معاون وزیرآموزش و پرورش به پانا پاسخ داد

چه کسانی بیشترین متقاضی بازگشایی مدارس هستند؟

سیدجواد حسینی: مدارس استثنایی فرصتی به والدین می‌دهد تا بعد از استراحت و تجدید قوا، با محبت بیشتری از فرزندشان استقبال کنند

تهران (پانا) - به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خانه‌نشینی در ایام کرونا برای دانش‌آموزان استثنایی و والدین‌شان بیشترین آسیب‌ها را درپی داشته است.

کد مطلب: ۱۰۹۸۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
چه کسانی بیشترین متقاضی بازگشایی مدارس هستند؟

سیدجواد حسینی، رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور، در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که «آموزش‌های مجازی در ایام کرونا برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تا چه میزان منجر به یادگیری شده است؟» گفت: «ما به وظیفه خود در قبال ارائه آموزش‌ها برای دانش‌آموزان استثنایی بر بستر شبکه شاد و صداوسیما عمل کردیم ولی هنوز ارزیابی مشخصی انجام نشده تا بدانیم این آموزش‌ها چه تعداد مشتری داشته و این مشتریان چقدر یاد گرفتند چون زمان نداشتیم. اکنون بعد از اتمام سال تحصیلی در بخش‌های مختلف وزارتخانه این ارزیابی‌ها در حال انجام است تا بر پایه نتایج حاصل از آن برای سال تحصیلی آینده برنامه‌ریزی کنیم.»

کرونا باعث شد آدم‌ها در خانه ماندن را تجربه کنند اما از آنجایی که ما برای این ماندن طولانی‌مدت در خانه تمرین‌های لازم را نداشتیم و از طرفی آستانه تحمل جامعه نیز به شدت پایین آمده است بنابراین این ماندن در خانه مشکلاتی چون اختلافات خانوادگی، تشتت آرا و فرار از خانه را تشدید کرده است و برای دانش‌آموزان استثنایی بسیار بیشتر بوده است

وی درباره نحوه این ارزیابی‌ها گفت: «ما در بخش‌های مختلف مشکلاتی درمورد تداوم آموزش‌ها داشتیم. خانواده‌هایی داشتیم که به ادامه آموزش فرزندشان اهمیتی ندادند و دانش‌آموز همه ایام تعطیلی را به بازی گذرانده است، معلمان یا مدیرانی داشتیم که در این ایام احساس مسئولیت نکردند، چون ما موظفشان نکرده بودیم که همانند مدرسه فیزیکی در مدرسه مجازی حضور داشته باشند. امروز همه این موارد در دست بررسی است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مزایا و معایب خانه‌ماندن در ایام کرونا گفت: «یکی از مزایای این رویداد این بود که همه ما به خانه برگشتیم. پیش از این خانه چه بسا نقش هتل و رستوران را برای ما ایفا می‌کرد. کرونا باعث شد آدم‌ها در خانه ماندن را تجربه کنند اما از آنجایی که ما برای این ماندن طولانی‌مدت در خانه تمرین‌های لازم را نداشتیم و از طرفی آستانه تحمل جامعه نیز به شدت پایین آمده است بنابراین این ماندن در خانه مشکلاتی چون اختلافات خانوادگی، تشتت آرا و فرار از خانه را تشدید کرده است و برای دانش‌آموزان استثنایی بسیار بیشتر بوده است. چون یکی از کارهایی که مدارس استثنایی می‌کنند، علاوه بر آموزش، ۵ - ۶ ساعت این فرزند را نگهداری می‌کند و فرصتی به والدین می‌دهد تا بعد از استراحت و تجدید قوا، با محبت بیشتری از فرزندشان استقبال کنند، اما در وضعیت فعلی این کار امکان‌پذیر نیست.»

وی گفت: «امروز ما بیشترین تقاضا برای بازگشایی مدارس را از طرف خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی داریم. چون به عنوان مثال دو ساعت کارکردن با کودک اوتیسم بسیار خسته کننده است و ما این کودک را ۵-۶ ساعت نگهداری می‌کنیم.»

حسینی با اشاره به راهکارهای کاهش آسیب‌هایی که از رهگذر ماندن در خانه برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود گفت: «یکی از راهکارها این است که محتوایی که از طریق شبکه شاد ارائه می‌شود صرفا درسی نباشد. امروز انواع فعالیت‌های هنری، ورزشی و پرورشی نیز در شبکه شاد ارائه می‌شود تا برای اوقات فراغت دانش‌آموزان هم برنامه‌های متنوع و جذابی وجود داشته باشد. در غیر این صورت محیط خسته‌کننده می‌شود و بار اضافه به خانواده وارد می‌کند که نتیجه‌اش چیزی جز درگیری‌ها و کم‌حوصلگی‌ها نخواهد بود که آسیب‌های بسیاری را درپی دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار