معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد:

سلامت دانش آموزان و بهداشت مدارس در کانون توجه و پیگیری مستمر قرار دارد

سنندج(پانا)- معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان، سلامت دانش آموزان و بهداشت مدارس را در کانون توجه و صدر برنامه های این معاونت عنوان کرد و گفت با همکاری مراقبین، محتواهای آموزشی تهیه و منتشر می شود.

کد مطلب: ۱۱۱۰۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
سلامت دانش آموزان و بهداشت مدارس در کانون توجه و پیگیری مستمر قرار دارد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، افشین خوشگوار در نشست مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق تابعه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، توجه به ماهیت تشکیل کارگروه سلامت و بهداشت ذیل فعالیت های پروژه مهر را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: هدف از ایجاد این کارگروه این است که بحث سلامت و بهداشت مدارس در کانون توجه قرار گیرد و از شکل جانبی و فرعی به متن اقدامات مدیران مدارس تغییر کند؛ چون که تحقق این مهم لازمه تحقق اهداف سایر بخش ها در آغاز سال تحصیلی خواهد بود.

وی ادامه داد: انتظار داریم ضمن برگزاری منظم جلسات کارگروه، مصوبات کارگروه استانی و کارگروه های شهرستانی مورد تأکید قرار گیرد.

خوش گوار نقش مدیران مدارس را بسیار کلیدی و تعیین کننده عنوان کرد و افزود: در تمام جلسات با مدیران مدارس باید به موضوع سلامت و بهداشت با محوریت پیشگیری و چگونگی مواجهه با بیماری کرونا تأکید شود و این موضوع پیوست همه سخنان شما در جلسات مختلف باشد.

وی ضمن اشاره به لزوم توجه بهداشت محیط مدارس، مناسب بودن سرویس های بهداشتی، روشویی ها و آبخوری ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این راستا نامه ای به شهرستان ها و مناطق ارسال شده که در آن بر رفع مشکلات جزئی و مختصر این اماکن که با هزینه ای بسیار کم توسط مدیران قابل حل است، تأکید شده است و بایستی کارگروه های نظارت در بازدیدهای خود به این موضوع توجه کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت استان خاطرنشان کرد: از هفته جاری فعالیت پایگاه های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان آغاز شده است و با توجه به این که می تواند محل ازدحام و تردد خانواده ها باشد،لازم است پروتکل های بهداشتی با اولویت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مدنظر قرار گیرد. در این زمینه نامه دفتر سلامت وزارت که نامه معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر انجام ارزیابی های بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی پیوست است، به شهرستان ها ابلاغ شده است که در این نامه تأکید شده سایر موارد همچون ارزیابی قد و وزن و سلامت دهان و دندان به جهت رعایت سلامت مراجعه کنندگان به زمان های دیگر در طول سال تحصیلی موکول شود.

تعامل و ارتباط دو سویه با دستگاه های برون سازمانی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت در شهرستان ها، موضوع دیگر مورد تأکید معاون تربیت بدنی و سلامت بود که افزود: مرکز بهداشت به عنوان مرجع تخصصی در رابطه با سلامت و بهداشت است و بایستی به ویژه در برگزاری دوره های آموزشی از ظرفیت این بخش بر اساس منافع آموزش و پرورش در چارچوب ضوابط و مقررات بهره برد.

خوش گوار،تهیه و تولید محتوای الکترونیکی حوزه سلامت را یکی از مهم ترین کارهای در دست اقدام این حوزه عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از ظرفیت خود مراقبین سلامت، کارگروه های 6گانه ای جهت تهیه محتوای حوزه سلامت با توجه به شیوع کرونا تشکیل شده است که قرار است این محتواها تا پایان مردادماه در حوزه دانش آموزی، مراقبین سلامت، مدیران مدارس، خدمتگزاران و سایر همکاران فرهنگی تهیه و توزیع شود.

وی افزود: در همین زمینه آموزش و توانمندسازی نیروهای خدماتی به عنوان یکی از پاشنه آشیل های تأمین بهداشت محیط مدارس بسیار جدی مورد توجه قرار گرفته است و با پیش بینی دو دوره آموزشی این بخش، از همکاران انتظار داریم که در سطح شهرستان ها و مناطق حضور آنان در دوره های مذکور به صورت الزام و اجبار اداری مدنظر قرار گیرد.

خوش گوار با اشاره به کمبود مراقب سلامت در مدارس گفت: با توجه به اهمیت مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا،نمی توان به سادگی از کنار این موضوع گذشت؛ به همین دلیل در حال تدوین دستورالعمل استانی تحت عنوان دستورالعمل رابطین بهداشتی هستیم که مختص مدارس بدون مراقب سلامت است و مدیران مدارس در قالب این طرح موظف به تعیین و معرفی یکی از همکاران به عنوان رابط بهداشتی هستند که این افراد در یک دوره آموزشی 20 ساعته شرکت خواهند کرد و پس از آن با تعریف مسئولیت های حقوقی و اداری، مسئول و متولی اصلی اقدامات و برنامه های حوزه سلامت در مدارس خواهند بود. انتظار داریم پس از ابلاغ این طرح، در اجرا و عملیاتی کردن آن جدی عمل شود.

وی در پایان استفاده از ظرفیت های درون سازمانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: بنا داریم از ظرفیت هایی چون راهبران آموزشی در مقطع ابتدایی به عنوان سفیر سلامت در مدارس روستایی و یا معاونین پرورشی و تربیت بدنی و مشاورین در مدارسی که مراقب سلامت حضور ندارد، بهره ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار