مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش به پانا خبر داد؛

3 رشته جدید به هنرستان‌ها اضافه می‌شود

توقف توسعه در برخی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از آغاز توسعه سه رشته جدید در هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۷۵۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
3 رشته جدید به هنرستان‌ها اضافه می‌شود

عباس بیات در گفت‌وگو با پانا درباره توجه ویژه آیین‌نامه مهارت‌آموزی به هنرستان‌ها گفت: «ماده یک آیین‌نامه ملی مهارت‌آموزی درباره تعداد دانش‌آموزانی است که قرار است به سمت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای هدایت شوند. تا پایان برنامه هفتم، ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانش‌آموز است در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستانی حضور پیدا خواهند کرد.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش افزود: «با توجه به این برنامه زیرساخت‌های مختلفی نیاز است. بخشی از این کار نیاز به ساخت فضا دارد. بخش دیگری از این محیط زیرساختی نیز به تغییر کاربری نیاز دارد تا فضاهای دبیرستانی برای آموزش رشته‌‌های هنر و فنی به وجود آید.»

وی از آغاز توسعه سه رشته جدید در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: «رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای و هنرستانی عمدتا همان رشته‌های قبلی است که در سال‌های تحصیلی قبلی وجود داشته است. اگر در بحث تالیف کتاب به نتیجه برسیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ سه رشته جدید در حوزه صنایع دستی خواهیم داشت. منتظر هستیم که کارهای تالیف به پایان برسد تا در سال تحصیلی پیش رو یا سال بعد از آن این رشته‌ها را نیز در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و هنرستانی اضافه کنیم.»

بیات از توقف توسعه و ادغام برخی رشته‌ها خبر داد: «با توجه به گذشت ۱۵ تا ۲۰ سال از تنظیم و تدوین محتوا و سرفصل‌های برخی رشته‌های فنی‌وحرفه‌‌ای و هنرستانی، این رشته‌ها قدیمی شدند. با تغییر علم روز و به وجود آمدن فناوری‌هایی در زمینه بهبود وضعیت در برخی رشته‌ها نیاز به به‌روزرسانی یا جایگزینی رشته‌های معادل توأم با علم‌روز و توسعه آن‌ها داریم. ابلاغ توقف توسعه این رشته‌ها برای هنرستان‌های مربوط و استان‌هایی که این رشته‌ها در آن تدریس می‌شود، ارسال شده است.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش درباره توقف توسعه در برخی رشته‌ها توضیح داد و افزود: «در مجموعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ممکن است در برخی موارد و موضوعات شباهت بسیار زیادی با تفاوت فقط یک عنوان کوچک مشاهده کنیم. در این موارد و رشته‌ها ما توقف توسعه داشتیم. برای مثال در یکی از رشته‌های زیرشاخه درس حسابداری با توجه به همپوشانی رشته، مشابه و گسترده بودن رشته حسابداری توقف توسعه خواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار