گفتگو با هنرمند تذهیب کار و دبیر آموزش و پرورش ناحیه اصفهان؛

چگونگی تشکیل مثلث تذهیب، ریاضی و نگارگری

اصفهان ( پانا) - اینکه بتوانیم بین ریاضی و هنر تفکیک قائل شویم اما فرقی بین آنها نگذاریم، کاری سخت و دشوار خواهد بود، ولی معلم ریاضی آموزش و پرورش ناحیه چهار اصفهان این کار را به بهترین نحو ممکن انجام داده و ضمن تدریس ریاضی یکی از زنان هنرمند نه تنها اصفهان، بلکه کشور به شمار می رود.

کد مطلب: ۱۱۲۷۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی تشکیل مثلث تذهیب، ریاضی و نگارگری

آذر حسین رضا بیش از 22 سال سابقه تدریس دارد. حدود 25 سال است که در رشته تذهیب فعالیت می کند و چندسالی هم از فعالیتش در نگارگری می‌گذرد، اما آنقدر هنرمندانه مسیر ریاضی و هنر را یکی کرده که خواندن حرف هایش خالی از لطف نیست. او هنر را باعث آرامش می داند و از تاثیرات هنر در ریاضی می گوید.

حسین رضا، در خصوص سابقه تدریس و فعالیت هنری خود، به پانا می گوید: از سال 77 تاکنون در رشته تذهیب فعالیت دارم، در سال 83 مدرک ممتاز خوشنویسی را دریافت کردم و با اینکه زودتر از تذهیب شروع کردم و آموزش هم می دادم، اما علاقه من به تذهیب خیلی بیشتر بود و رشته اصلی من شد. از دوران کودکی علاقه خاصی به نقاشی داشتم، اما به دلیل هزینه هایی که داشت، کلاس آموزشی نرفتم.
وی افزود: در دوران دانشجویی در دانشگاه اصفهان نمایشگاهی برگزار شده بود که تعدادی تابلوی تذهیب نیمه کاره را آنجا دیدم و توجهم را جلب کرد، چرا که ظرافت و نظمی که داشتند برای من مجذوب کننده بود. از آن روز دنبال کلاسی بودم که این رشته را آموزش بدهند تا اینکه چند سال بعد در انجمن خوشنویسان کلاس تذهیب گذاشتند و با وجود سختی‌ها و مشقاتی که برای من داشت از همان روز با جدیت این رشته را دنبال کردم.

آذر حسین رضا در خصوص چگونگی ارتباط رشته ریاضی و هنر تذهیب، عنوان می کند: رشته ریاضی به همه رشته‌ها مربوط می‌شود و با هنر هم صد در صد ارتباط دارد. ریاضی و تذهیب شباهت‌هایی دارند که مجرد بودن و تنازعی بودن آن ها یکی از شباهت‌ها است و نظم، تکرار و قواعدی که در تذهیب استفاده می شود، همان قواعد ریاضیات است.
وی ادامه داد: بیشتر کارهای من نقوش هندسی هستند و عنوان پایان نامه من هندسه بنیادی در تذهیب قرآنهای ایلخانی بود که توانستم ثابت کنم در این تذهیبها انواع تبدیلهای هندسی استفاده شده است.
دبیر ریاضی و هنرمند ناحیه 4 خاطر نشان کرد: همه کارهایم را دوست دارم ولی یکی از آنها که خیلی به دلم نشست کاری بود که چهار تا از اسامی خدا را با خط کوفی، بنایی و ورق طلا در میان نقوش هندسی جا دادم و دو کتیبه بالا و پایین آن را از کتیبه های مسجد حکیم الهام گرفتم که با خط کوفی نوشته بود"بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم". البته این تابلو را الان ندارم و در نمایشگاه لبنان و آن هم به اصرار خریدار فروختم.
وی که در طی چندسال اخیر فعالیت در رشته نگارگری را نیز آغاز کرده معتقد است هنر حد و مرز ندارد و با اشاره به بزرگی دنیای هنر می افزاید: فکر نمی‌کردم که در نگارگری موفق شوم، اما به دلیل اینکه استاد تذهیب من در نگارگری هم فعالیت می‌کرد، به این رشته نیز ورود کردم که موفق شدم در دو نمایشگاه شرکت کنم. البته در زمینه خوشنویسی و تذهیب تاکنون در بیش از 20 نمایشگاه شرکت کردم که در نمایشگاههای علوم قرآنی در سال 85-84 به عنوان رتبه برتر جایزه گرفتم و در جشنواره رضوی که در سال 94 برگزار شد نیز ضمن تقدیر ویژه، جایزه دریافت کردم.

حسین رضا تاثیر هنر در تدریس ریاضی را مثبت می داند و تاکید می کند: هنر باعث آرامش می‌شود و صبر و حوصله من را زیاد کرده است. زمانی که دانش‌آموزان در کلاس ریاضی خسته می شوند، کمی از کاربرد هنر برایشان صحبت می‌کنم، مخصوصاً از هندسه و هندسه مقدس و این خیلی برای آنها جالب است.
وی در پایان بیان می کند: هنر بیاموزید که هنر عشق است و عشق ورزیدن هنر است و عشق در هر رشته ای معجزه می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار