در وبینار آموزشی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پسا کرونا؛

مهاجرانی: در حوزه مهارت‌ و در راستای توانمندسازی افراد گام‎‌های مثبتی برداشته‌ایم

ما به صلاحیت‌های معلمی در راستای مهارت‌های نرم و دانشی برای معلمان نیاز داریم/امانی تهرانی: معلمان، جامعه فرهنگی کشور را روسفید کردند/در دوران کرونا و پسا کرونا معلم مسئول یادگیری دانش‌آموز است/متخصصان فنی امر به دنبال این هستند که شبکه شاد را یک سیستم مدیریت یادگیری کارآمد کنند

تهران (پانا) - وبینار آموزشی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پسا کرونا با همکاری دبیرستان فرزانگان 3 برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۱۲۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
مهاجرانی: در حوزه مهارت‌ و در راستای توانمندسازی افراد گام‎‌های مثبتی برداشته‌ایم

وبینار آموزشی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پسا کرونا صبح امروز ۱۲ مردادماه با حضور فاطمه مهاجرانی رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با همکاری اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ مشهد (دبیرستان فرزانگان ۳) برگزار شد.

فاطمه مهاجرانی در ابتدای این وبینار ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر خم گفت: «خراسان رضوی جز استان‌هایی است که دستاوردهای ارزشمندی را ایجاد کرده است، توجه به نظام آموزشی استعداد درخشان نیاز به گفت‌وگوی بیشتری بین ستادهای استانی دارد چراکه معتقدیم حدود ۲ درصد جامعه دانش‌‌آموزی در سمپاد هستند و حدود ۱۱۴ هزار دانش‌آموز در سال ۹۸ _۹۹ داشتیم.»

صلاحیت حرفه‌ای معلمان در مدارس استعداد درخشان یکی از ارکان اساسی در موفقیت مدارس است

وی افزود: «این افراد، افرادی هستند که اگر برای آنان کار آموزش به درستی صورت گیرد می‌توانند برای ۱۰۰ درصد جامعه منشا اثر باشند لذا گفت‌وگو پیرامون اینکه چه معلمانی باید سر این کلاس‌ها بروند مهم است؛ صلاحیت حرفه‌ای معلمان در این مدارس یکی از ارکان اساسی در موفقیت مدارس است.»

مهاجرانی گفت: «دانش‌آموزان تیزهوش دانش‌آموزانی هستند که کارکردن با آنان سختی خود را دارد امروزه همه هویت یک خانواده بر دانش‌آموز تاثیرگذار است ما در حوزه مهارت‌ها در راستای توانمندسازی افراد گام برمی‌داریم اما باز هم باید در این راستا تلاش کرد.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: «آموزش تفکر خلاق، نقاد، مهارت نه گفتن، اعتماد به نفس واقعی و پذیرش شکست را باید خانواده و فرزندان یاد بگیرند باید معلمان نیز کار ویژه انجام دهند. ما به دو دسته صلاحیت مهارت‌های نرم و سخت یعنی مهارت دانشی برای معلمان نیاز داریم.»

معلمان، جامعه فرهنگی کشور را روسفید کردند

امانی تهرانی نیز در ادامه این وبینار گفت: «اگر به حدود ۶ ماه پیش برگردیم در می‌یابیم که موضوع کرونا ما را رشد داد. وقتی تعادل انسان بهم می‌ریزد و برای رسیدن به تعادل جدید تلاش می‌کند فاصله بین این دو تعادل یادگیری می‌شود.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «دوره کرونا به ما شوک وارد کرد و افراد از طریق فضاهای مختلف برای دسترسی به آموزش تلاش کردند، آموزش و پرورش نیز تعامل را برقرار کرد، در این زمینه معلمان بسیار تلاش کردند و جامعه فرهنگی کشور را روسفید شد. این موضوع آغاز کار بود انتظار می‌رود فعالیت‌های حرفه‌ای ادامه دار باشد این فعالیت‌ها نیاز به یک تبحر خاص دارد.»

یک معلم باید از مقوله دانش و نگرش برخوردار باشد

وی با اشاره به اینکه یک معلم باید از مقوله دانش و نگرش برخوردار باشد گفت: «فرایند یاددهی یادگیری فرایندی است که برای طراحی آموزشی نیاز است و معلم فردی است که طراحی آموزشی بلد است لذا فعالیت‌ها باید از استاندارد لازم برخوردار باشد معلم نیز باید این استانداردها را بلد باشد. از دید من بخشی از صلاحیت‌های معلمان مربوط به یاددهی یادگیری است و بخش دیگر اینکه باید در شرایط خاص به سمت فعالیتی برود که در فضای مجازی و غیرحضوری دیده می‌‌شود.»

امانی تهرانی با تاکید براینکه معلم باید بتواند با بسترهای جدید فعالیت کند گفت: «معلمان باید تکنولوژی را در خود تقویت کنند تا به معلم حرفه‌ای تبدیل شوند. بعد از دوره کرونا ما به عقب برنمی‌گردیم که بخواهیم کلاس‌های سنتی را برگزار کنیم که از یافته‌های امروزه استفاده نشود.»

وی افزود: «در کنار شیوه‌های سنتی از آموزش‌های الکترونیکی استفاده می‌کنیم و این یادگیری جدید در فضای پسا کروناست که قطعا موثرتر خواهد بود.»

ارتقای کلاس درس

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «برای ارتقای کلاس درس باید براساس ۱۴ مولفه طراحی آموزشی داشته باشیم، همچنین یک کلاس خوب و بازخورد از دانش‌آموز در پایان یادگیری از دیگر موارد برای ارتقای کلاس درس شمرده می‌شود.»

آموزش مجازی کمک آموزش حضوری است

امانی تهرانی با بیان اینکه ۲۰ درصد یک کلاس باید به ارائه بگذرد افزود که در دوران کرونا و پسا کرونا معلم مسئول یادگیری دانش‌آموز است و این موضوع نباید ترک شود لذا در این مسیر باید از تمام امکانات استفاده کند. هیچگاه آموزش الکترونیک جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد چراکه آموزش مجازی کمک آموزش حضوری است.»

وی در پایان گفت که معلم می‌تواند یک کلاس تعریف و با دانش‌آموزانش ارتباط برقرار کند. از این رو شبکه شاد یک فضای چندوجهی است و معتقدم فضای LMS یا سیستم مدیریت یادگیری را هم پیدا خواهد کرد و متخصصان فنی امر به دنبال این هستند که شبکه شاد را یک سیستم مدیریت یادگیری کارآمد کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار