مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:‌

امضای ۱۵ سند همکاری بین ایران و عمان

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت دولت سیزدهم با برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه،‌ زمینه را برای تبدیل عمان به یکی از شرکای بزرگ تجاری کشور در حوزه صادرات و واردات فراهم کرده است.

کد مطلب: ۱۳۷۶۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
امضای ۱۵ سند همکاری بین ایران و عمان

به گزاش ایرنا، فرهاد پیلتن با اشاره به عضویت عمان در موافقت‌نامه تجارت آزاد عربی با حضور کشورهایی مانند عربستان، قطر، مصر، تونس، مغرب، اردن، اظهار داشت: همچنین موافقت‌نامه‌های دو جانبه تجارت آزاد با کشورهای آمریکا، سنگاپور، سوئیس و نروژ می‌تواند دسترسی به بازارهای ثالث را برای ایران هموار کند.

وی افزود: از سوی دیگر برخورداری از موقعیت مناسب جغرافیایی و چند منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و صنعتی با امکانات و تسهیلات مناسب، زمینه استفاده از ظرفیت‌های کاهش تعرفه‌های تجاری این موافقت‌نامه‌ها میان عمان و این کشورها از طریق انتقال بخشی از فرایند تولید (حداکثر ۳۰ درصد) به این کشور و صادرات مجدد کالای ایرانی به کشورهای مذکور و سایر بازارها از جمله هند و شرق آسیا و افریقا فراهم است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه عمان یکی از کشورهای مهم و شرکای راهبردی سیاسی ایران در منطقه و کشورهای همسایه است،‌ خاطرنشان کرد: این موقعیت ممتاز و همچنین اقدامات زیادی که در چند سال اخیر برای توسعه زیرساخت‌های تجاری میان دو کشور صورت گرفته، زمینه مناسبی را برای تبدیل عمان به یکی از شرکای بزرگ تجاری کشور در حوزه صادرات و واردات را فراهم کرده است.

پیلتن تاکید کرد: این شرایط سطح روابط تجاری دو کشور را به حدود ۲ میلیارد دلار افزایش داده و این امکان وجود دارد که پنج میلیارد دلار به‌طور مستقیم میان دو کشور در میان‌مدت و تا ۱۰ میلیارد دلار از طریق این کشور به سایر کشورها در بلندمدت افزایش یابد.

وی با اشاره به سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به عمان در سال گذشته و سفر سلطان عمان به تهران در هفته اخیر،‌ اظهار داشت: در این دیدارها علاوه بر امضای ۱۵ سند همکاری، ظرفیت‌های جدیدی به مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور از جمله در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، انرژی، گردشگری و ترانزیتی اضافه شود و تسهیلات و شرایط بهتری در خصوص تحقق این ظرفیت‌ها به‌ویژه در حوزه‌های بندری، حمل و نقل دریایی، توسعه همکاری‌های نمایشگاهی، تبادل هیات‌های فنی و تجاری اختصاص پیدا کند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سفر اخیر سلطان عمان به ایران پنج سند در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری در مناطق آزاد، انرژی و خودرو میان دو کشور به امضاء رسید.

پیلتن تصریح کرد: موضوع سند همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری به‌منظور معرفی فرصت‌ها و تسهیلات دو کشور، برقراری ارتباط میان سرمایه‌گذاران، حمایت‌ها و ضمانت‌های متقابل، سند همکاری در مناطق آزاد شامل معرفی امکانات و زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری و شرایط ایجاد پروژه‌ها در مناطق آزاد تجاری دو کشور، سند انرژی در خصوص امکان صادرات گاز از ایران به عمان و سند خودرو در خصوص مطالعه بازار و تسهیل صادرات خودرو به عمان و تولید مشترک برخی محصولات ایران‌خودرو در عمان و صادرات مجدد به سایر بازارها از جمله در آفریقا است.

وی بیان کرد: همه این تفاهمات و توافقات در راستای تسهیل فعالیت و ارتباطات بخش خصوصی دو کشور است که در زمینه‌های مختلف مانند صدور ویزا، تردد هوایی، اقامت، سرمایه‌گذاری، بانکی، بندری، حمل و نقل، گمرکی، استانداردها و بازاریابی از طریق نمایشگاه‌ها شرایط و امکانات بسیار مناسب و رضایت بخشی را برای فعالیت فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم کرده است.

هفته گذشته سلطان عمان در سفری به ایران با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد و همچنین نشستی با رئیس جمهوری و دیگر مقامات دولتی ایران داشت که منجر به امضای قراردادهای تجاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار