در گفت و گو با پانا

مجید ابهری: جشنواره فجر؛ نسخه‌ای برای شادزیستن جامعه است

هنرمندان در صف یاران بهداشت روانی جامعه هستند/ هنوز هم هستند افرادی که برای سلامت روان مردم جانانه تلاش می‌کنند

تهران (پانا) - یک آسیب شناسی اجتماعی می گوید، برپایی جشنواره‌ها و به ویژه جشنواره فیلم فجر، نسخه‌ای برای شادزیستن جامعه است و نشان می‌دهد هنوز هم هستند افرادی که برای سلامت روان مردم، جانانه تلاش می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مجید ابهری: جشنواره فجر؛ نسخه‌ای برای شادزیستن جامعه است

مجید ابهری در خصوص برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا به پانا گفت: یکی از اصلی‌ترین عوارض روحی، روانی و عصبی در دوران کرونا و حتی پساکرونا، افسردگی، خمودگی، اضطراب و استرس است. متاسفانه به دلیل قرنطینه و ضرورت سلامت زیستن، اکثریت مردم مجبورند که در خانه بمانند و غالبا مهمانی‌ها، سفرها، گردهمایی‌ها و جشن‌ها تعطیل شده است. این در حالی است که نشاط یکی از محورهای ضروری در تقویت روحی و عصبی است و با ترشح هورمون‌های اکسی توسین در بدن باعث طول عمر، سلامتی، تقویت جسمی و روحی می‌گردد.
او با اشاره به شیوه‌ای که در برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در اولویت برگزارکنندگان جشنواره قرار گرفته گفت: حالا که قرار است فیلم‌ها صرفن برای داورها به نمایش درآید، شاید برای افرادی مثل من به عنوان یک آسیب‌شناس اجتماعی با تجربه‌ای که در حوزه میدانی و نظری در علوم رفتاری سپری نموده‌ام، این ذهنیت ایجاد شود که این حرکت فقط یک حالت تشریفاتی دارد و صرفا داورها این فیلم‌ها را می‌بینند و فیلمی انتخاب و جوایزی اهدا می‌شود و موضوع به اتمام می‌رسد، اما این نکته جالب توجه است که برگزاری این گونه جشنواره‌ها با هر روشی، دست کم جامعه را به سمت شاد زیستن حرکت می‌دهد و به مردم- مخصوصا نسل جوان- نشان می‌دهد که در اوج گرفتاری، بیماری، پاندمی و مرگ، هنوز صنعت فیلمسازی، سینما و هنرمندان به فکر مردم هستند و هنوز برای شادی مردم و پر کردن اوقات فراغت آنها، عده‌ای جانانه تلاش می‌کنند. معتقدم باید از این افراد تشکر کرد و علاوه بر جوایز تخصصی، جوایزی از سوی مردم به آنها اهدا کرد که با توجه به خطرات و ریسک‌های موجود در این دوران برای مردم تلاش کرده‌اند و باخبریم که متاسفانه بعضی از هنرمندان عزیز و گرانقدر نیز گرفتار این ویروس خانمانسوز شدند و برخی جان خود را از دست دادند...
ابهری تأکید کرد: باید توجه کرد که هنرمندان نیز در صف یاران بهداشت روانی جامعه هستند و باید از همه این عزیزان و تمام اجزای تشکیل‌دهنده صنعت سینما در ایران سپاسگزاری کرد.
این آسیب شناس اجتماعی در ادامه با ارائه یک پیشنهاد گفت: بهتر است دست‌اندرکاران محترم جشنواره، امسال در میان هیئت داوران یک متخصص بین‌رشته‌ای انتخاب کنند تا فیلم‌ها از نظر آسیب‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی و علوم رفتاری مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرند. توجه به ابعاد تخصصی فیلم‌ها در این گونه جشنواره‌ها از نظر ابعاد گفته شده بسیار مهم و پر اهمیت است، چرا که ممکن است نکات تخصصی در زمینه‌های یاد شده به نظر داوران نرسد. همان گونه که مثلا من با سوابقم در علم روان‌شناسی، رفتار و آسیب‌شناسی نمی‌توانم در صنعت فیلم‌سازی اظهار نظر کنم و در ژانرهای مختلف عقیده خود را ابراز کنم مگر آن که نظرم در حیطه تخصصی خودم باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار