راه یابی مستند رادیویی آواها و نواهای قشقایی به جشنواره کرواسی

برنامه مستند رادیویی " نغمه لَر" به تهیه کنندگی فاطمه وکیلی کاری از صدای مرکز فارس به جشنواره پریکس مارولیک کشور کرواسی راه یافت و این مستند روایتگر زندگی عشایر قشقایی است.

کد مطلب: ۶۱۶۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا فارس، از میان آثار ارسالی واحد جشنواره‌های بین‌المللی صدا وسیما به جشنواره پریکس مارولیک سه برنامه نغمه لَر، چهارشنبه خاتون و از نیل تا کشمیر موفق به راه یابی به این جشنواره شدند .
" نغمه لَر" مستند رادیویی 25 دقیقه ای است که از مرکز فارس به این جشنواره راه یافته و " نغمه لَر" به ترکی معادل نغمه ها یا آواهاست که لَر همان "های" فارسی است.
در این مستند که روایتگر زندگی عشایر قشقایی است از تولد دختر ایل به نام "درنا" شروع می شود و "لالایی مادر" از استاد فرهاد گرگین در ابتدای مستند شنیدنی است و مخاطب را به دنبال کردن ادامه سبک زندگی عشایر از این برنامه تشویق می کند.
دار قالی، چوپانی مردان جوان، مشک زنی زنان و پشم ریسی مادر بزرگ ها، برنج کوبی و عروسی جوانان و واسونک های خوش ترکیب عشایر همه و همه در این مستند جمع شده و به زیبایی حکایت کار وتلاش و تولید عشایر را به مخاطب القا می کند.
ازدواج آسان، صفا و صمیمیت باطنی مردمان سیه چادرها که مهر و وفا و دوست داشتن را همراه کوچ پررونق خود کرده اند و در بخش های مختلف زندگی به زیبایی از نغمه های عشایری بهره می برند حتی در روایت کوچ پیش کسوتان وبزرگان خاندان شنیدنی و جذاب است.
زندگی پرفراز و نشیب ایل که از دشت های گرم و دراز دامن جنوب تا کوه های سربه فلک کشیده زاگرس میانی را شامل می شود، همراه با صدای دلنشین آبشاران، قهقه کبکان دری و مرغان خوش الحان و مردان ایل که بر صخره ها و شیب دره ها گام های استوار خود را برای رونق بخشیدن به زندگی عزتمندانه موزون برمی دارند همراه شیهه اسبان راهوار، هماهنگی دل انگیزی ایجاد می کند که همه را می توان در "نغمه لَر" شنید، احساس کرد و چشید و لذت برد.
بیست ویکمین جشنواره پریکس مارولیک، 30 اردیبهشت تا 5 خرداد سالجاری در کشورکرواسی برگزار خواهد شد.
نام این جشنواره از نام مارولیک از مشاهیر کرواسی گرفته شده‌است. وی اولین نویسنده قطعه ادبی به زبان کرواسی شناخته شده ‌است. غنای ادبیات مارولیک تا بدان حد بوده که از وی به عنوان «پدر شعر و ادبیات کرواسی» یاد می‌شود.
از این روست که جشنواره پریکس مارولیک نیز با محوریت متون کهن ادبی شکل گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار