مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

پایان کرونا از راه رسید؟

تهران (پانا) - پس از اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا در دنیا از سوی سازمان جهانی بهداشت و کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری در ایران، بسیاری از افراد تصور کردند کرونا پایان یافته اما معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید پایان وضعیت اضطرار کووید ۱۹، به معنای پایان کرونا نیست و ممکن است در آینده، جهشی در کرونا اتفاق افتد که سرایت‌پذیری و کشندگی بالایی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
پایان کرونا از راه رسید؟

در سومین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون ۷ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۱۴۶ هزار و ۱۹۳ نفر نیز جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون ۳۶۲ هزار و ۸۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴۵۲ نفر از بیماران نیز مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۳۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۰۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۳۹ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۵۸۳ دُز رسید.

آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور

بر اساس آخرین به روز رسانی‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته گذشته صفرشهر بوده اما تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۹ به ۱۱ شهر رسیده است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۱۳ به ۱۴۶ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۲۶ به ۲۹۱ شهر رسیده است. بنابراین در مجموع هیچ شهری در وضعیت قرمز این بیماری قرار نگرفت، ۱۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد و ۲۹۱ شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفتند.

کرونا تمام نشده است

پس از اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا در دنیا از سوی سازمان جهانی بهداشت و کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری، بسیاری از افراد تصور کردند کرونا پایان یافته در صورتی که بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پایان وضعیت اضطرار کووید ۱۹، به معنای پایان کرونا نیست، گفت: ممکن است در آینده، جهشی در کرونا اتفاق افتد که هم سرایت‌پذیری و هم کشندگی‌اش بالاتر رود. عشرتی تاکید کرد: با این حال کرونا ویروسی است که می‌تواند جهش‌های متعدد داشته باشد و ممکن است در آینده، جهشی در کرونا اتفاق افتد که هم سرایت‌پذیری و هم کشندگی‌اش بالاتر رود. برهمین اساس نمی‌توانیم اعلام کنیم که کرونا پایان یافته و باید همچنان آمادگی‌مان را به ویژه از نظر سیستم‌های بهداشتی حفظ کنیم.

زمان ثبت‌نام آزمون آیلتس

براساس مصوبه 798 شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه ساماندهی، صدور مجوز و نظارت بر آزمون‌های بین‌المللی از جمله آیلتس بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است و با پیگیری‌های صورت گرفته و پس از رفع مشکلات برگزاری آزمون و با توجه به توافقات صورت گرفته با موسسه IDP، امکان ثبت نام این آزمون فراهم شده است و آزمون آیلتس توسط مراکز اصلی و تحت نظارت سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‏‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور در مورد آزمون آیلتس بر ساماندهی و نظارت بر برگزاری آزمون، مدیریت روابط بین موسسه صاحب امتیاز آزمون (IDP) و مراکز و آفسایت‌های مجری آزمون، صیانت از حقوق داوطلبان و تضمین سلامت آزمون تاکید دارد و با هماهنگی نهادهای نظارتی ضمن پایش منظم آزمون در سطح کشور اقدامات لازم برای برگزاری این آزمون را انجام داده است.

احراز شهادت پنجاهمین شهید محیطبان

علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هفته‌ای که گذشت گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شهادت پنجاهمین شهید محیطبان احراز شد. بر این اساس با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست احراز شهادت محیطبان استان خراسان شمالی؛ زنده یاد سعید پرهام که در سال 1389 طی ماموریت سازمانی و در درگیری با شکارچیان متخلف به درجه رفیع شهادت نایل شد، به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران رسید.

احضار احمد علیرضا بیگی به دادستانی

در هفته‌ای که سپری شد، دادستان عمومی و انقلاب تهران از احضار احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی به دادستانی تهران خبر داد. علی صالحی درباره وضعیت رسیدگی به موضوع ادعای احمد علیرضا بیگی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری خودرو به نمایندگان، اظهار داشت: پرونده مربوط به ادعای این نماینده به محض ارجاع به دادستانی تهران ظرف روز جاری به شعبه بازرپرسی برای رسیدگی و تحقیقات ارجاع و این نماینده مجلس شورای اسلامی احضار شد.

محکومیت سیف و عراقچی

سال گذشته بود که دیوان عالی کشور اعلام کرد درخواست اعاده دادرسی ولی الله سیف، احمد عراقچی و سایر متهمان پرونده بانک مرکزی که به اتهام برخی تخلفات مجرم و مقصر شناخته شده بودند، در شعبه اول دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده جهت بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع شده است. پس از ارجاع این پرونده به شعبه هم عرض، محتویات آن مجددا در هفت نوبت جلسه رسیدگی دادگاه، مورد بررسی قرار گرفت. شعبه اول دادگاه انقلاب تهران ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی، پس از استماع اظهارات نماینده دادستان، متهمان و وکلای آن‌ها و بررسی محتویات و مستندات پرونده، رفتار ارتکابی آقایان، ولی الله سیف، احمد عراقچی و سالار آقاخانی دایر بر مداخله ارزی در بازار غیررسمی ارز را منطبق با بزه قاچاق ارز تشخیص داد و رای به محکومیت نامبردگان صادر کرد. براساس رای صادره، متهمان مورد اشاره به پرداخت جریمه نقدی معادل دو برابر بهای ریالی ارز موضوع قاچاق محکوم شدند. علاوه بر آن در خصوص اتهام سالار آقاخانی دائر بر پرداخت رشوه و اتهام سید رسول سجاد از مدیران وقت امور بین‌الملل بانک مرکزی و میثم خدایی هر دو دائر بر دریافت رشوه با رد اعاده خواهی آنان، حکم قبلی صادر شده عیناً از جانب دادگاه تایید و مورد ابرام قرار گرفته است. براساس رای دادگاه، سالار آقاخانی به تحمل ۱۳ سال حبس، میثم خدایی به تحمل پنج سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وجه ماخوذه و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم و رسول سجاد، به تحملِ هفت سال و هفت ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند.

اعدام ۲ قرآن‌سوز هتاک

قوه قضاییه اعلام کرد که دو مجرم اسلام‌ستیز و هتاک به مقدسات به دلیل ارتکاب جرایم علنی نظیر سب‌النبی، اهانت و اتهام به مادر پیامبر اکرم (ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن و توهین به مقدسات، به دار مجازات آویخته شدند.

اعدام 3 عضو بزرگ‌ترین کارتل کوکایین کشور

همچنین در هفته‌ای که گذشت، حکم اعدام سه نفر از اعضای باند پنجک بزرگ‌ترین کارتل توزیع کوکایین که از کارتل‌های اصلی مواد مخدر در کشور بودند پس از طی مراحل قانونی اجرا شد.

اعدام حبیب فرج‌الله چعب

حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال و طراح اصلی حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۷ که منجر به شهادت و زخمی‌شدن تعداد زیادی از شهروندان شد در هفته‌ای که گذشت به اجرا درآمد. «حبیب فرج الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب «حرکةالنضال»، چندین عملیات تروریستی را در ایران اجرا و طراحی و از این طریق تعدادی از افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان ایرانی را قربانی کرده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار