معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزخبر داد :

انتخاب رشته ۳۶ هزار دانش آموز در البرز اجرایی شد

کرج(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: ارائه خدمات مشاوره ای هدایت تحصیلی به ۳۶ هزارو ۲۹۰ دانش آموزپایه نهم در این استان با رویکرد انتخاب رشته آگاهانه و مهارت محوراجرایی شد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب رشته ۳۶ هزار دانش آموز در البرز اجرایی شد

به گزارس ایرنا، فرشته فهمیده معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه دریافت نتایج هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم متوسطه دوره اول درالبرز شروع شده است، افزود: امکان شرکت دانش آموزان درآزمون تعیین رشته مجدد نیز درشهریوروجود دارد.
وی اهداف هدایت تحصیلی فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان را آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها ، انتخاب آگاهانه و رشته های تحصیلی، شناخت پیدا کردن با حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه ذکر کرد.
وی ازبررسی‌های مشاوره‌ای ، عملکرد و سوابق تحصیلی به عنوان ملاک های هدایت تحصیلی یاد کرد و یادآورشد: درفرم هدایت تحصیلی نتایج شرکت دانش‌آموزان درآزمون‌های رغبت و توانایی، نظر مشاور، معلمان، اولیاء و خود دانش آموزکه۶۵ درصد نمره را به خود اختصاص می دهد، لحاظ می شود.
وی با بیان اینکه ۳۵ درصد نمره هدایت تحصیلی نیز عملکرد تحصیلی دانش آموز است ، اضافه کرد: سوابق تحصیلی برای یکسری دروس ِهدف در پایه‌های هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه در فرم های مربوطه اعمال می‌شود.
فهمیده با اشاره به اینکه دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سامانه همگام نتایج هدایت تحصیلی را مشاهده کنند، عنوان کرد: امسال به دلیل شرایط موجود کرونا به دانش آموزان پایه نهم خدمات مشاوره هدایت تحصیلی به صورت مجازی و حضوری ارائه می شود.
وی تصریح کرد: نمون برگ هدایت تحصیلی دانش آموزان درشاخه کاردانش، رشته ریاضی فیزیک و علوم و معارف اسلامی تنها بر اساس اولویت "الف" صادر می شود یعنی اگر دانش آموزی حداقل نمره برای ورود به رشته مورد نظر را کسب کنند و بدون اعمال ظرفیت ناحیه و منطقه می تواند در رشته دلخواه ثبت نام نماید.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزبا بیان اینکه نمون برگ های هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخه های فنی حرفه ای، رشته علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی بر اساس اولویت های "الف" و "ب" صادر می گردد، اظهارداشت: یعنی علاوه بر کسب کف نمره هر رشته، دانش آموزان بر اساس رتبه و ظرفیت ناحیه ،منطقه به گروه "الف" و "ب" تقسیم می شوند و این بدین معنا است که "گروه الف دارای رتبه های بالاتر است و برابر ظرفیت ثبت نام می گردند و گروه ب در صورت عدم ثبت نام گروه الف مجاز به ثبت نام در رشته مورد نظر هستند.
وی ادامه داد: بنابراین اگر اولویت رشته‌ای را کسب کنیم شرط لازم است، اما شرط تعیین کننده این است که اولویت "الف" یا "ب" باشیم. به عبارت دیگر برای شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های تجربی و انسانی اولویت "الف" و "ب" داریم به این معنا که اول باید تکلیف اولویت "الف" ها مشخص شود و اولویت "ب" ها باید کمی صبر کنند.
فهمیده بیان داشت: اولویت براساس ظرفیت و سوابق تحصیلی تعیین شده و مثلا اگر دانش‌آموزی برای رشته علوم انسانی اولویت "ب" باشد باید کمی صبر کند تا تکلیف اولویت "الف"ها مشخص شود و سپس اولویت "ب" ها می‌توانند بروند ثبت نام کنند لذا توصیه می‌کنم والدین تعجیل نکنند.
وی گفت: دانش آموزانی که به هر عنوان نمون برگ هدایت تحصیلی برای آنها صادر نمی گردد، مدیران مدارس می توانند برابردستور العمل، ابتدا کمیته هدایت تحصیلی واحد آموزشی تشکیل داده و در صورت عدم حل مشکل، تصویر یا کپی کارنامه های پایه هفتم، هشتم و نهم دانش آموز را به کمیته هدایت تحصیلی ناحیه یا منطقه ارجاع دهند و در صورت عدم حل مشکل، تصویر یا کپی کارنامه های پایه هفتم، هشتم و نهم و برگ گزارش موردی مشکلات فنی هدایت تحصیلی ناحیه و منطقه را به دبیرخانه کمیته هدایت تحصیلی استان ارجاع دهند.
وی تاکید کرد: انتظار می رود کمیته های هدایت تحصیلی نواحی و مناطق و مدارس با توجه به شرایط موجود کرونایی مشکلات موردی را در مدرسه و منطقه کارسازی نمایند و از ارجاع و احاله دانش آموزان و اولیا به صورت حضوری به ستادهای ثبت نام، نواحی ،مناطق و استان خودداری کنند.
امسال ۱۷ هزار و ۶۷۳ دانش آموز دختر و ۱۸ هزار و ۶۱۷ دانش آموز دختر پایه نهم درمدارس متوسطه دوره اول انتخاب رشته می کنند.
مسئولیت هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم را ۴۳۴ مشاور زن و ۲۵۳ مشاور مرد برعهده دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار