کسب مرجعیت علمی با بهره مندی از تجارب ارزشمند استادان و مدیران سایر دانشگاه‌ها

تهران (پانا) - معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، برگزاری پنجمین همایش ملی تربیت معلم با محوریت دانشگاه فرهنگیان را گامی مهم در راستای بهره مندی از ظرفیت علمی، تجربه میدانی و تجارب ارزشمند اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه دانست.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
کسب مرجعیت علمی با بهره مندی از تجارب ارزشمند استادان و مدیران سایر دانشگاه‌ها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، علی باقر طاهری نیا، معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه، در پنجمین همایش ملی ویدئو کنفرانس تربیت معلم با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی دو دانشگاه فرهنگیان و تهران، با بزرگداشت هفته پژوهش، این ایام را به همه پژوهشگران، اصحاب فکر و فرهنگ و قلم تبریک و حضور همه همکاران اهل فضل و دانش، متخصص و دغدغه مند در حوزه تربیت معلم را در این همایش به میزبانی دانشگاه فرهنگیان قابل تقدیر خواند.

طاهری نیا، با اشاره به قرابت ساختار حوزه پژوهش و فنآوری دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه های کشور گفت: معاونت پؤوهش و فنآوری این دانشگاه در 4 حوزه مدیریتی فعال است.

وی، با معرفی مدیریت پشتیبانی و تولید علم بومی دانشگاه فرهنگیان، به عنوان یک حوزه مدیریت مستقر در دانشگاه، استقرار مدیریت ارتباط با جامعه و همکاری های علمی در این دانشگاه را در میان دیگر دانشگاه های کشور کم سابقه ذکر و اظهار داشت: دو اداره کل دفتر برنامه ریزی امور پژوهشی و نشر و اطلاع رسانی علمی متناظر با سایر دانشگاه های کشور در حال فعالیت است.

این مقام مسئول، تلاش در راستای دستیابی به راه حل علمی، مهم ترین مسائل حوزه تعلیم و تربیت به ویژه مسائل مرتبط با تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، تولید علم و محتوای مورد نیاز به منظور تدوین و تالیف منابع درسی مورد نیاز رشته های تخصصی دانشگاه و انتشار مقالات پژوهشی نوآورانه در نشریات معتبر علمی را از جمله مهم ترین سیاست ها و ماموریت های معاونت پژوهش و فنآوری دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

استاد دانشگاه، ترویج علم از طریق انتشار نشریات ترویجی و تخصصی را به منظور ارتقای سطح دانش جامعه یکی دیگر از سیاست ها و ماموریت های این معاونت اعلام کرد و تصریح کرد: کلیه کلیدواژه های به کار رفته در این سیاست ها و ماموریت ها ناظر بر ماموریت اختصاصی دانشگاه فرهنگیان است.

طاهری نیا، ارتقای توانمندی های علمی و پژوهشی پژوهشگران دانشگاه به منظور روزآمدی و پاسخگویی به نیازهای علمی نظام تعلیم و تربیت کشور و تشکیل و تقویت انجمن های علمی، مراکز رشد و نوع آوری، فن بازار، راه اندازی واحدهای ثبت ایده دانشگاه و موزه های تخصصی تربیت معلم مبتنی بر ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین را دیگر سیاست ها و ماموریت های معاونت پژوهش و فنآوری عنوان کرد.

این مقام مسئول، با اشاره به اسناد بالادستی دانشگاه از جمله سیاست های ابلاغی در حوزه های علم و فنآوری، سلامت، نقشه جامع علمی کشور، بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همچنین تاکید سند تحول بنیادین در خصوص برنامه راهبردی دانشگاه با عنوان کسب مرجعیت علمی برای انجام تحقیقات تخصصی حوزه تعلیم و تربیت گفت: اگر بخواهیم افق پژوهش و فنآوری در دانشگاه فرهنگیان را در یک عبارت و گزاره بیان کنیم از نگاه اسناد دانشگاه افق مطلوب ما کسب مرجعیت علمی در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی، مجموعه فعالیت های دانشگاه فرهنگیان را تعریف شده ذیل گزاره راهبردی مذکور اعلام کرد و گفت: مجموعه فعالیت هایی که در این دانشگاه انجام می شود گرچه در عنوان با سایر دانشگاه های کشور مشترک است ولی محتوی، کاملا متفاوت است. محتوی تخصصی، اختصاصی و سازگار با ماموریت این دانشگاه است.

معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه فرهنگیان، انتشار کتاب و مجله در دانشگاه های کشور را ماموریتی مشترک در حوزه پژوهش و فنآوری ذکر و تصریح کرد: تنها تفاوت بر این است که کتاب ها و مجلات تخصصی این دانشگاه، ناظر بر ماموریت دانشگاه فرهنگیان است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، کتاب ها و مجلات دانشگاه را کاملا تخصصی معرفی کرد و با اعلام تلاش دانشگاه در راستای ماموریت تخصصی خود افزود: کتاب های یادگیری ادبی، روش تدریس علوم اجتماعی، مهارت های علمی، معلم راهنما و کارورزی همچنین مجلات آموزشی زیست شناسی، مطالعات آموزشی آموزشگاهی و اخلاق حرفه ای نمونه ای از این مجموعه آثار تخصصی به شمار می رود.

طاهری نیا، طراحی افق پیش روی دانشگاه فرهنگیان را کسب مرجعیت علمی عنوان و اظهار داشت: در حال حاضر در راستای انتشار مجلات تخصصی و مقالات ترویجی، مجوز سی نشریه را در دست داریم.

وی، از این تعداد 28 مجله را در حوزه های مختلف تخصصی، فعال دانست و ادامه داد: اهتمام در راستای برپایی همایش ها و کرسی های ترویجی، همچنین نشست های تخصصی از دیگر فعالیت های مبتنی بر ماموریت دانشگاه فرهنگیان، به شمار می رود.

معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه فرهنگیان، برگزاری همایش ملی تربیت معلم با محوریت دانشگاه فرهنگیان را گامی مهم در راستای بهره مندی از ظرفیت علمی، تجربه میدانی و تجارب ارزشمند اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه تهران ذکر کرد.

استاد دانشگاه، برگزاری دو همایش کنگره ملی تربیت انقلابی بر اساس منظومه فکری امامین انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب، دانشگاه فرهنگیان و تمدن نوین ایرانی، اسلامی طی سال 1400 را از فعالیت های مهم دانشگاه فرهنگیان برشمرد و از کلیه پژوهشگران خواست با حضور در این همایش ها ارائه کننده مقالات علمی و سخنان تخصصی خود باشند.

طاهری نیا، با اشاره به برگزاری نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم در سال کشور، از خروجی های این همایش سخن گفت و افزود: 31 عنوان کتاب تاریخ مراکز تربیت معلم کشور در حال نهایی شدن است.

وی، افزود: پیشینه تربیت معلم در هر یک از استان ها در قالب یک جلد کتاب اختصاصی در حال تهیه و تدوین نهایی است. همچنین، مجموعه اسناد مرتبط با تربیت معلم با عنوان مجموعه 5 جلدی اسناد تربیت معلم نیز منتشر خواهد شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: در پی برگزاری نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم و ارائه مجموعه آثار، اشیا، تجهیزات، اسناد و تصاویر در قالب موزه تخصصی تربیت معلم مقرر شد در هر استان کشور یک موزه تخصصی در نظر گرفته شود.

استاد دانشگاه، از افتتاح نخستین موزه تخصصی تربیت معلم در استان همدان سخن گفت و خاطر نشان کرد: طی روزهای آتی شاهد افتتاح دو موزه تخصصی دیگر در کشور خواهیم بود.

معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه فرهنگیان، تاسیس و راه اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان را یکی دیگر از اقدامات مهم دانشگاه فرهنگیان به واسطه حضور دانشجویان برتر و برگزیده کشور در این دانشگاه اعلام و تصریح کرد: وجه ممیز مراکز نوآوری و کارآفرینی ما در دانشگاه فرهنگیان، دسترسی داشتن به بدنه آموزش و پرورش و دانش آموزان است.

استاد دانشگاه، تاکید کرد: مراکز نوآوری دانشگاه فرهنگیان، حلقه وصل مراکز رشد دانشگاهی و مراکز پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش است.

این مقام مسئول، طرح استاد مشاور آموزشی برای هر ورودی دانشگاه فرهنگیان و طرح آمد، استاد مشاور دانشجویان را از مجموعه فعالیت های نوآورانه دانشگاه اعلام و افزود: با اختصاص یک استاد مشاور پژوهشی به هر پردیس، دانشجو معلمان می توانند مشاوره عمومی دریافت نمایند.

وی، نحوه فعالیت علمی، مشارکت در همایش ها، انتشار کتاب، تشکیل تیم پژوهشی و طرح پژاهنگ را از دیگر فعالیت های مهم معاونت پژوهش و فنآوری برشمرد و اظهار داشت: حضور درخشان استادان و دانشجو معلمان کشور در جشنواره پژوهش و فنآوری وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و کسب مقام قابل تقدیر است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، از انتخاب یکی از کتاب های این دانشگاه به عنوان کتاب برتر سال جمهوری اسلامی خبر داد و فعالیت این دانشگاه در دو پایگاه سیویلیکا و یونیورس را ستودنی خواند و افزود: دانشگاه فرهنگیان در خصوص ثبت مقالات و مجلات در این دو پایگاه بعد از دانشگاه های بزرگ تهران و آزاد اسلامی حائز رتبه سوم شده است.

معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه فرهنگیان، در پایان از فعالان و برگزار کنندگان همایش ملی تربیت معلم و کلیه شرکت کنندگان این همایش قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار