پارکی که جاذبه‌های ایران رنگارنگ را در یک مجموعه نظاره‌گر خواهید بود

کرج (پانا)- پارک ملی ایران کوچک گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن شهرهای مختلف ایران زمین را در یکجا جمع کرده است تا بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن به دیدنی‌های جذاب هر شهر سفری کوتاه داشته باشید و دور ایران را بگردید.

کد مطلب: ۱۳۵۶۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
پارکی که جاذبه‌های ایران رنگارنگ را در یک مجموعه نظاره‌گر خواهید بود

این پارک به اسامی چون پارک ملی ایران، پارک اقوام، باغ فرهنگ و باغ فرهنگ کمیسیون ملی نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی کرج است که در محدوده باغ معروف فاتح قرار دارد.

پارک ملی ایران کوچک، شاهکاری هنری در زمینه پارک‌سازی نوین به‌ شمار می‌آید و در خردادماه سال ۱۴۰۰ به‌عنوان نخستین باغ فرهنگ ایران ثبت ملی و در سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی یونسکو به ثبت جهانی رسیده و هدف از ساخت این پارک، نمایش تنوع قومی و فرهنگی ایران است
. ۸۰ درصد باغ فرهنگ به موضوعات هنری، آداب‌ورسوم قومیت‌های مختلف و زیست‌بوم ۱۲ منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور اختصاص داده شده است.

علاوه بر ثبت ملی به ‌عنوان نخستین پارک فرهنگ ایرانی در یونسکو نیز ثبت جهانی شده است.

در این پارک علاوه بر ماکت‌های بناهای تاریخی و زیست‌بوم اقوام ایرانی، تندیس‌های مفاخر بزرگ کشور همچون عطار نیشابوری، حافظ، سعدی، فردوسی، رودکی، خیام، ابن سینا، شیخ رازی، خواجه نصیر و امیرکبیر به نمایش گذاشته شده است. نماد مرحوم محمد صادق فاتح یزدی نیز زینت بخش این پارک است. این نماد که نزدیک به سه‌ونیم متر ارتفاع دارد، از بتون گلاسه ساخته و توسط هنرمندی به نام جعفر رنگچی طراحی و اجرا شده است.

همچنین هر ساله این پارک میزبان جشنواره های متفاوتی چون جشن انار، جشن خرمالو، جشن گلاب گیری و... بوده و این جشنواره ها با برپایی مراسمات متنوعی چون دعوت از گروه های موسیقی سنتی، برگزاری نمادین رسوم این. جشنواره ها و... برگزار می کند.

گردشگران و بازدیدکنندگان باغ فرهنگ، در کنار بازدید از بناهای پارک می‌توانند از غرفه‌های فرهنگی موجود در پارک نیز بازدید به‌عمل آورند، با صنایع‌دستی و سوغات مناطق مختلف آشنا شوند و از آن‌ها خریداری کنند.

پارک ملی ایران کوچک،در ایان نوروز با برگزاری جشن های شاد و مفرح، شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت چهار بعداز ظهر تا ۹ شب و سایر روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب میزبان بازدیدکننده گان خواهد بود.

دانش آموز خبرنگار: غزل کشاورز نوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار