باباخان‌زاده، معلم نمونه کشوری با ۳۰ سال سابقه، در گفت‌وگو با پانا:

دولت سیزدهم ‌مجدانه به‌دنبال ارتقای منزلت و معیشت معلمان است

تهران (پانا) - یک معلم نمونه کشوری‌ با بیان اینکه اقدامات اثرگذار دولت سیزدهم برای توسعه و اجرای عدالت آموزشی بر کسی پوشیده نیست، گفت دولت سیزدهم ‌مجدانه به‌دنبال ارتقای منزلت و معیشت معلمان است.

کد مطلب: ۱۴۷۰۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
دولت سیزدهم ‌مجدانه به‌دنبال ارتقای منزلت و معیشت معلمان است

مرضیه بابا خان‌زاده، اهل دزفول استان خوزستان ‌و در مقطع ابتدایی مشغول به تدریس است. ‌او کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی است که شهریور امسال مفتخر به 30 سال خدمت در آموزش و پرورش خواهد شد. باباخان‌زاده ‌28 سال سرگروهی آموزشی منطقه بوده و مدرس کشوری دروس‌ قرآن،  فارسی‌، ریاضی‌، علوم‌، هنر و ورزش، مدرس کشوری برنامه درسی ملی و سندتحول بنیادین و مدرس استانی ارزشیابی کیفی  توصیفی است. او دارای چندین مقاله و یک کتاب، دارنده ‌28 عنوان مقام اولی منطقه و 27 بار مقام اول استان و 7 بار مقام اول کشوری در تدریس برتر و درس‌پژوهی است. باباخان‌زاده امسال نیز به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب و از سوی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

مرضیه باباخان‌زاده به‌‌مناسبت هفته گرامی‌داشت مقام معلم در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «نقش معلم در جامعه، نقش پیامبران است. معلمان با الگوگیرى از رسولان الهى به پرورش و آموزش افراد جامعه، همت مى‌گمارند. ‌جایگاه معلم به‌عنوان اسوه و الگو و رهنما در تمام نظام‌ها، ‌‌جایگاهی عظیم و رفیع است و همیشه مانند چراغی روشن، جهل و تاریکی را به روشنی و بینش آگاهانه تبدیل می‌کند‌.»

وی ادامه داد: «‌معلم، سرچشمه نور و روشنی‌بخش و هدایت‌گر ‌نسلی است که به امانت به دست او سپرده شده‌اند.»

این معلم نمونه کشوری با بیان اینکه اقدامات اثرگذار دولت سیزدهم برای توسعه و اجرای عدالت آموزشی بر کسی پوشیده نیست، گفت: «‌اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، یکی از گام‌های اساسی و مهم دولت سیزدهم در راستای کمک به معلمان است و علیرغم همه محدودیت‌ها، این طرح با جدیت به پیش می‌رود.‌ یکی دیگر  از سیاست‌های دولت، تقویت نیروی انسانی و ارتقای منزلت و معیشت معلمان است که دولت جناب آقای دکتر رئیسی مجدانه به دنبال آن است. امروز  رسیدگی به مطالبات و حقوق معلمان، کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس، تقویت کیفیت آموزشی و اجرای سند تحول بنیادین را در دولت سیزدهم به وضوح می‌بینیم.»

معلم ‌عنصر اصلی تربیت نسل آینده است

باباخان‌زاده با بیان اینکه معلم ‌عنصر اصلی تربیت نسل آینده است، افزود: «‌مهمترین مسئولیت معلمان، تربیت نسل آینده و در میان آن‌ها پرورش مدیران آینده و انسان‌سازی برای جامعه است. بنابر‌این باید معلم فردی آگاه به زمانه، مدیر و مدبر رشد‌یافته در مکتب تعالی‌بخش اسلام و فردی فرهیخته و رشد‌یافته در ابعاد مختلف شخصیتی و دینی و علمی باشد‌. ‌اگر بخواهیم نسلی فکور و آگاه تربیت کنیم، باید بدانیم هرگز یک معلم کم‌سواد و تک‌بعدی نخواهد توانست پرورش‌دهنده ‌آینده‌سازان کشورمان باشد‌.»

وی با تاکید بر اینکه آغاز تربیت از خود معلم و مربی است، گفت: «‌آگاهی از مسائل تربیتی، اساس انتخاب یک فرد برای حرفه معلمی است‌. دانش‌آموز از طریق مشاهده و تقلید کردن‌، به درون معلم می‌رود و گفتار و رفتارش را الگو قرار می‌دهد. بنابراین یک معلم برای موفقیت در امر تربیت دینی دانش‌آموزان باید تربیت را از خود شروع کند. ابتدا خود نسبت به دین اسلام شناخت کافی و سپس علاقه پیدا کند. سپس ایمان و روحیه ‌تسلیم را در خود قوی و اعتقاداتش را کامل کند. مسلم است که هرگاه شناخت با علاقه همراه شود، انگیزه برای دفع رذایل و به دست آوردن فضایل اخلاقی ‌فراهم می‌شود. اینجاست که اخلاق او حسنه می‌شود و نسبت به انجام دستورات الهی مقید خواهد شد.»

باباخان‌زاده ادامه داد: «امروزه فعالیت در مدرسه و آموختن‌، خود بخش عظیمی از زندگی انسان‌هاست. اگر معلمان با اصول و مبانی و هدف‌های تعلیم و تربیت‌، ویژگی‌های دانش‌آموزان و نیازهای آن‌ها و روش‌ها و فنون تدریس آشنایی نداشته باشند، هرگز قادر نیستند به عنوان سازندگان جامعه ایفای نقش کنند. مهم‌ترین عامل توسعه و پرورش ذهنی علمی در یک جامعه نظام آموزشی است. در این نظام از بدو ورود تا آخرین دوره تخصصی‌، اخلاق علمی‌، اجتماعی‌، شیوه برخورد با مسائل و مشکلات به‌طور مستقیم آموزش داده می‌شود.»

لذت‌هایی که فقط یک معلم درک می‌کند

این معلم نمونه کشوری اضافه کرد:‌ «‌من با بیش از 30 سال سابقه آموزش در لباس پُر‌افتخار معلمی و خدمتگزاری کودکان هفت ساله ‌کلاس اول‌، لحظات شادی‌آفرین پر‌تکرار که باعث شور و شوق و بازگشت انرژی بعد از سختی‌ها و تلاش‌ها و ساعت‌هایی طلایی کار کردن می‌شود، زیاد داشته‌ام. وقتی دانش‌آموز کلاس اول‌، که خواندن و نوشتن نمی‌دانست‌، حتی نشستن و به‌موقع صحبت کردن نمی‌دانست‌، حتی مداد دست گرفتن و حرکت مداد نمی‌دانست و حتی صحبت کردن نمی‌دانست، بعد چند ماه تلاش اکنون می‌خواند، می‌نویسد‌، اکنون داستان می‌نویسد، اکنون در جلوی جمعیت و در صف مدرسه دکلمه می‌خواند، وقتی جشن باسوادی می‌گیرد، اشک شوق من و سجده ‌شکر من‌، خاطرم را آرامش می‌دهد و بلند فریاد می‌زنم خدایا شکر. وقتی که دانش‌آموز من برای کنکور خود با من تماس می‌گیرد و می‌گوید خانم برایم دعا کن‌، اشک شوق من و سجده ‌شکر من و دعای من از صمیم قلب به من نیرو می‌دهد. وقتی دانش‌آموز من از دانشگاه به من زنگ می‌زند و صدای خانم ممنونم را از پشت تلفن می‌شنوم، اشک شوق من و سجده شکر من‌، به من انرژی می‌دهد‌ و خدا را به خاطر این همه خوش‌حالی، ‌این همه لطف خدا و این همه نعمت‌، شکر می‌کنم ‌و این ثروت را با تمام دنیا عوض نمی‌کنم‌.»

وی به برخی نوآوری‌های خود در تدریس اشاره کرد و گفت: «‌تهیه جدول ترکیب‌ها در کلمه‌سازی و کلمه‌خوانی در آموزش فارسی و قرآن، آموزش ریاضی همراه با بازی‌های مشارکتی و تهیه وسایل آموزش مجسم اصول ریاضی، تدریس علوم در دنیای واقعی و طبیعت، تهیه گردونه آموزشی تثبیت کلمات در جهت تثبیت یادگیری کلمات، تهیه جدول آموزشی الگو‌یابی و الگو‌سازی و آموزش قرینه و درست کردن محور اعداد جهت انجام عملیات‌های جمع و تفریق و حل مسئله برخی از اقدامات مهم من در کلاس درس بوده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار