وزیر علوم: روابط عمومی‌ها در آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارند

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: روابط عمومی‌ در آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارند؛ نقش راهبردی به این دلیل که اهداف سازمانی را باید تبیین کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۵۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر علوم: روابط عمومی‌ها در آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارند

محمدعلی زلفی گل روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در آیین بزرگداشت روز روابط عمومی و اختتامیه جشنواره دریچه (آثار برتر روابط عمومی ها و رسانه های حوزه آموزش عالی) در دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی، افزود: روابط عمومی ها در دانشگاه ها از جایگاه خاص خود برخوردار هستند، همه مدیران روابط عمومی و کارکنان همیشه با اعضای هیات رییسه دانشگاه ارتباط نزدیک دارند و رییس و معاونان دانشگاه راهی جز این ندارند که روابطشان با روابط عمومی حسنه باشد. اگر رییس دانشگاهی روابط قوی با روابط عمومی خود نداشته باشد، تلاش هایش بازخورد خوبی نخواهد داشت.

وزیر علوم گفت: یکی از ویژگی های فردی که در روابط عمومی کار می‌کند قدرت جاذبه است و باید با برخورد خوب و قوی خود افراد را جذب کند. مدیر روابط عمومی باید روابط بسیار نزدیکی با مدیران دانشگاه داشته باشد و اگر اینگونه نیست طرف مقابل را مقصر ندانیم.

وی مهارت ارتباطی را از ویژگی های مدیران موفق روابط عمومی عنوان کرد و گفت: روابط عمومی های آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارند؛ نقش راهبردی به این خاطر که اهداف سازمانی را باید تبیین کنند و نقش راهبری به این خاطر که باید نسبت به معرفی سیاست ها ‌و قوانین و الگوهای مجموعه و سازمان خود کوشا باشند.

زلفی گل افزود: روابط عمومی های حوزه آموزش عالی با اخبار و تیترهای خود راهبرد دانشگاه ها و موسسات را جهت دهی می‌کند و می‌توانند امیدافرین و هویت ساز باشند، آنها علمدار جهاد امیدافرینی هستید به همین دلیل رییس دانشگاهی موفق است که برای روابط عمومی ها جایگاه خاصی قائل باشد.

روابط عمومی‌ها کادرسازی کنند

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف روابط عمومی ها کادرسازی است و هرکسی که در دانشگاه و موسسات آموزشی و پژوهشی حضور دارد، نقش تربیتی دارد.

زلفی گل نقش پیشگیرانه در بحران ها را یکی دیگر از وظایف روابط عمومی ها عنوان کرد و گفت: به طور مثال قبل از اینکه اعتراض دانشجویی در خوابگاه و سلف به بحران تبدیل شود، روابط عمومی ها این خبر رو اطلاع رسانی کنند و اگر رییسی بداند این به نفعش است قبل از رخداد بحران حتما خودش اقدام خواهد کرد.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت پیوست رسانه ای برای هر قانون یا دستورالعملی گفت: در محیط دانشگاه استفاده از زور جواب نمی دهد و باید افراد را اقناع کرد. اخباری که منعکس می کنیم باید طوری باشد که منافع ملی و منافع فردی در آن همسو باشد.

وی در پاسخ درخواست مدیران روابط عمومی های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مورد تخصیص نیم درصد بودجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به روابط عمومی ها نیز گفت: این موضوع را دنبال می‌کنیم. پایه تشویقی برای یاوران علمی را نهایی کرده ایم و افرادی که در جشنواره دریچه رتبه آورده اند می توانند از این پایه تشویقی استفاده کنند.

وزیر علوم با اشاره به سخنان رهبری نیز گفت: ایشان بارها تذکر داده اند در زمینه جهاد تبیین هنوز کارهای خوبی صورت نگرفته است و به خصوص نسل جوان با دستاوردهای بعد از انقلاب اسلامی آشنایی ندارند؛ در حالیکه اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف شهری، جاده‌ای، علمی و غیره انجام شده است و جوانان باید با این توفیقات آشنا باشند حتی عملیات وعده صادق نتیجه کار دانشگاهیان است.

زلفی گل افزود: روابط عمومی ها باید با انعکاس واقعیت ها این دستاوردها را به مردم نشان دهند. عمده ترین ویژگی کسی که در روابط عمومی کار می کند، محبت ورزیدن است و باید با محبت افراد را به خود و اقدامات این واحد جلب کند.

جشنواره دریچه با هدف تجلیل از خدمات خبرنگاران حوزه آموزش عالی و شناسایی آثار برتر مرتبط با این حوزه و همچنین تجلیل از روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور از مرداد ۱۴۰۲ فراخوان داد.

موضوع اصلی آثار این جشنواره شعار سال ۱۴۰۱ (تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) و همچنین «جهاد تبیین» بود که آثار رسانه‌ها در ۹ بخش پذیرش می‌شود.

بخش‌های مختلف قابل رقابت در این جشنواره خبر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، تیتر، عکس خبری، ویدئو، موشن‌گرافی و اینفوگرافی است.

اهالی رسانه تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ وقت داشتند با مراجعه به سایت جشنواره، آثار خود را که در فاصله تیر ماه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ در رسانه‌های تصویری و مکتوب منتشر شده‌ بود، متناسب با ضوابط اعلامی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

همچنین بخش ویژه جشنواره رسانه‌ها، معرفی خبرنگار مؤثر حوزه است که با در نظر گرفتن میزان فعالیت و اثرگذاری او در حوزه آموزش عالی معرفی و تجلیل خواهد شد.

در این جشنواره که اختتامیه آن در آستانه روز روابط عمومی (۲۷ اردیبهشت) برگزار شد از ۴۸ نفر از روابط عمومی های وابسته به وزارت علوم و ۶ نفر از خبرنگاران رسانه های مختلف به عنوان برگزیده تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار