در نشست فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده صورت گرفت:

ارائه برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حوزه جمعیت

تهران (پانا) - در نشست فراکسیون جمعیت با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، برنامه‌های رضامراد صحرایی در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده بررسی شد و بر ضرورت توجه به وضعیت معلمان مادر، دانشجویان تربیت معلم، مرخصی زایمان و بازنشستگی مادران معلم تاکید شد.

کد مطلب: ۱۳۷۴۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
ارائه برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حوزه جمعیت

نشست فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده با حضور رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی وزارتخانه آموزش و پرورش، فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده و جمعی از نمایندگان برای بررسی برنامه‌های وزیر انتخابی این وزارتخانه روز سه‌شنبه ( ۲ خردادماه) در محل سالن جلسات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در مورد جزئیات این نشست گفت: در جلسه استماع صحبت‌های رضامراد صحرایی، به عنوان گزینه انتخابی دولت برای وزارت آموزش و پرورش ضمن معرفی و ارائه گزارشی از عملکرد خود در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان برنامه‌های خود را به صورت جزئی به سمع و نظر نمایندگان حاضر در جلسه رساند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: صحرایی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارای سوابق متعددی در حوزه اجرایی است؛ وی ابتکار عمل‌های مختلفی در جشنواره‌ها و امور آموزشی و تربیتی با دیدگاه تحولی دارد؛ اقداماتی همچون ایجاد کنکور تخصصی برای دانشگاه تربیت معلم؛ مجزا کردن مرکز جذب دانشگاه فرهنگیان از وزارت علوم و ایجاد رشته و پردیس مدیریت مدرسه از اقدامات اخیر ایشان در مسئولیت دانشگاه فرهنگیان است. توجه ویژه به تدوین آیین‌نامه جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزی، اجرای سند تحول بنیادین با شاخص‌های ویژه در حوزه نظام هوشمند، تدوین برنامه برای راه‌اندازی پرونده الکترونیک رشد، تربیت کودکان و دانش‌آموزان در دوران پیش‌دبستانی، متوسطه اول و دوم از برنامه‌های پیشنهادی ایشان است.

وی در ادامه به برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در حوزه کودکان و نوجونان اشاره و یادآور شد: راه‌اندازی «کارگروه ملی نوجوانی» برای ساماندهی سازمان دانش‌آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت فرهنگی و پرورشی در راستای برنامه‌ریزی نهادهای ذی‌ربط در حوزه نوجوانی، هماهنگی و هم‌افزایی با نهادهای ذی‌ربط مسئول در شکل‌گیری هویت و تربیت نوجوانانه است زیرا این رویکرد منجر به ارتقای شایستگی‌هایی همچون هویت ملی و دینی و آرمان‌خواهی، افزایش سواد رسانه‌ای، تربیت کادر انقلابی برای آینده می‌شود که این امر از جمله برنامه‌های آقای صحرایی بود که به استماع نمایندگان رسید.

محمدبیگی ادامه داد: در این نشست، اعضای فراکسیون جمعیت و حمایت خانواده برنامه‌های ایشان را در حوزه اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده مورد بررسی قرار دادند و انتظارات خود را از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حمایت از خانواده مطرح کردند؛ موضوعاتی همچون رسیدگی به وضعیت معلمان مادر، دانشجویان تربیت معلم، مرخصی زایمان و توجه به بازنشستگی مادران معلم و... از جمله دغدغه‌های اعضای فراکسیون بود که از وزیر پیشنهادی درخواست اجرایی شدن آن را داشتند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: از وزیر آینده آموزش و پرورش خواهان آن هستیم که نسبت به اجرای قانون جوانی جمعیت، اهتمام جدی داشته و مباحثی همچون تکریم مادری و همسری و آماده‌سازی جوانان برای ازدواج در کنار تحصیل و کار و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و تغییر متون کتب درسی منطبق با ارزش‌های اسلامی و خانواده محوری را مورد توجه ویژه قرار دهد.

وی ادامه داد: انتظار فراکسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از وزیر آموزش و پرورش، آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان برای آمادگی آنان برای ورود به دنیای جوانی از جمله مباحث آمادگی برای انتخاب همسر شایسته، تشکیل زندگی مشترک، مهارت روانشناسی در ارتباط مؤثر با خانواده و آمادگی برای پذیرش نقش‌های همسری، پدری، مادری و تکریم والدین و سالمندان است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: انتظار داریم وزیر آینده آموزش و پرورش در استعدادیابی دانش‌آموزان در حوزه دانش‌آموزی، هدایت تحصیلی و در آینده شغلی به سمت استعداد واقعی متناسب با سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش حرکت کند.

وی یادآور شد: بحث اولویت تبیین ارزش‌هایی چون عفاف و حجاب، سواد رسانه‌ای و پرورش متناسب با معیارهای ایرانی اسلامی از جمله مواردی بود که از وزیر آینده این وزارتخانه خواهان هستیم. باید طرح امین برای استفاده از مربیان حاذق و کارآمد و همچنین روحانیت محترم در شبکه آموزش و پرورش و ارتقای سطح معنویت دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: انتظار داریم در حوزه حمایت از خانواده، رسیدگی ویژه به کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند کاهش اعتیاد و رسیدگی به فرزندان طلاق، حمایت‌های لازم صورت گیرد و سهم آموزش و پرورش در حضور موثر دانش‌آموزان در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری و معنوی بیشتر شود و نیز توانمندسازی و ارتقای آموزش‌های انجمن اولیا و مربیان به صورت ویژه دیده شود.

دبیر فراکسیون انقلاب اسلامی اظهار کرد: به نظر می‌رسد تقویت انجمن اولیا و مربیان در برنامه‌های وزیر پیشنهادی باید به صورت جدی دیده شود. همچنین هر فردی که در جایگاه وزیر آموزش و پرورش خدمت می‌کند باید حائز توانمندی‌های ویژه باشد و احترام به اقشار معلمان و اهتمام به رفع نیازهای معیشتی، حفظ احترام و جایگاه آن‌ها و در نهایت کادرسازی آینده انقلاب مد نظر وزیر انتخابی باشد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در این در این نشست با اشاره به مشکلات دانشگاه فرهنگیان، یادآور شد: نگاه کارشناسی آقای صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی قابل تقدیر است که این مسئله را در دوران سرپرستی ایشان به عنوان سرپرست وزارتخانه می‌توان به وضوح دید.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش؛ وی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه آموزش و پرورش کشور افزود: چالش‌ها و مشکلات بزرگی همچون امور استخدامی، موضوعات مرتبط با سازمان برنامه و بودجه و مباحثی که در این حوزه مطرح می‌شود. بی‌تردید وزیر پیشنهادی با تمام آن‌ها آشنا است و باید برنامه‌ای برای یکایک آن‌ها داشته باشد.

سعیدی با بیان اینکه آقای صحرایی وزیر پیشنهادی، خود را از جنس محرومیت می‌داند، اظهار کرد: امیدواریم با حضور ایشان در منصب وزارتخانه شاهد حل بسیاری از مشکلات مناطق محروم و مرزی کشور در حوز ه آموزش و تربیت باشیم.

احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین با تأکید به اینکه آموزش و پرورش در شرایطی قرار دارد که هر چه سریع‌تر باید وزیران انتخاب شوند، گفت: وزارتخانه آموزش و پرورش، بزرگترین وزارتخانه‌ای است که با کمترین بودجه و امکانات مواجه است با تمام این تفاسیر مجلس همیشه در کنار این وزارتخانه بوده است.

یحیی ابراهیمی، نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش، یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است، یادآور شد: توجه به مشکلات دانشگاه فرهنگیان باید در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه باشد.

زهره الهیان، نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در این جلسه خطاب به صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرد: اجرای کامل سند تحول بنیادین از پیشنهادات نمایندگان است حتی اگر خلاء قانونی در راستای اجرای سند تحول وجود دارد باید به صورت برنامه به مجلس ارائه شود و تمام کم و کاستی‌های این حوزه حل شود.

محمدبیگی در پایان این نشست خاطر نشان کرد: بنده به عنوان دبیر فراکسیون انقلاب اسلامی اعلام می‌کنم برنامه‌های خوب و متنوعی را برای آشنایی بهتر نمایندگان با وزرا در نظر داریم که به زودی در قالب جلسات و برنامه‌های فراکسیون انقلاب اسلامی انجام خواهد شد، امیدوارم در فراکسیون انقلاب اسلامی بتوانیم برنامه‌‌های خوبی برای آشنایی با گزینه‌‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها ارائه کنیم تا زمینه انتخاب صحیح و بهتر نمایندگان برای شنیدن نظرات آنان و انتظارات مجلس انقلابی از وزرای پیشنهادی را فراهم کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم وزرای پیشنهادی با برنامه‌ریزی دقیق در خدمت مردم به خصوص فراکسیون انقلاب اسلامی باشند و با توجه ویژه زمینه همدلی مجلس و دولت را بیش از پیش فراهم کنند. این حق نمایندگان است که با وزرای پیشنهادی بیشتر آشنا شوند و دغدغه‌های خادمان ملت و مطالبات مردمی را از گزینه‌های پیشنهادی مطالبه کنند. قطعاً توانمندی گزینه‌های پیشنهادی برای اولویت‌های هر وزارتخانه توسط نمایندگان مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار