معلم نمونه شهرستان نظرآباد در گفت‌وگو با پانا:

معلمی شغلی سخت و در عین حال عاشقانه است

کرج (پانا) - یکی از معلمان نمونه مدرسه استثنایی امام سجاد(ع) شهرستان نظرآباد گفت معلمی، شغلی سخت ولی در عین حال عاشقانه است.

کد مطلب: ۱۴۷۲۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
معلمی شغلی سخت و در عین حال عاشقانه است

منصور میرزایی، فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و دارای ۸ سال سابقه تدریس در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «معلمی، شغلی انسان‌ساز و بر مبنای بسیاری از مسائل اجتماعی که در وجود معلم نهفته، شغلی بنیادین و سخت ولی در عین حال عاشقانه است.»

وی افزود: «بنده شغل معلمی را از یک سو به دلیل مزایای خاص مالی اما در اصل به خاطر مزایای معنوی انتخاب کردم. چرا که انسان در شغل معلمی می‌تواند به همنوع خود آموزش بدهد که این کار، معنویت و جذابیت بسیار خوبی دارد.»

میرزایی با بیان اینکه همواره دشواری و مسائل مختلفی در مقوله آموزش و تربیت، گریبان‌گیر انسان است و این قضیه قطعا در مورد کودکان با نیازهای ویژه بسیار سخت‌تر و دشوارتر است، ادامه داد: «این دانش‌آموزان، نیاز به تمرین و تکرار بیشتری برای یادگیری مفاهیم دارند و این تمرین و تکرار، نیاز به صبر، سعه صدر و پشتکار بیشتری دارد. همچنین روحیه لطیف و شکننده دانش‌آموزان استثنایی، سختی آموزش را بیشتر کرده است. چرا که به عنوان یک معلم باید مانند پدر و مادر با این دانش‌آموزان در ارتباط باشیم، مشکلاتشان را حل و در اصل به نوعی با آن‌ها باید زندگی کنیم.»

معلم نمونه البرزی گفت: «امکان دارد برای هر فردی اتفاق بیفتد که در طول زندگی، خستگی و پشیمانی برایش پیش بیاید. در شغل معلمی هم اینگونه است ولی نگاه به چهره و رفتار دانش‌آموزان، جای خستگی و ناامیدی را با احساسی بی‌نظیر، پرانگیزه و اشتیاق پر می‌کند.»‌

میرزایی با اشاره به ضرب‌المثل «با بال شکسته پر گشودن هنر است» بیان کرد: «یاد دادن پرواز به یک پرنده، کاری دشوار است و اگر بال پرنده شکسته باشد این کار، دشوارتر خواهد بود. سختی تدریس در مدارس استثنایی را با این مثال می‌توان انتقال داد‌. زیرا عشق معلمی به این صورت نیست که معلم بخواهد برای کسب مقام و رتبه در جشنواره‌های مختلف به دانش‌آموزان آموزش دهد.»

وی افزود: «کسی که معلمی را انتخاب می‌کند آنقدر به دانش‌آموزان علاقه دارد که انرژی و وقت خود را صَرف پیشرفت اخلاقی، تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان می‌کند و چشم‌داشتی به کسب مقام به عنوان معلم نمونه ندارد و همین است که موجب می‌شود یک معلم به عنوان معلم نمونه برگزیده شود.»

میرزایی در رابطه با فعالیت خود در شغل معلمی گفت: «سعی کردم در تمام سالیان خدمتم، تلاش خود را برای انجام وظایف به نحو احسن داشته باشم و فارغ از تمام سختی‌ها و مشکلاتی که این مسیر دارد و همچنین با تمام مشکلاتی که در زندگی و محیط شغلی وجود دارد، سعی می‌کنم عنصری مفید برای جامعه باشم و این را رمز موفقیت خود در حیطه کاری می‌دانم.»

این معلم نمونه تصریح کرد: «آنچه باعث می‌شود کار معلمان تکمیل و اثرگذار شود، قطعا فعالیت اولیا در محیط خارج از مدرسه است و به همین جهت تشکر می‌کنم از تمام اولیایی که پا به پای معلم، تلاش می‌کنند. خداوند را نیز شاکرم که این لطف را به من داده و محبت دانش‌آموزان را در دل من قرار داده تا بتوانم به آن‌ها خدمت کنم که موجب شوم حداقل قدم کوچکی به سمت موفقیت بردارند.»

دانش‌آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار