منچسترسیتی – منچستریونایتد؛ فینال جام حذفی انگلیس

سه‌گانه آبی یا دوگانه قرمز

تهران (پانا) - منچسترسیتی و منچستریونایتد برای اولین مرتبه در تاریخ در فینال قدیمی‌ترین تورنمنت تاریخ فوتبال به مصاف هم خواهند رفت.

کد مطلب: ۱۳۷۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سه‌گانه آبی یا دوگانه قرمز

منچسترسیتی و منچستریونایتد برای اولین مرتبه در تاریخ در فینال قدیمی‌ترین تورنمنت تاریخ فوتبال به مصاف هم خواهند رفت.

از ساعت ۱۷:۳۰ روز شنبه در ورزشگاه ومبلی لندن، نبردی متفاوت در فینال جام حذفی انگلیس برگزار خواهد شد. برای اولین مرتبه در تاریخ این تورنمنت ۱۵۲ ساله، تیم‌های همشهری منچسترسیتی و منچستریونایتد در فینال به مصاف هم خواهند رفت.

منچسترسیتی؛ سروصدای سه‌گانه
شاید تا ۲ ماه قبل که هنوز در لیگ برتر پایین‌تر از آرسنال بودند و در لیگ قهرمانان اروپا به مراحل بالا نرسیده بودند، کسی تصور نمی‌کرد منچسترسیتی در پایان این فصل هم شانس سه‌گانه داشته باشد. یکی از آن‌ها تیک خورد؛ قهرمانی در لیگ برتر انگلیس. حالا بعدی قهرمانی در جام حذفی است که برای بردن آن باید همشهری‌شان را ببرند؛ همشهری‌ای که سال‌ها به آن‌ها می‌گفت همسایه پرسروصدا! حالا واقعاً با جام‌هایی که سیتی همراه پپ می‌گیرد و سروصدا به راه انداخته است. سیتی این فصل را به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن به پایان خواهد رساند، اگر با شکست اینتر برای اولین مرتبه در تاریخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.

منچستریونایتد؛ جام دوم و ساکت کردن همشهری
دو هدف و انگیزه بزرگ وجود دارد؛ اولی این که با کسب دومین قهرمانی مسابقات حذفی داخلی به بهترین شکل ممکن فصل را پایان دهند و دومی این که جلوی سه‌گانه همسایه پرسروصدا گرفته شود. فراموش نکنید که منچستریونایتد تنها تیم انگلیسی است که سه‌گانه را برده و این افتخار سال ۱۹۹۹ با سرالکس فرگوسن به‌دست آمد. شیاطین‌سرخ هنوز هم برای رسیدن به جایگاهی که قدیم داشتند فاصله زیادی دارند اما اریک تن‌هاخ امیدوارشان کرده است. یونایتد می‌خواهد فصل بعد مدعی قهرمانی باشد و با رسیدن به جام و لیگ قهرمانان اروپا راحت‌تر به هدف‌شان نزدیک می‌شوند. یونایتد آینده‌ای متفاوت پیش رو خواهد داشت؟

آخرین جدال
چهاردهم ژانویه ۲۰۲۳ در دیدار برگشت دو تیم در رقابت‌های لیگ برتر، منچستریونایتد با نتیجه ۲-۱ از سد منچسترسیتی گذشت. فرناندش و رشفورد برای یونایتد و گریلیش برای سیتی در آن دیدار گلزنی کردند.

آمار بازی
۱۵۲) جام حذفی انگلیس قدیمی‌ترین تورنمنت تاریخ است که ۱۵۲ سال قدمت دارد. اولین قهرمان این تورنمنت در سال ۱۸۷۱ تیم «واندررز» بود که سال ۱۸۸۷ منحل شد.
۱۴) آرسنال با کسب ۱۴ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی انگلیس به شمار می‌رود. این تیم آخرین مرتبه سال ۲۰۲۰ جام گرفت.
۱۲) منچستریونایتد با کسب ۱۲ عنوان قهرمانی دومین تیم پرافتخار این تورنمنت به شمار می‌رود و ۲ برابر همشهری‌اش یعنی منچسترسیتی که ۶ جام کسب کرده، قهرمان شده است. آخرین قهرمانی یونایتد به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد و سیتی سال ۲۰۱۹ جام گرفت.
۱) این نخستین دربی منچستر خواهد بود که در فینال جام حذفی برگزار خواهد شد، به همین دلیل یکی از تاریخی‌ترین نبردهای دو تیم خواهد بود.
۹) در تاریخ جام حذفی انگلیس، یونایتد و سیتی ۹ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که سهم قرمزها ۶ برد و سهم آبی‌ها ۳ برد بوده است.
۱۸۹) در تاریخ ۱۴۲ ساله دربی منچستر، این دو تیم ۱۸۹ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که سهم یونایتد ۷۸ برد و سهم سیتی ۵۸ برد بوده است. ۵۳ بازی هم با تساوی خاتمه یافته.
۶) ۶ دربی آخر شهر منچستر مساوی نشده و طبیعتاً این نبرد هم برنده خواهد داشت؛ دستکم در ضربات‌پنالتی! در این ۶ بازی ۲ مرتبه یونایتد پیروز شده و ۴ مرتبه سیتی.
۲) ۲ فصل پیش این دو تیم در فینال جام اتحادیه به مصاف هم رفتند که آن دربی را سیتی با ۲ گل برد.
۵) در ۵ فصل اخیر جام حذفی انگلیس ۵ تیم مختلف قهرمان شده‌اند؛ چلسی، منچسترسیتی، آرسنال، لسترسیتی و لیورپول.
۷) پل مولین بازیکن تیم رکسام با ۷ گل برترین گلزن جام حذفی به شمار می‌رود. ریاض محرز ۵ گله از منچسترسیتی پشت سر او قرار دارد.

مصدومان و محرومان
روبن دیاس، مانوئل آکانجی و جک گریلیش مصدومان منچسترسیتی پیش از فینال بوده‌اند که احتمالاً همگی آن‌ها به دربی می‌رسند. دونی فان‌دی‌بیک، لیساندرو مارتینس، مارسل زابیتسر، آنتونی مارسیال و تام هیتون قطعاً به این فینال نمی‌رسند و وضعیت آنتونی هم نامشخص است.

ترکیب احتمالی دو تیم
منچسترسیتی: دخئا، وان‌بیساکا، واران، لیندلوف، شاو، کاسمیرو، اریکسن، سانچو، فرناندش، گارناچو و رشفورد
منچستریونایتد: اورتگا، آکانجی، دیاس، آکه، سیلوا، استونز، رودری، گریلیش، گوندوغان، دی‌بروینه و هالند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار