مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ مشهد:

دورهمی یلدای امسال را در فضای مجازی برگزار کنیم

مشهد(پانا)- -مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 تاکید کرد شب یلدای امسال را از راه دور و در فضای مجازی جشن بگیریم و از احوال یکدیگر مطلع شویم.

کد مطلب: ۱۱۴۷۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
دورهمی  یلدای امسال را در فضای مجازی برگزار کنیم

رزا درسنی مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 در گفت و گو با پانا اظهار کرد: یلدا واژه سریانی به معنای زایش و تولد است. سریانی در اصل زبانی بوده که در میان مسیحیان رواج داشته و دانشمند ایرانی ابوریحان بیرونی که تقویم شناس هم بوده از شب یلدا به عنوان میلاد اکبر هم یاد کرده است.

وی در ادامه گفت: ایرانیان در زمان های قدیم یک نوع تقویم کلی نگر داشته اند، که آنها دو زمان از سال را با نام چله می شناختند. یکی چله تابستان، که از تیرماه شروع می شود و دیگری چله زمستان، که از دی ماه آغاز می‌شود که هنوز هم این دو چله در ایران متداول است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 اضافه کرد: آن زمان تاثیرات آب و هوا برای مردم خیلی مهم بود، یعنی مردم با مشاهده و تجربه و تغییرات مداوم شب و روز و فصل ها، درک می کردند که اکنون می خواهد چه اتفاقی رخ دهد.

وی بیان کرد: ایرانیان قدیم تاثیر نور، تاریکی، گرما و سرما را به زندگی شان می دیدند و از این تاثیرات به این نتیجه رسیدند که نور، روز و خورشید نماد آفریدگار و نیکی است و در مقابل آن، شب و سرما نشانه‌های اهریمن و پلیدی است و به این باور رسیده بودند که شب و روز، روشنایی و تاریکی همواره در یک جدال به سر می‌برند. روزهای بلند تر برای آنها نشانه پیروزی و روشنایی و روزهای کوتاه تر نشانه غلبه تاریکی بود. به این ترتیب آنها آخرین روز پاییز را که بلندترین شب سال است را جشن می گرفتند، چرا که از فردای آن، روز ها کم کم طولانی تر می‌شدند و آفریدگار بر اهریمن و نور بر تاریکی پیروز می شد.

رزا درسنی افزود: ایرانیان قدیم هم از دیرباز عادت داشتند به اینکه در کنار هم جمع شوند و جشن‌هایی داشته باشند. در این شب ایرانیان از همنشینی با خانواده و آشنایان لذت می بردند و همان آیین دینی ما که در دین اسلام هم تاکید شده، صله رحم است را به جای آورند.

وی خاطرنشان کرد: ما الان در شرایط کرونایی به سر می بریم، پاندمی کرونا باعث شده که ما بیشتر مواظب سلامتی خودمان و اطرافیانمان باشیم. با توجه به این شرایطی که پیش آمده ما هم توصیه می‌کنیم که دانش‌آموزان به همراه اولیای خود در منازلشان بمانند و مواظب سلامتی خودشان و بزرگان فامیل باشند.

درسنی تاکید کرد: همان طور که اکنون تمام جلسات ما به صورت مجازی برگزار می شود، ما می توانیم از وسایلی مثل تلفن همراه، لپ تاپ و اینترنت که در اختیار تمام خانواده‌هاست، بهره ببریم و از تکنولوژی و فناوری نوین استفاده کنیم و از راه دور و از طریق فضای مجازی از احوال یکدیگر مطلع شویم و این گونه شب یلدای امسال را جشن بگیریم.

وی با اظهار امیدواری گفت: ما با همت و تلاش یکدیگر و با ریز سنجی همه، می توانیم از شر این بیماری نجات پیدا کنیم و در آینده بسیار نزدیک با آسودگی خاطر در کنار هم جمع شویم، در کنار هم باشیم و برای یکدیگر آرزوی سلامتی سعادت و خوشبختی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار