وزیر امور اقتصادی و دارایی در ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق:

فصل جدیدی از توسعه روابط تجاری میان ایران و عراق آغاز شده است

تهران (پانا) - وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد گسترش روابط تجاری میان ایران و عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی فصل جدیدی از توسعه روابط اقتصادی آغاز شده است.

کد مطلب: ۱۴۷۲۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
فصل جدیدی از توسعه روابط تجاری میان ایران و عراق آغاز شده است

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در  ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، اظهار کرد: جناب آقای وزیر محترم تجاری عراق و هیات همراه، پیوند میان دو ملت ایران و عراق از گذشته وجود داشته و اکنون شاهد پیوند تمدن‌های قدیمی هستیم.

خاندوزی خاطرنشان کرد: ما برای کشور عراق، خواستار کشوری موفق و مستقل هستیم؛ با این وجود برخی کشورهای ثالث در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند اما گسترش روابط تجاری میان ایران  و عراق برای ما از اهمیتی بالا برخوردار است.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: با توجه به دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی و فناوری، فرصت‌های بالایی به ویژه در بخش انرژی و ساختمان برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد.

وی به وجود مشکلاتی مانند معوقات پیمانکاران ایرانی در کشور عراق اشاره کرد و افزود: این مشکلات نیازمند پیش‌بینی راهکارهایی برای حل‌و فصل این مشکلات است.

وزیر اقتصاد گفت: ریخته شدن خون ایرانیها و عراقی ها در کنار یکدیگر جهت حفاظت از حلیت منطقه بیانگر اوج همبستگی و روابط عمیق دو جانبه است. با این وجود برخی کشورهای ثالث جهت اخلال در این روابط تلاش می‌کنند که به دلیل هوشمندی مقامات دو کشور روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی رو به توسعه و پیشرفت است و ادامه این مسیر نیز هوشیاری مسئولین و مقامات دو کشور جهت خنثی کردن توطئه های طرف‌های اخلالگر را می‌طلبد.

خاندوزی با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی با عراق برای جمهوری اسلامی ایران از اولویت برخوردار است، ادامه داد: خوشبختانه روند همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور رو به رشد بوده لیکن با حل و فصل برخی موانع و مشکلات، این روابط به ویژه در حوزه اقتصادی از قابلیت گسترش بیش از پیش نیز برخوردار است.

وی تاکید کرد: برگزاری مرتب اجلاس های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور می‌تواند بستر مناسبی را برای شتاب بخشیدن به روابط دو جانبه به ویژه در حوزه های اقتصادی تجاری و صنعتی فراهم سازد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه ظرفیت های فراوانی برای همکاری بیشتر در زمینه های مختلف اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی هدفمند و شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی، سطح زندگی و رفاه اقتصادی دو ملت را بیش از بالا برد. در این راستاد لازم است نهادهای اقتصادی دو کشور گامهای موثرتری برای تقویت همکاری های تجاری و صنعتی دو طرف در حوزه های مختلف خصوصی و دولتی بردارند و از ابزارهای مختلف هدف بهره مند شوند که برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک و تبادل هیات های بخش خصوصی، امری مهم برای توسعه روابط اقتصادی خواهد بود.

خاندوزی تاکید کرد: با توجه به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علمی و فناوری از جمله در برق پزشکی کشاورزی و صنعت ظرفیتهای زیادی برای گسترش همکاری ها و تبادل تجربه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد که با تشویق و حمایت دولتهای دو کشور می توانیم شاهد توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم.

وی اضافه کرد: از جمله این زمینه‌ها صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه توسط شرکت های توانمند ایرانی در عراق در حوزه های ساخت سد، راه و راه آهن، نیروگاه پالایشگاه که خاله و مسکن و ساختمان در عراق است لیکن مشکلات موجود در این حوزه بایستی حل و فصل شوند.

خاندوزی اظهار کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به مطالبات شرکت‌های ایرانی از طرف‌های عراقی بابت اجرای پروژه‌های مختلف در که کشور اشاره کرد. لذا ضرورت همکاری دو طرف به منظور حل و فصل مشکلات پیمانکاران ایرانی در عراق کاملا احساس می‌شود.

به گفته وی تسویه مطالبات شرکت‌های ایرانی منجر به توانمندی بیشتر شرکت های مذکور و در نتیجه اجرای پروژه های بیشتر در عراق خواهد شد. مشکل دیگر در این حوزه صدور ضمانتنامه بانکی برای شرکت‌های ایرانی متقاضی اجرای پروژه در عراق است که در این خصوص با همفکری و همکاری یکدیگر این مشکل را نیز می توانیم حل و فصل کنیم.

وی افزود: در این ارتباط دولت جمهوری اسلامی ایران راهکار ارایه ضمانت نامه دولتی برای اجرای پروژه ها به کشورهای دوست را ارایه کرده است.

وزیر اقتصاد کشورمان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود مراکز معتبر علمی با گستره وسیعی از رشته ها و بهره مندی از زیر ساخت های فناوری و همچنین توانمندی شرکت‌های ایرانی در ساخت سد، راه و راه آهن نیروگاه پالایشگاه، کارخانه و مسکن می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه زیر ساختهای اقتصادی عراق ایفا کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر، علیرغم وجود تحریم های ظالمانه در زمینه تحقیقات و تجاری سازی دانش در حوزه های مختلف از جمله نانو، برق و الکترونیک، سلولهای بنیادین، لیزر، دارو و تجهیزات پزشکی، تکنولوژی اطلاعات، کشاورزی و ساختمان توفیقات بسیار خوبی را کسب کرده است.

خاندوزی یادآور شد: از جمله مهمترین موضوعاتی که می تواند منجر به گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور شود اتصال شبکه راه و راه آهن دو کشور به یکدیگر است. از مهمترین شبکه های ریلی جهت اتصال شبکه راه آهن دو کشور شکه ریلی خسروی - خانقین - بغداد و شبکه راه آهن شلمچه - بصره است که ضرورت دارد کارشناسان دو کشور  طی نشستهای مشترک نقشه راهی را جهت اتصال خطوط ریلی و جاده ای دو کشور به یکدیگر ترسیم نمایند.

وی ادامه داد: در ارتباط با احداث راه آهن شلمچه - بصره طرفین به توافق مناسبی رسیده و پروژه در مسیر احداث قرار دارد لیکن مشکلات موجود از جمله مین روبی و مسائل فنی بایستی هر چه سریعتر حل و فصل شوند.

وزیر اقتصاد گفت: از دیگر زمینه های همکاری دو کشور توسعه روابط در حوزه انرژی است که در این راستا جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده در روند صادرات برق و گاز به عراق مشکلی ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: امروزه همگرایی منطقه ای به عنوان یکی از الگوهای موفق در کمک به توسعه اقتصادی کشورها تلقی می شود. با توجه به ترکیب و تنوع اقتصادی ایران و عراق و همچنین روابط دیرینه و حسنه دو کشور، خوشبختانه ظرفیت بسیار مناسبی برای افزایش همکاریهای دوجانبه با هدف نیل به توسعه ملی وجود دارد.

خاندوزی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران علاقمند است با توجه به توانایی های بخشهای خصوصی دو کشور در اجرای پروژه های اقتصادی و سرمایه گذاری زمینه پیوند و همکاری متقابل آنها را فراهم ساخته و اجرای پروژه های سرمایه گذاری مشترک را با همتایان عراقی در اولویت برنامه های دوجانبه قرار دهد.

وی تصریح کرد: آشنایی فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور از ظرفیت های بالفعل و بالقوه و معرفی نیازهای طرفین میتواند به شکل گیری ارتباط بین بخش خصوصی در کشور کمک کند. همکاری در نحوه اعطا و دریافت اعتبار و بهره گیری از سازو کارهای مناسب در نقل و انتقال وجوه و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری مشترک روابط اقتصادی را تا حد مطلوبی گسترش میدهد و منجر به گسترش روابط تجاری بین دو کشور شده و میتواند صادرات عراق به ایران را نیر افزایش دهد.

وی تاکید کرد: از مهمترین راهکارهای سرمایه گذاری مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور تاسیس شهرک صنعتی مشترک بین دو کشور است که از توافقات مهم اجلاس قبلی کمیسیون مشترک بوده است.

وی ادامه داد: در اینجا لازم می دانم. از دوستان عراقی جهت تخصیص زمین به منظور ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین دو کشور تشکر کنم، لیکن ضروری است مسئولین ذیربط دو کشور مساعی خود را جهت حل و فصل مشکلات موجود و آماده کردن زیر ساخت های لازم به منظور بهره برداری هر چه سریعتر از شهرک های صنعتی مشترک به عمل آورند.

وی تاکید کرد: تجارت خارجی همواره بستر و زمینه رشد و توسعه و تحکیم کننده روابط اقتصادی کشورها بوده است. در این راستا طرفین در دومین کمیته تجاری دو جانبه بر افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور تا ۲۰ میلیارد دلار در کوتاه مدت و 40 میلیارد دلار در دراز مدت و همچنین توازن در تجارت بین دو کشور توافق کردند.

خاندوزی تصریح کرد: افزایش حجم تجارت ہیں دو کشور مستلزم ایجاد زیر ساخت و بسترهای حقوقی مناسب گسترش همکاری های گمرکی حل و فصل مشکلات گمرکات مرزی و امضاء موافقتنامه همکاریهای گمرکی طراحی ساختار مناسب در خصوص استاندارد، حمل یکسره کالا، تسهیل فرایند تبادل کالا، تدوین ساز و کار مناسب بهداشتی برای تبادل مسافر و کالا و نیز تقویت مکانیزم قابل اتکاء پرداخت و تسویه است.

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه تجارت چند مشکل اساسی وجود دارد که حل و فصل آنها می تواند ما را در رسیدن به حجم تجارت ۲۰ میلیارد دلاری یاری رساند. از مهمترین مشکلات میتوان به حوزه های گمرک، استاندارد و نقل و انتقالات پولی و مالی اشاره نمود در حوزه گمرک هماهنگی بیشتر بین گمرکات دو کشور حل مشکل حمل یکسره کالا، اطلاع رسانی دقیق و به موقع در خصوص تغییر قوانین گمرکی و نرخ تعرفه ها و همچنین امضاء موافقتنامه همکاری های گمرکی بین دو کشور حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در حوزه استاندارد، امضاء یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های بازرسی صدور گواهی استاندارد سازی و ارزیابی انطباق بین سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت عراق برای توسعه روابط تجاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: سازمان استاندارد ایران پیش نویس جدید یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های بازرسی صدور گواهی، استاندارد سازی و ارزیابی انطباق را برای سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت عراق ارسال کرده و علیرغم پیگیری های متعدد تا کنون  پاسخی از سوی برادران عراقی دریافت نشده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تسریع در امضاء شد مذکور در گسترش روابط تجاری دوجانبه موثر است.

وی افزود: در حوزه تجارت، موضوع توازن در مبادلات تجاری بین دو کشور و افزایش صادرات عراق به جمهوری اسلامی ایران نیز حائز اهمیت است. در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاد کرده که دوستان عراقی فهرستی از کالاهای صادراتی و تجار و شرکتهای ذیربط را به طرف ایرانی اعلام و در همین ارتباط طی چند ماه آینده نشست

مشترکی میان بخشهای خصوصی مرتبط دو کشور در تهران یا بغداد با هدف توازن تجاری بین طرفین برگزار شود.

وی گفت: امیدوارم با همکاری های سازنده طرفین شاهد بهبود حجم مبادلات تجاری دو کشور باشیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد طی دیروز و امروزه با تلاش هیاتهای کارشناسی در کشور سند همکاری در بخشهای اقتصادی مورد توافق قرار گرفته است که امروز به امضاء خواهد رسید که می تواند فصل جدیدی از همکاری ها بین دو طرف آغاز شود. همچنین اسناد متعددی برای امضاء بین مقامات ذیربط دو کشور برای سفر قریب الوقوع جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به عراق آماده شده و در مرحله نهایی شدن است.

خاندوزی تصریح کرد سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گسترش تعاملات اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاری مشترک، انتقال و تبادل فناوری و گسترش روابط مالی و بانکی با عراق است. هیچگونه محدویتی برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور به عنوان شرکای اقتصادی راهبردی وجود ندارد و از هر گونه اقدام برای گسترش و تعمیق روابط استقبال می کنیم.

وی اظهار کرد: امکانات و ظرفیت های بسیاری برای گسترش همکاری های در کشور وجود دارد که باید تلاش گردد عملی شوند.

وی در پایان  از تلاشهای هیاتهای دو کشور به واسطه انجام مذاکرات و همچنین انجام هماهنگی های لازم توسط سفرا و اعضای  هیاتهای نمایندگیهای دو کشور قدردانی و برای دولت و ملت مسلمان، دوست و برادر عراق سربلندی و توفیق روز افزون آرزو کرد.

در صدد اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی با ایران هستیم

"اثیر داوود سلمان" وزیر تجارت عراق نیز در مراسم امضای سند پایانی این اجلاس با بیان اینکه ایران و عراق دارای پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و اجتماعی هستند، گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده‌ای برای همکاری دو کشور وجود دارد.

وزیر تجارت عراق ادامه داد: در صدد اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک تخصصی از طریق شرکت‌های ایرانی و عراقی هستیم.

داوود سلمان گفت: برنامه دولت فعلی عراق گشودن زمینه‌های همکاری با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت‌های آنهاست.

وی با بیان اینکه قبل از سفر رئیس جمهور ایران به عراق دستور جلسه مذاکرات و توافقات را آماده خواهیم کرد، ادامه داد: برای توسعه همکاری‌ها با بازرگانان و بخش خصوصی ایران نیز مذاکراتی را خواهیم کرد.

وی با اشاره به دیدار با وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور ایران، گفت: برای ورود بازرگانان ایرانی به بازار عراق فضا را فراهم می‌کنیم.

وزیر تجارت عراق با بیان اینکه برای احداث شهرک‌های صنعتی مشترک با همکاری بخش خصوصی ایران توافق کردیم، ادامه داد: همچنین تلاش داریم فضای سرمایه‌گذاری در عراق را تسهیل کنیم تا سرمایه‌گذاران ایرانی در زمینه‌های مورد نظر سرمایه‌گذاری کرده و سهم ویژه‌ای در عراق داشته باشند.

علی فکری، معاون سازمان سرمایه‌گذاری، کمک‌های اقتصادی و فنی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در ادامه این اجلاس، اظهار کرد: توافق برای افزایش حجم روابط تجاری از اهداف این کمیسیون است و برنامه‌ریزی برای برگزاری آن از سه ماه قبل آغاز شده است.

وی افزود: کمیته‌های متعددی به دلیل اهمیت موضوعات مشترک برای دو کشور تشکیل شده است تا کار را در زمینه‌های متعددی شامل انرژی مناطق آزاد و بانکی و مالی به صورت تخصصی پیگیری کنند.

فکری تصریح کرد: این امیدواری وجود دارد که هر دو طرف در جهت اجرایی‌شدن تفاهم‌هایی که انجام می‌شود تلاش جدی انجام صورت دهند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار