معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

ضرورت بازطراحی ساختار آموزشی و برنامه درسی در شاخه و رشته‌های تحصیلی

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت بازطراحی ساختار آموزشی و برنامه درسی دوره متوسطه و بازنگری در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی ضرورتی جدی دارد.

کد مطلب: ۱۳۷۴۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت بازطراحی ساختار آموزشی و برنامه درسی در شاخه و رشته‌های تحصیلی

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ محمدمهدی کاظمی در جلسه مشترک رئیس و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با مدیران معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت سوم خرداد و یاد و خاطره رشادت‌های شهدای ۸ سال دفاع مقدس گفت: بنا بر تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با جمعی از فرهنگیان به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، توجه به مدرسه به ویژه مدارس عادی دولتی، بازطراحی ساختار آموزشی و برنامه درسی دوره متوسطه و بازنگری در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی ضرورتی جدی دارد.

کاظمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: منویات رهبری، آرمانی نیست و کاملا قابلیت اجرایی شدن در تمام ارکان آموزش و پرورش از ستاد تا مدرسه را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره دوم متوسطه نظری و فنی‌وحرفه­‌ای باید برنامه‌ریزی به شکلی باشد که این دوره صرفا دالانی برای کنکور سراسری و ورود به دانشگاه‌ها نباشد بلکه باید بر مهارت‌محوری در این دوره تاکید جدی شود. برای تحقق آموزش یک مهارت در دوره متوسطه باید این موضوع به عنوان سرفصل در برنامه درسی لحاظ شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه افزود: محتوا و برنامه درسی جهت‌دهنده است و برنامه باید رویکرد مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف داشته باشد به نحوی که دانش‌آموز در پایان هر مقطع، یک مهارت بیاموزد.

کاظمی با اشاره به بازبینی رشته‌ها تصریح کرد: بازبینی رشته‌های متوسطه دوم به ویژه در حوزه فنی‌وحرفه‌ای با توجه به شرایط امروز کشور امری ضروری است که آغاز شده و باید به فوریت به نتیجه لازم ختم شود.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: حضور ذی‌نفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی دانش‌آموزان در جلسات تصمیم‌گیری و کمیسیون‌های برنامه درسی به منظور آشنایی تصمیم‌گیرندگان با نظرات و پیشنهادات آن‌ها باید صورت گیرد تا شاهد تحولی جدی در امر تصمیم‌گیری در نظام تعلیم و تربیت باشیم.

ادارات کل نوسازی و تجهیز مدارس باید پشتیبان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در رفع نیاز آن‌ها در فضا و تجهیزات باشند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین در گردهمایی مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: امیدواریم منش، بزرگواری و ایثار خیرین به نسل بعد و دانش‌آموزان منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام زیرمجموعه‌های تعلیم و تربیت باید هماهنگی و ارتباط بیشتری با هم داشته باشند، افزود: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، پشتیبان حوزه‌های تخصصی آموزش و پرورش هستند و برای دستیابی به اهداف مدنظر باید نیازهای حوزه‌های تخصصی را بشناسند و مطابق با درخواست و نیازهای معاونت‌های آموزشی و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اقدام کنند.

کاظمی بیان کرد: همانطور که حضرت آقا فرمودند دوره متوسطه نباید دالانی به سمت دانشگاه باشد و برنامه ما هم در همین راستا است. باید هماهنگ باشیم، نیازها را بدانیم تا اینکه سند تحول در مدرسه اجرایی شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش به بیان وضعیت موجود دوره متوسطه پرداخت و گفت: در حال حاضر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در دوره اول تحصیل می‌‌کنند و نیازمند توجه بیشتر به مناطق روستایی است. در دوره دوم متوسطه نیز یک میلیون و ۸۳۰ هزار دانش‌آموز در شاخه نظری و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار نفر نیز در هنرستان‌ها به تحصیل مشغول هستند.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: طبق برآوردها طی ۱۲ سال آینده جمعیت دانش‌آموزی در متوسطه روند افزایشی خواهد داشت. با پوشش تحصیلی کنونی برای این تعداد حدودا معادل ۳۶ هزار کلاس درس نیاز است. راهبردها و رویکردهای اصلی ما یکی توسعه آموزش‌های هنرستانی است که تا پایان برنامه ششم توسعه باید سهم آموزش فنی‌وحرفه‌ای به ۵۰ درصد می‌رسید که محقق نشد اما باید تا ۵ سال آتی به آن برسیم.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف، هنرستان جوار صنعت نقش موثری دارد. خیرین، کارخانجات و صنایع ‌‌وارد شده‌اند. استان اصفهان در این زمینه پیشرو است. در این راستا برآورد نیاز به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هنرستان پیش‌بینی می‌شود.

کاظمی در پایان با بیان اینکه مهارت‌آموزی، نیاز امروز کشور است، اظهار کرد: باید دغدغه‌ها را برطرف کرد تا خلا نیروی متخصص در صنایع و کارگاه‌ها برطرف شود. مهم این است که به سمت تربیت نیروی ماهر و توانمند بازار کار برویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار