصوصی را به خاطر تعدادی صادرکننده نما که ممکن است از فضا سواستفاده کنند به چالش بکشیم. اقتصاد وقتی بالنده خواهد شد که دولت پاسخگویی داشته باشیم تا بخش خصوصی با خیالی راحت و به دور از یکسری بروکراسی ها به کار خود ادامه دهد.

بروکراسی های اداری کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است/ به دنبال وضع مقررات جدید نباشیم

یونس ژائله در این مراسم گفت: این روزها، ایام جشنِ مربوط به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و این مراسم نیز جشن صادرکنندگان استان است و لذا نمی خواهم سخنی گلایه آمیز مطرح کنم چون استاندار دانشمندی داریم که همیشه درب دفترش بر روی ما باز است و بدون هیچ مانعی، مشکلات را به سرعت منتقل می کنیم و ایشان نیز، هم در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و هم در دیگر جلسات به مشکلات، رسیدگی می کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه از نعمتِ وجودیِ حضرت حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم برخوردار هستیم که در کسوت نمایندگی ولی فقیه در استان، پدر معنوی همۀ ما هستند و از کمک برای حل مشکلاتِ ما به عنوان فرزندانشان هرگز دریغ نکرده اند.

چرا مشکلات از سال ها پیش همچنان ادامه دار است؟

ژائله افزود: با این اوصاف سوال من این است که چرا بسیاری از مسایلی که از سال ۸۹، یعنی سال آغاز برگزاری مراسم های تجلیل از صادرکنندگان برگزیده، مطرح می شود، حل نشده و هنوز هم ادامه دارد؟

وی با بیان اینکه شرایط دشوار کشور قابل درک است و همین شرایط دشوار کار را برای صادرکنندگان نیز سخت کرده است، گفت:

به رغم این دشواری ها، صادرکنندگان آذربایجان شرقی که همگی از فعالان بخش خصوصی هستند، با تلاش شبانه روزی توانسته اند اسم ایران را در ۶۵ کشور دنیا زنده نگه دارند و جالب اینجاست که مردمان برخی از همین کشورهای هدفِ صادراتی، به جای خودِ جغرافیای ایران، نام کشورمان را با محصولاتِ باکیفیت ایرانی می شناسند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه به موازات عدم حل مشکلات صادرکنندگان، چرایی اجرا نشدن اقدامات بزرگ در استان مثل انتقال آب رودخانۀ مرزی ارس به تبریز و بی توجهی به تقویت زیرساخت هایی مانند توسعۀ انرژی برق شهرک های صنعتی استان نیز محل سوال جدّی است، افزود: به نظر می رسد در شرایطی که تعامل مطلوبی بین مسئولان استان و فعالان بخش خصوصی وجود دارد، با همدلی می توان این موانع را رفع کرد.


بخش خصوصی سرشار از نیروهای بانگیزه و با ایمان

وی گفت: مسئولان اجرایی استان ما فعالان بخش خصوصی را به عنوان مشاورانِ بی جیره و مواجب قبول کند چراکه این بخش، سرشار از نیروهای باانگیزه و باایمانی است که می خواهند استان به عالی ترین سطح از سطوح پیشرفت برسد و بزرگ ترین معضلِ امروز یعنی بیکاری، ریشه کن شود.

وی تاکید کرد: من به عنوان صدای بخش خصوصی می گویم که می توانیم کارهای بزرگی را رقم بزنیم طوری که در آذربایجان شرقی خبری از حتی یک بیکار وجود نداشته باشد. تولید و اشتغال زایی برای جوانان، کاری است که می تواند تحقق پیدا کند.

ژائله، در تبیین موانع پیشرفت استان و به خصوص چالش های رونق اقتصاد آذربایجان شرقی، از مشکل «بروکراسی» به عنوان یکی از این موانع مهم یاد کرد و گفت که این مشکل باید با تدبیر مسئولان، حل و فصل شود.

به حد کافی قانون داریم/ به دنبال مقررات جدید نباشیم

وی ادامه داد: مسالۀ «فرهنگی» نیز بزرگ ترین ضربه را به ما می زند. نباید دنبال مقررات جدید باشیم. به حدّ کافی قانون هست و در اجرا مشکل داریم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از سخنانش توسعۀ تجارت آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه را به عنوان برنامۀ راهبردی این اتاق عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه در سفر اخیر وزیر صمت به آذربایجان شرقی، مصوبات خوبی جهت توسعۀ تجارت با کشورهای همسایه داشتیم و در همین راستا اولین وبینار (سمینار اینترنتی) تجارِ جمهوری آذربایجان و تبریز را برگزار کردیم.

وی انتصاب استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رئیس ستاد توسعۀ تجارت ایران با جمهوری آذربایجان با حُکم وزیر صمت را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: این انتصاب گام بزرگی برای شکوفایی قابلیت های بالقوۀ تجارت با همسایۀ شمالی است.

ضرورت توسعه تجارت با کشورهای همسایه

ژائله، فراهم شدن زمینۀ مشارکت در بازسازی مناطق آزادشدۀ قره باغ در جمهوری آذربایجان را نیز فرصت تجاری بزرگی برای فعالان بخش اقتصادی آذربایجان شرقی به خصوص شرکت های فنی و مهندسی استان دانست و گفت: بالغ بر ۱۰۰ شرکت فنی و مهندسی بزرگ در استان داریم که می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی بر ضروت توسعۀ تجارت با ترکیه هم تاکید کرد و با اشاره به ارادۀ سران دو کشورِ ایران و ترکیه در رساندن حجم مراودات تجاری بین دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار در سال، عنوان کرد: تجار آذربایجان شرقی و تبریز این توان را دارند که در وسعت گرفتنِ مناسبات اقتصادی دو کشورِ ایران و ترکیه مشارکت تعیین کننده ای داشته باشند.

ژائله همچنین توسعۀ سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی در بحبوحۀ شرایط اقتصادیِ کنونی و تنگناهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و تداوم جنگ اقتصادی دشمنان، افتخارآمیز توصیف کرد و گفت: در حالی که بخش سرمایه گذاری در بسیاری از استان ها رشد منفی را تجربه می کند، آذربایجان شرقی شاهد رشد مثبت در این بخش است و نکتۀ مهم تر این که، در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در سطح استان در دست اجراست.

وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد با همدلی و اتحاد، مشکلات، حل و فصل شود و آذربایجان شرقی و کشورمان در سال ۱۴۰۰ در مسیر نیل به نقطۀ ایده آلِ پیشرفت به حرکت خود ادامه دهد.

در این مراسم، ۲۰ نفر از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین در این مراسم از مدیران ۵ شرکت آذربایجان شرقی که موفق به کسب عنوان واحدهای ممتاز ملی و نمونه ملی در حوزه صادرات شده بودند، تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار