سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد؛

کاهش محسوس دما از روز جمعه

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار کشاورزی سطح نارنجی، از نفوذ توده هوای سرد و به دنبال آن تنش دمایی و کاهش محسوس دما از روز جمعه در ۱۸ استان کشور خبر داد که خطر خسارت به صنعت کشاورزی، خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها را در پی دارد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش محسوس دما از روز جمعه

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور نفوذ توده هوای سرد از صبح روز جمعه تا پیش از ظهر روز یکشنبه هفته آتی موجب تنش دمایی و کاهش محسوس دما می‌شود.

این سامانه صبح جمعه با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و صبح شنبه با تداوم کاهش دما از هشت تا ۱۰ درجه در شمال غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز و بتدریج در شمال شرق کشور همراه خواهد شد.

همچنین نفوذ توده هوای سرد در روز یکشنبه منجر به داوم کاهش دما از پنج تا هفت درجه در شمال شرق و شرق کشور می‌شود که خسارت به صنعت کشاورزی را به دنبال دارد.

تمرکز این سامانه روز جمعه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خواهد بود.

گستره آن برای روز شنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، گلستان و شمال استان‌های سمنان و خراسان رضوی پیش‌بینی شده است و روز یکشنبه نیز سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق یزد را در بر می‌گیرد.

سازمان هواشناسی اثر مخاطره آن را خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها اعلام کرده است.

لازم است کشاورزان و باغداران به استفاده از محلول‌های ضد سرمازدگی به‌منظور مقابله با باکتری‌های مولد هسته یخ در گیاه و مصرف کودهای اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏ سازی درختان به سرما اقدام کنند.

ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) و انجام آبیاری خارج از نوبت به منظور تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات و تعدیل دمای محیط ضروری است.

ضرورت کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها

همچنین نسبت به تامین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما توصیه شده است.

محافظت از تاسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعت‌های نزدیک صبح و بامداد) و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار