«طرح آجر به آجر»؛ تحولی تازه در نوسازی مدارس

گام به گام از مدرسه‌ای قدیمی و نامدار تا مدرسه‌ای خیرساز و نوساز

تهران (پانا) - یکی از تاکیدات سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش نسبت به فضاها و تجهیزات آموزشی است که طرح «آجر به آجر» نیز یکی از زیرنظام‌های این سند به شمار می‌رود، اجرای طرح آجر به آجر به این معنی است که فرد از یک آجر تا ساخت کامل یک مدرسه می‌تواند به امر خیر مدرسه‌سازی کمک کند.

کد مطلب: ۱۱۲۳۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
گام به گام از مدرسه‌ای قدیمی و نامدار تا مدرسه‌ای خیرساز و نوساز

اجرای طرح آجر به آجر به منزله فرهنگسازی است، در این طرح به دانش‌‌آموزان، اولیا و تمام مردم گفته می‌شود که بستری آماده شده تا از کمک‌های خُرد و حتی مبالغ اندک می‌توان استفاده‌های زیادی کرد و اقدامات بزرگی انجام داد.

مردم خیر و نیک‌اندیش می‌توانند با مراجعه به سایت مهر مدرسه به نشانی http//mehremadrese.ir در این طرح مشارکت کرده و حتی استان و شهر مربوطه برای کمک را نیز انتخاب کنند.

آجر به آجر، طرح بسیار خوبی است که نیازمند فرهنگ‌سازی است و رسانه‌ها نیز در این رابطه باید کمک کنند و انعکاس دهند که هدف از اجرای این طرح، انجام کارهای بزرگ با کمک‌های خُرد مردم است.

در تور رسانه‌ای گروه‌های جهادی مدرسه‌ساز، از 4 مدرسه در سطح شهر تهران بازدید شد؛ از مدرسه‌ای قدیمی و نامدار تا 2 مدرسه فرسوده و مدرسه‌ای خیرساز نوساز.

ابتدای این بازدید؛ دبیرستان البرز که به عنوان دبیرستان ماندگار از آن یاد می‌شود، بود.

دبیرستان البرز یکی از مراکز آموزشی معتبر و قدیمی شهر تهران است. این دبیرستان که از نخستین نمادهای آموزشی در ایران است در شمال‌ غربی چهارراه کالج قرار دارد. دبیرستان البرز بعد از دارالفنون به عنوان یکی از نهادهای آموزشی پرافتخار مطرح است. این دبیرستان به خاطر نمای رشته کوه البرز در پس، البرز نام گرفته‌ است.

تاریخچه دبیرستان البرز

در سال ۱۲۵۲ خورشیدی مدرسه ابتدایی آمریکایی‌ها در تهران تأسیس و در سال ۱۲۷۸ خورشیدی هم‌زمان با مدیریت دکتر جردن به دبیرستان تبدیل شد. این دبیرستان در سال ۱۳۰۱ خورشیدی به مکان کنونی خود در چهارراه کالج انتقال یافت و در آن زمان کالج آمریکایی‌ها یا کالج البرز نامیده می‌شد. در سال ۱۳۱۹ خورشیدی، به دستور دولت وقت، ایرانیان مدیریت این کالج را بر عهده گرفتند و نام آن به دبیرستان البرز تغییر یافت. مساحت کل دبیرستان که بخشی از آن به دانشگاه صنعتی امیرکبیر اختصاص یافته ۴۵ هزار متر مربع است این دبیرستان ۱۱ هزار مترمربع زیربنا و ۱۰ هزار متر مربع فضای سبز دارد. بنای اصلی این دبیرستان از نخستین آثار نیکلای مارکف، معمار تفلیسی است که آثار ماندگار زیادی در ایران دارد. ساختمان مرکزی البرز (که اکنون از سوی حکومت جمهوری اسلامی به نام قاسم سلیمانی نام گذاری شده است) و ساختمان علوم این دبیرستان جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. دبیرستان البرز به دلیل قدمت تاریخی و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی در شانزده اسفند سال ۱۳۸۵ از سوی شورای عالی آموزش و پرورش جزو مدارس ماندگار ایران شناخته شد. اکنون این دبیرستان از طریق آزمون ورودی دانش‌آموزان مستعد را پذیرش می‌کند.

در بازدید خبرنگاران از مدارس، مهدی لطیفی کارشناس نوسازی استان تهران با بیان اینکه مدرسه البرز به لحاظ مشخصات خاص خود جز مدارس پیشرو و نمونه در سطح کشور است، به تاریخچه ساخت و کلنگ زنی مدرسه البرز اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه این مدرسه دارای خوابگاه شبانه روزی و زمین‌های ورزشی است گفت: این مدرسه در سال ۱۳۱۹ توسعه پیدا می‌کند و زمین ۱۹ هکتاری آن خریداری می‌شود. بعد از انقلاب و در سال ۸۴ دولت وقت مدارس ماندگار را تصویب می‌کند که تعداد آن‌ها در سطح کشور ۴۷ مدرسه است و یکی از مهم ترین این مدارس، دبیرستان البرز است. این مدرسه اکنون هزار و 900 دانش‌آموز دارد.

هنرستان کاردانش پسرانه شهید سروندی منطقه ۱۲

و اما نوبت به بازدید از هنرستان کاردانش پسرانه شهید سروندی منطقه ۱۲ می‌رسد؛ این مدرسه با قدمت ۷۰ ساله است که ۲۵۰ دانش‌آموز دارد به گفته مسئولان نوسازی استان تهران، این مدرسه در اولویت تخریب، بازسازی و نوسازی قرار دارد.

شاه منصوری مدیر منطقه ۱۲ در این بازدید با بیان اینکه منطقه ۱۲ جز یکی از اولویت دارترین مناطق برای احداث مدارس جدید، تخریب و بازسازی است تاکید کرد: مدارسی می‌توانند تخریب و بازسازی شوند که دارای سند مالکیت باشند. بافت منطقه 12 به لحاظ ساخت جغرافیایی جز قدیمی ترین منطقه تهران است و ۲۶ درصد فضای فرسوده مربوط به منطقه ۱۲ است.

به گفته وی این منطقه ۱۵۰ مدرسه دولتی و ۱۰۰ مدرسه غیردولتی دارد که خیرین در این منطفه درحال کمک برای ساخت مدارس بیشتر هستند.

دبستان دخترانه معاد منطقه ۴

در ادامه این بازدید وقتی به دبستان دخترانه معاد در منطقه ۴ سر زدیم؛ دانش‌آموزان ماسک زده در کلاس درس منتظر بودند تا انشایی که معلم از آنان با عنوان «چگونه مدرسه‌ای می‌خواهم بسازم؟» را برایمان بخوانند.

مدرسه این دختران ۵۰ سال سابقه دارد که اکنون ۹۷۴ دانش‌آموز در ۲۷ کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

شنیدن انشای دانش‌آموزان دوره ابتدایی، به یادگار نوشتن جمله‌ای از خبرنگاران در کتاب اهدایی به آنان و عکس دست جمعی ماحصل این بازدید شد.



و اما بازدید آخر؛

مدرسه نوجوانان در منطقه 4 تهران با ۲۸۶ دانش‌آموز ساخته شده است این مدرسه از سوی دانش‌آموزانی که پول‌های خرد خود را به همراه کمک دولت صرف ساخت کرده‌اند، بنا شده است.

آنطور که خیر این مدرسه می‌گوید ۳۰۰ خیر و دانش‌آموز این مدرسه را ساخته‌اند و زنگ سال تحصیلی امسال در این مدرسه زده شد. همچنین در این هفته تفاهم نامه ساخت و خشت گذاری مدرسه نوجوانان 2 را در این منطقه امضا می‌کنیم.

لونی رئیس منطقه ۴ در ادامه این بازدید با بیان اینکه ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در منطقه ۴ به عنوان گسترده ترین منطقه کشور از نظر جمعیت تحصیل می‌کنند گفت: ۴۰ درصد مدارس منطفه 4 نیاز به بازسازی دارد.

شریفی دبیر کمپین آجر به آجر نیز در این بازدید با تاکید براینکه ساخت مدرسه نیاز همه است و با وجود کرونا نمی‌توان مانع تحصیل دانش‌آموزان شد خواستار همکاری آحاد مردم در این کمپین شد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه نوجوانان در ۳۲ استان الگو شده و قرار است هر استان درباره ساخت یک مدرسه ۳ کلاسه از سوی گروه‌های مردمی برنامه ریزی کند گفت: در کمپین‌های آجر به آجر مردم را به مدرسه سازی دعوت می‌کنیم و امیدواریم کلنگ ۳۱ مدرسه ۳ کلاسه را در همه استان‌ها تا اربعین به زمین بزنیم.

سامانه مهر مدرسه؛ سامانه‌ای برای جمع آوری کمک‌های خرد مردمی و ورود به عرصه مدرسه سازی

به گزارش پانا، سامانه مهر مدرسه به آدرس اینترنتی khayerin.dres.ir در سازمان نوسازی و تجهیز مدارس آماده شده است. این سامانه بر اساس چارچوب مشارکت هرچه بیشتر خانواده‌ها در امر مدرسه سازی و بر اساس آموزه‌های سند تحول بنیادین طراحی شده است و به جلب مشارکت بیشتر مردم در امر مدرسه سازی منجر می‌شود.

از طریق این سامانه خیرین مدرسه ساز می‌توانند در پروژه‌های مدرسه سازی که در آن مشارکت کرده‌اند، پیشرفت پروژه‌ها را مشاهده کنند، به اهدای زمین اقدام کرده و یا با مشاهده پروژه‌های در حال کار مدرسه سازی در هر پروژه‌ای که تمایل دارند، مشارکت کنند.

سامانه مهر مدرسه، همانطور که از نامش پیداست سامانه مشارکت‌های مردمی برای توسعه فضای آموزشی است. مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در پیامی تاکید کرده است که از همین حالا می‌توانید با مراجعه به سایت mehremadrese.ir برای نوسازی، توسعه و یا تجهیز مدارس آجری روی آجر قرار دهید و حامی طرح‌های مدرسه سازی باشید.

این سامانه به همت خیرین مدرسه ساز برای جمع آوری کمک‌های خرد مردمی و ورود به عرصه مدرسه سازی راه‌اندزای شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار