برگزاری آیین بزرگداشت روز پزشک در دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

۵ درصد ابتلای به کرونا، در جامعه پزشکی استان

تبریز(پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریزعنوان کرد آیین روز پزشک امسال، ملی ترین، مردمی ترین و الهی ترین آیین تجلیل از مقام شامخ پزشکان، در طول تاریخ کشورمان خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۱۷۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
۵ درصد ابتلای به کرونا، در جامعه پزشکی استان

به مناسبت فرا رسیدن یکم شهریور، زادروز حکیم بوعلی سینا و روز پزشک طی مراسمی از جامعه پزشکی استان تجلیل به عمل آمد.

این آئین بزرگداشت با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با حضور خانواده های شهدای مدافعین سلامت به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس درسالن شایانمهر دانشکده علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این آئین، اظهار کرد: با جرات می توان گفت آیین روز پزشک امسال، ملی ترین، مردمی ترین و الهی ترین آیین تجلیل از مقام شامخ پزشکان، در طول تاریخ کشورمان خواهد بود و پزشکان، اولین قربانیان مواجهه با بیماری‌ها و آسیب پذیرترین قشر در مجموعه اقشار جامعه در مقابل بیماری‌های واگیرداری مانند کرونا هستند و۵ درصد ابتلای به کرونا، در جامعه پزشکی استان رخ داده و این امر یکی از علل گرامیداشت روز پزشک در شرایط کرونایی است.

وی افزود: شرایط ویژ‌ه‌ حاکم بر کرونا و حواشی آن باعث شد، پزشکان بیشترین تلفات را بدهند. اگر نسبت افراد مبتلا را در نظر بگیریم، از 2000 مبتلا حدود 100 نفر از قشر پزشکی بودند که پنج نفرشان از آنها به شهادت رسیدند. روز پزشک را به عنوان سردمدار مبارزه با کرونا گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به نگاه‌های اقشار مختلف جامعه به پزشکان، اظهار کرد: عده‌ای، پزشکان را با ماشین و ساختمان خوب و دارای احترام در بین مردم و با حساب و کتاب کردن حقوق پزشکان ارزیابی می‌کنند، اما نگاه دیگری هم هست. روز گذشته بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای دست یافتن به ۵۰۰۰ کرسی رشته‌های پزشکی‌، رقابت می‌کردند، که امتحانات اصلی تازه پس از قبولی در این رشته شروع می‌شوند. پزشکان، کار بزرگی را انجام داده و سرمایه اجتماعی را افزایش می دهند.

صومی در ادامه با اشاره متفاوت بودن محرم امسال، خاطرنشان کرد: امیدواریم ایام محرم امسال را با رعایت پروتکل‌های مورد تاکید وزارت بهداشت به سر کنیم.

حجت‌الاسلام یوسف خیری نیز در ادامه مراسم روز پزشک اظهار کرد: پزشکان فعال در جبهه کرونا، شهیدان زنده هستند، با کمال خضوع و خشوع سر تعظیم مقابل پزشکان فرود می‌آوریم و به وجودشان افتخار می‌کنیم.

وی افزود: اگر زمانی افرادی به تبعیت از سالار شهیدان، جانشان را در جبهه‌های حق علیه باطل در طبق اخلاص قرار می‌دادند، امروز کار جامعه پزشکی هم مشابه آنان است. اگر زمانی به مجاهدان جبهه‌ها افتخار می‌کردیم، اکنون به تمامی پزشکان، پرستاران و تمامی خادمان در وزارت بهداشت افتخار می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر کسانی ادعا می‌کردند که تربیت یافتگان جمهوری اسلامی مانند تربیت یافتگان قبل از انقلاب نیستند، حتی جوانانی را که افرادی از روی قضاوت‌های ظاهری قبولشان ندارند هم پای کار آمدند، به تک تکشان افتخار کرده و به روح شهدای این عرصه درود می‌فرستیم.

مجتبی ورشوچی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این مراسم اظهار کرد: روز پزشک، روز گرامیداشت حرفه‌هایی که با جان انسان‌ها ارتباط دارد، چرا که جان انسان‌ها از طرف خداوند نزد پزشکان به ودیعه گذاشته شده است.

وی گفت: متخصصان خاصی با این بیماری درگیر نیستند و همه شاغلان این حرفه در بخش خصوصی‌، آی سی یوها، اورژانس‌ها، رشته‌های مختلف و مطب‌ها را شامل می‌شود.

ورشوچی تاکید کرد: باید کاری کنیم که این اپیدمی از نظر همت و کارایی، خاطره خوبی برای همگان در آینده باشد، هر چند از دست دادن بیماران و عزیزانمان بسیار متاثر کننده است.

وی در ادامه مراسم افزود: این بیماری تمام عرصه‌های زندگی اعم از سیاحتی، عبادتی، آموزشی و حرفه‌ای و شغلی را تغییر داده است.

شایان ذکر است در پایان مراسم از تمبر مدافعان سلامت و یادواره پزشکان شهید مدافع سلامت آذربایجان شرقی به مناسبت روز پزشک سال ۱۳۹۹رونمایی شده و به امضای رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت استان رسید و از تعدادی پزشکان و مدافعین سلامت و همچنین خانواده های شهدای مدافعین تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار