افتتاح 3 پروژه محیط زیستی همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست در تهران

تهران (پانا) - همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست با شعار نهضت ملی کاهش آلودگی پلاستیکی، 3 پروژه محیط زیستی با حضور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

کد مطلب: ۱۳۷۷۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح 3 پروژه محیط زیستی همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست در تهران

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا رحمتی در حاشیه این برنامه با اشاره به اینکه حدود 700 واحد بزرگ صنعتی در شهر تهران فعالیت دارند و عمدتا واحدهایی هستند که از دهه 40 و 50 در این محدوده مشغول فعالیت هستند، افزود: به واحد هایی که امکان بهینه سازی فرآیند خود مطابق با استاندارد های محیط زیستی را دارند فرصت داده می شود تا نسبت به اصلاح فرآیند برای ادامه فعالیت خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر در مهلت اعطایی نسبت به اصلاح فرآیند و رساندن آن به استانداردهای محیط زیستی اقدامی صورت نگیرد ضمن ابلاغ اخطاریه، پیگیری قضایی در خصوص واحد های آلاینده انجام خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه بر اساس ضوابط جدید استقرار صنایع، این واحد ها باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند، با سختگیرانه ترین استانداردهای محیط زیستی و بصورت مستمر تحت نظارت و پایش محیط زیست قرار دارند.

رحمتی در خصوص سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی شرکت طیف سایپا که در حوزه رنگ خودرو فعالیت دارد، اظهار داشت: با راه اندازی این تصفیه خانه پساب صنعتی که مجهز به تکنولوژی پیشرفته ای است، پساب خط رنگ این شرکت را که غلظت شیمیایی بالای داشته و تجزیه پذیری پایینی دارد، به استاندارد محیط زیست می رساند و خروجی این سیستم دوباره باز چرخانی شده و در فرآیند های صنعتی و آبیاری فضای سبز شرکت قابل استفاده خواهد بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ادامه داد: وقتی تصفیه پساب در مجموعه های صنعتی انجام می شود، آب با کیفیت استاندارد در خود مجموعه استفاده می شود و ضمن اینکه در مصرف آب صرفه جویی و محیط زیست نیز حفظ می شود، این باز چرخانی آب بازگشت سرمایه را برای آن واحد صنعتی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به استناد قانون واحدهای بزرگ صنعتی که مشمول انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی هستند ملزم به نصب سیستم پایش برخط بوده و بقیه واحد ها در راستای مسئولیت اجتماعی و بالا بردن راندمان محیط زیستی خود می تواند به این سیستم تجهیز شوند، بیان داشت: سیستم تصفیه پساب شرکت ساپکو با حجم 200 هزار لیتر در شبانه روز با لجن فعال و هوادهی عمقی و در مجموعه کاملا بسته تصفیه می شود و خروجی آن مطابق با استاندارد های محیط زیستی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت مالیپل سایپا نیز با توجه به اینکه در حوزه ریخته گری فعالیت داشته و در طول فرآیند، ذرات گرد و غبار وارد هوا شده و آلودگی هوا ایجاد می کند، گفت: حدود 1200 فیلتر در خروجی دودکش های این مجموعه نصب شده و به سیستم پایش آنلاین نیز تجهیز شده و با پایش های صورت گرفته خوشبختانه خروجی دودکش های این مجموعه صنعتی مطابق با استانداردهای محیط زیستی است.

رحمتی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه نگاه محیط زیست در خصوص واحد های صنعتی نگاهی تعاملی است، افزود: در کلانشهری مانند تهران، آلودگی هوا، مشکلات پساب و تبعات آلودگی ها در حوزه محیط زیست خط قرمز ماست، اما سعی بر این شده است در خصوص مشکلات واحد های صنعتی به صورت تعاملی و در قالب کارگروه های تخصصی این مشکلات با پیگیری مدیران مجموعه ها رفع شود.

وی تصریح کرد: براساس قوانین جدید صنایع آلاینده باید بصورت فصلی اعلام شوند ولی با توجه به حجم وسیع صنایع در تهران و عدم امکان پایش همه واحد ها، به دنبال تقویت سیستم پایش محیط زیست هستیم تا بتوانیم پایشی مستمر بر تمام واحد های صنعتی تهران در هر فصل داشته باشیم.

گفتنی است در این مراسم سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی شرکت طیف سایپا با اعتبار 15 میلیارد ریال، سیستم پایش آنلاین شرکت مالیبل سایپا با اعتبار 3 میلیارد ریال و سیستم پایش آنلاین پساب تصفیه خانه شرکت ساپکو با اعتبار 11 میلیارد ریال افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار