«وِشنَوه» یکی از روستاهای هدف گردشگری در قم

قم(پانا)-روستای وشنوه و جاذبه های تفریحی و گردشگری از جمله غار آن یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان کویری قم محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۹۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد
«وِشنَوه» یکی از روستاهای هدف گردشگری در قم

روستای وشنوه در 60 کیلومتری قم واقع شده و از اماکن ییلاقی قم به شمار می رود. به همین دلیل در فصل تابستان برخی دانشمندان، علما و محققان، از قدیم این روستا را برای استراحت انتخاب می کردند و از آب گوارا، هوای پاکیزه و خنک و محیط سرسبز و کوهستانی آنجا بهره می بردند.

این روستا سابقه مذهبی کهن نیز دارد، گویش مردم وشنوه فارسی همراه با لهجه ای زیبا است و عمده فعالیت اهالی وشنوه، دامداری، کشاورزی و قالی بافی است.

یکی از جاذبه های مذهبی این روستا، امامزاده هادی(ع) است که زیارتگاه آن از دوره صفویه باقی مانده و بنا به صورت چهار ضلعی با گنبدی با کاشی های تزئین شده و نقاشی های قدیمی در دیواره های زیارتگاه که هفتاد سال قبل توسط میر حسن نقاش انجام شده است.

بر اساس مستندات موجود، غار وشنوه از جذابیت های جهانگردی جالب توجهی برخوردار است، در کوهستان اردهال چهار غار یا چاله شناخته شده است. در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد که این آب از شکاف های کوه سرازیر می شود و بصورت چشمه فوران می کند و به نام غار وشنوه شهرت دارد.

مجموعه معادن چاله غار وشنوه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که در کوههای جنوبی روستای وشنوه قرار دارد که در سال 87 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در منطقه چاله غار از توابع وشنوه 21 معدن قدیمی مشاهده شده است که با توجه به سفال های یافت شده در این غار ها و نظر باستان شناسان که این سفالینه ها را بر اساس مقایسه های اولیه متعلق به 3000 تا 3200 سال قبل از میلاد می دانند تصور می شود بهربرداری از غار های مزبور نیز در همان دوره آغاز شده است.

دسترسی به روستای وشنوه، بعد از گذشتن از شهر کهک، از مسیر روستای دستگرد، جاده امامزاده اسماعیل(ع) بعد از روستای اویل امکانپذیر است.

دانش آموز خبرنگار:نرگس فارسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار