فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

شرایط کشور «تیپ» رئیس‌جمهوری آینده را مشخص می‌کند

افراطی‌گری و تندروی از نظر اصولگرایان محکوم است/ اصولگرایان اگر سیاه‌نمایی کنند از اصولگرایی خارج شده‌اند/ مردم شفافیت می‌خواهند /مردم در مقابل رایی که داده‌اند توقع دارند امور اصلاح شود/تکذیب حضور در انتخابات یک تعارف سیاسی است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که اولویت اول رئیس‌جمهوری آینده کشور باید ایجاد امنیت اقتصادی در کشور باشد. وی می‌گوید که همه کسانی که تاکنون اسم‌شان برای حضور در انتخابات 1400 مطرح شده و تکذیب کرده‌اند، تعارف می‌کنند نه تکذیب؛ آن‌ها نمی‌خواهند تخریب شوند.

کد مطلب: ۱۰۹۲۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
شرایط کشور «تیپ» رئیس‌جمهوری آینده را مشخص می‌کند

محمدحسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با پانا درباره تلاش جریان اصولگرایی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و تفاوت این جریان با جریان‌های تندرو، گفت: «یکی از شعارهای محوری اصولگرایان، اصل امر به معروف و نهی از منکر است و در این زمینه سعی می‌کنند هم نقد درونی داشته باشند و هم نسبت به حوادثی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد، نقدی سازنده با توجه به شرایط کشور و مسائل موجود، بیان کنند. اصولگرایان دنبال سیاه‌نمایی نیستند و نباید باشند. اگر جریان اصولگرایی بخواهد سیاه‌نمایی کند که اصل نظام را زیر سوال ببرد، به اعتقاد من از اصولگرایی خارج شده است.»

وی ادامه داد: «اصولگرایان وقتی سر کار هستند، سعی می‌کنند نقد درون تشکیلات داشته باشند. اکنون شرایطی بر کشور حاکم است که باید همه در شفافیت نظام سعی و تلاش کنند، حتی اگر به ضرر جناح ما، رای ما و کاندیداهای ما باشد. مردم از ما شفافیت می‌خواهند و اگر ما بخواهیم لاپوشانی کنیم و نواقص را بیان نکنیم، این یک نقص است.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: «نباید بر سر مسائل و مشکلات مردم با کسانی که با رای ما وارد مجلس شده‌اند یا وارد دولت شده‌اند، معامله کنیم. توقع مردم این است که در مقابل رایی که داده‌اند، امور اصلاح شود. من پیش‌بینی می‌کنم با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، مقداری شرایط سیاسی جناح‌ها شفاف‌تر شود و مرز‌بندی‌ها شفاف‌تر خواهد شد.»

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه جریان اصولگرایی یک جریان قانون‌گرا است و با هرگونه افراط و تفریط مخالف است، اظهار کرد: «البته جریان اصولگرا یک جریان انقلابی است که ممکن رفتارهای انقلابی هم از خود نشان دهد که این رفتارها قاعدتا با عقلانیت و تدبیر است و اینگونه نیست که رفتاهای هیجانی و تخریبی باشد. به همین خاطر فرق انقلابی با تندرو مشخص است. تندرو کسانی هستند که بدون حساب و کتاب، بدون عقلانیت و فقط از روی احساسات سعی می‌کنند، حرف‌های خود را در جریان‌های سیاسی بیان کنند و این ممکن است باعث شود که آن قانون‌گرایی که اصل جریان اصولگرایی بر آن استوار است، خدشه‌دار شود. اگر افراطی‌گری و تندروی مغایر با قانون باشد، از نظر اصولگرایان محکوم است، هم امام و هم رهبری بارها بر قانون‌مداری تاکید کرده‌اند.»

تکذیب حضور در انتخابات یک تعارف سیاسی است

دبیرکل حزب سبز ایران به تکذیب کاندیداتوری گزینه‌های مطرح برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هم اشاره کرد و گفت: «به اعتقاد من اکثر سیاسیون که در ارتباط با شرکت در انتخابات تکذیبیه می‌دهند، تکذیب نمی‌کنند بلکه تعارف سیاسی می‌کنند. چون اگر بگویند که ما هستیم، تخریب‌ها علیه آن‌ها شروع و فضا بر آن‌ها تنگ می‌شود. اگر بنا است در انتخابات آینده کسی را در راس کشور قرار دهیم که بخواهد مشکلات و مسائل کشور را حل کند، قطعا فردی را می‌خواهیم که در مسائل اجرایی کشور تجربه کافی و در ابعاد مختلف بتواند حرف برای گفتن داشته باشد و جریان‌های سیاسی هم او را دنبال کنند. باید صبر کنیم و ببینیم که شرایط کشور چه نوع رئیس‌جمهوری را می‌طلبد. اگر می‌طلبد رئیس‌جمهوری ما نظامی باشد، به این سمت می‌رویم، اگر می‌طلبد اقتصاد‌دان باشد، جامعه‌شناس باشد، فردی باشد که در صحنه بین‌الملل حرف برای گفتن داشته باشد و ... همان را انتخاب می‌کنیم. این بستگی به شرایطی دارد که در نزدیکی انتخابات متوجه خواهیم شد.»

باید اعتماد مردم را جلب کنیم، چون می‌خواهیم از مردم رای بگیریم. مردم هم به این سادگی‌ها با شعور سیاسی که پیدا کرده‌اند، زیر بار شعارهای پوپولیستی و بحث‌های هیجانی نمی‌روند و انتخابات 1400 خیلی معنادار خواهد بود

کنعانی‌مقدم درباره ظهور جریان‌های مختلف در انتخابات پیش‌رو و امکان موفقیت‌ آن‌ها در مقابل دو جریان اصلی کشور هم ادامه داد: «همیشه ظهور و بروز جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات امکان دارد، آن هم بیشتر جنبه‌های ائتلافی. یعنی ریزش‌هایی که در دو جناح اصلی کشور وجود داشته، دور هم جمع می‌شوند و می‌خواهند ائتلافی را شکل دهند و وارد عرصه انتخابات شوند. جناح جدید و افراد جدید منجر به پیروزی آن جناح نخواهد شد چون دیده‌ایم که بعضی‌ها خود را جریان سوم معرفی کرده‌اند و وارد شده‌اند ولی هیچ رایی نداشته‌اند. ما باید اعتماد مردم را جلب کنیم، چون می‌خواهیم از مردم رای بگیریم. مردم هم به این سادگی‌ها با شعور سیاسی که پیدا کرده‌اند، زیر بار شعارهای پوپولیستی و بحث‌های هیجانی نمی‌روند و انتخابات 1400 خیلی معنادار خواهد بود.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: «موضوعی که هست و خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند، امنیت اقتصادی در کشور است. ما باید بتوانیم امنیت اقتصادی در کشور ایجاد کنیم، یعنی با سیاست‌های‌مان، با موضع‌گیری درباره مسائل مختلف، تا کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند، چه داخلی، چه خارجی بتوانند وارد کشور شوند. اگر احساس کنند که امنیت اقتصادی ندارند و نمی‌توانند در کشور سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی انجام دهند، به نظرم بزرگترین ضربه را به اقتصاد و مردم زده‌ایم. در کشوری مانند سوئیس به لحاظ امنیت اقتصادی که ایجاد کرده است، تمام ثروتمندان دنیا پول‌شان را آنجا گذاشته‌اند. چرا ما باید شرایط‌‌مان طوری باشد که حتی ایرانی‌ها هم حاضر نیستند پولشان را در ایران سرمایه‌گذاری کنند. چرا کشورهای همسایه ما حاضر به این کار نیستند. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهوری آینده باید امنیت اقتصادی را در کشور ایجاد کند.»

وی از طرح‌هایی که تاکنون از سوی نمایندگان مجلس ارائه شده است، انتقاد کرد و گفت: « تعدادی نماینده جدید هستند و قبلا نماینده نبوده‌اند، این‌ها باید کارآموزی کنند تا در جریان مسائل مجلس قرار بگیرند. مجلس عزم خود را جزم کرده است که مشکلات کشور را حل کند. به حاشیه رفتن یا به حاشیه کشاندن آن درباره مسائلی که حتی ارزش بیان کردن در مجلس را ندارند، آفت بزرگی برای مجلس یازدهم خواهد بود. مجلس نباید به حاشیه‌ها بپردازد. به نظر می‌رسد نمایندگان باید به کار اصلی خود که قانون‌گذاری، رفع موانع تولید، حرکت در مسیر جهش تولید و کاهش بیکاری و نظارت بر دولت است، تمرکز کنند. در غیر این صورت این مجلس هم مانند مجالس دیگر چهار سالش تمام می‌شود و می‌بینیم که کاری از پیش نبرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار