در گفت‌وگو با پانا:

زهرا شجاعی: کاندیدای اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشود کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت

تهران (پانا) - دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بیان اینکه تابع قانون و رای مردم خواهیم بود، تاکید کرد انتخابات آزاد، شرایط برابر رقابتی و داشتن کاندیدای اصلاح‌طلب راهبرد ما برای حضور در انتخابات است و اگر کاندیدای اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشود کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت.

کد مطلب: ۱۱۵۶۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
زهرا شجاعی: کاندیدای اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشود کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای جدا از جامعه نیستند و فضای عمومی کشور بر این جریان سیاسی تاثیرگذارست به پانا، گفت: «احساس یاس و ناامیدی، نگرانی از آینده، مشکلات اقتصادی، تعارض در قوای مختلف، فعالیت دستگاه‌های موازی، عدم پاسخ‌گویی مسئولان و ... در شکل‌گیری شرایط امروز جامعه نقش به‌سزایی داشته و دارد. بنابراین طبیعی است که اصلاح‌طلبان هم مانند آحاد جامعه دچار یاس سیاسی شده باشند.»

وی درباره اینکه آیا جریان اصلاحات راهبرد مشخصی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 دارد یا خیر، پاسخ داد: «اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای از شخصیت‌ها و احزاب سیاسی هستند. بنابراین افراد با نگرش و رویکرد اصلاح‌طلبی یا در چارچوب احزاب یا خارج از احزاب فعالیت می‌کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به «کارگروه تعامل جهت معرفی اشخاص حقیقی نهاد اجماع‌ساز» اشاره کرد و افزود: «احزاب و گروه‌های سیاسی در حال تکمیل «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» است؛ تا به تبع آن اجماعی که میان احزاب و شخصیت‌های حقیقی اصلاح‌طلب بوجود آمده، چتری برای همه افراد دارای نگرش اصلاح‌طلبی باشد. با این روش به دنبال مدیریت جبهه‌های فراگیر، متحد و واحد اصلاح‌طلبی در جامعه هستیم.»

وی درباره راهبرد جریان اصلاحات در انتخابات سال آینده توضیح داد: «تدوین استراتژی براساس اهداف و برمبنای شرایط موجود مشخص می‌شود. اصلاح‌طلبان نیز با توجه به این دیدگاه، راهبردی را برای انتخابات تعیین کرده‌اند.»

شجاعی، راهبرد اصلاح‌طلبان را براساس سه ضلع مثلث ترسیم کرد و گفت: «انتخابات آزاد، شرایط برابر رقابتی و داشتن کاندیدای اصلاح‌طلب از راهبرد ما برای شرکت در انتخابات به‌ شمار می‌آید.»

رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات میان کاندیدای عاریه‌ای و کاندیدای ائتلافی تفکیک قائل شد و در این‌باره تصریح کرد: «ائتلاف در ادبیات سیاسی به میثاق یا تعهد مشترک میان افراد برای تعیین اشتراکات و تبیین مواضع و توافق براساس یک اصول تعریف می‌شود. بنابراین ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و دولت تدبیر و امید شکل نگرفت و آقای روحانی کاندیدای ائتلافی نبود.»

شجاعی با تاکید بر اینکه اگر صلاحیت کاندیدای جریان اصلاحات مورد تایید قرار نگیرد در انتخابات کاندیدایی نخواهند داشت، گفت: «دولت آقای روحانی، اصلاح‌طلب یا ائتلافی نبود و اصلاح‌طلبان فقط به عنوان اینکه ایشان بهترین گزینه برای ریاست جمهوری بودند از آقای روحانی حمایت کردند.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت ردصلاحیت کاندیدای تمام عیار اصلاح‌طلبان، ممکن است این جریات سیاسی همچون سال‌های 92 و 96 از کاندیدای غیر اصلاح‌طلب حمایت کنند یا خیر؟ واکنش نشان داد و افزود: «بعید می‌دانم، زیرا این مساله همان کاندیدای عاریه‌ای می‌شود شاید برخی احزاب یا اشخاص اصلاح‌طلب چنین حمایتی را داشته باشند.»

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در این باره اضافه کرد: «با توجه به شرایط موجود و راهبرد تعیین شده به دنبال حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلب و تشویق مردم جهت مشارکت در انتخابات و رای به نامزد اصلاح‌طلب هستیم؛ بنابراین باید از رای مردم و قانون تبعیت کرد.»

شجاعی در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند مجلس شورای اسلامی با طرح اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به دنبال تصاحب «پله آخر» و تحمیل گزینه‌های مورد قبول خود به مردم در انتخابات پیش‌رو است، گفت: «از ترس مرگ نباید خودکشی کرد. اهداف اصلاح‌طلبان تحقق عدالت اجتماعی، اداره بهتر کشور، قانون‌مداری، حفظ نظام جمهوری اسلامی- تمامیت ارضی و... است.»

وی در ادامه افزود: «اصلاح‌طلبان قدرت را ابزاری برای اجرای دقیق قانون اساسی و تحقق اهداف خود می‌دانند. اصلاح‌طلبان به هر قیمتی به دنبال «تصاحب قدرت» نیستند بنابراین اصلاح‌طلبان براساس تکلیف در حال انجام وظیفه هستند.»

رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات تاکید کرد: «در صورت تحقق شرایط برای تشویق مردم به مشارکت حداکثری و جذب آرای آنان در انتخابات تمام تلاش خود را خواهیم کرد. در غیر این صورت در قالب احزاب با تشکیل کابینه سایه و رصد فعالیت‌های دولت و ارائه برنامه و تقویت تشکیلات و آموزش نیروهای حزبی تلاش می‌کنیم.»

شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود به موانع موجود بر سر راه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده اشاره کرد و گفت: «نمی‌خواهم به طور کلی کارنامه دولت تدبیر و امید را زیرسوال ببرم. بالاخره دولت آقای روحانی با مشکلات فراوانی مواجه شد، حتی مشکلات ایشان بیشتر از دولت خاتمی بود و نتوانست به همه وعده‌های خود عمل کند. اما حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از دولت یکی از دلایلی‌ست که جامعه را نسبت به جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبان ناامید و بی‌اعتماد کرده است.»

حفظ نظام جمهوری اسلامی برای اصلا‌ح‌‌طلبان اولویت است

وی، ماندگاری و حفظ اصل نظام جمهوری اسلامی را یکی از اهداف حائز اهمیت جریان اصلاحات دانست و افزود: «همانطور که گفتم در صورت تحقق شرایط برای مشارکت مردم در انتخابات تلاش می‌کنیم، اگر به کاندیدای جناح مقابل هم رای دادند تابع قانون و رای مردم خواهیم بود. زیرا طبق فرموده حضرت امام، حفظ نظام از اوجب واجبات است.»

رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات در پایان تصریح کرد: «در هر صورت قدرت در حال گردش و چرخش است همان‌طوری که قرآن می‌فرماید «تِلكَ الأَيّامُ نُداوِلُها بَینَ الناس». شاید عده‌ای در داخل یا خارج از مجلس یازدهم با برنامه‌ریزی‌هایی به دنبال هم‌سویی یا یکدست کردن قدرت در تمام قوا هستند؛ ایرادی هم ندارد «شب دراز است و قلندر بیدار»؛ قوای مقننه، مجریه و قضاییه یکدست را هم تجربه می‌کنیم تا ببینم مشکلات کشور حل خواهد شد یا خیر.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار