سفیدکوه، شنل سفید لرستان

لرستان (پانا) - سفیدکوه لرستان به مجموعه کوه‌هایی با بیشترین ارتفاع در خرم آباد، سلسله و چگنی گفته می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۶۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
سفیدکوه، شنل سفید لرستان

سفیدکوه منطقه‌ای حفاظت شده با مساحت ۶۹ هزار و ۵۰۰ هکتار واقع در شهرستان خرم آباد در بین عرض های جغرافیایی ۳۳ درجه و ۲۹ دقیقه طول جغرافیایی ۳۲ درجه و ۱۹ دقیقه در ناحیه کوهستانی با تنوع زیستی بالا و چشم اندازهای رویایی از جنگل و مراتع کوهستانی زاگرس واقع شده است.

دامنه های جنوبی سفیدکوه به طول ۴۵۰۰۰هکتار در شهرستان چگنی قرار دارد.

از میوه های بهاره سفیدکوه می‌توان به چاقاله بادام و پسته وحشی با نام محلی (قلنگ) و آلوچه اشاره کرد، همچنین از گیاهان دارویی بهاره در سرخ پا، پونه وحشی، انشک، گل پر، چای کوهی بانام محلی (گل کنه)، آویشن بانام محلی (ازگو)، بومادران بانام محلی (برنج داس) گل ختمی بانام محلی (هیرو) موسیر بانام محلی (ذیل) و ملیم اشاره کرد.

در سال ۱۳۴۷ منطقه سفید کوه به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و در طی مصوبه شماره ۱۲۴ شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه حفاظت شده سفیدکوه به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

سفیدکوه لرستان با داشتن ۱۳۸ گونه جانوری یکی از زیستگاه های با ارزش جانوری غرب ایران محسوب می‌شود و با تنوع ۲۷۲ گونه گیاهی و غارهای متعدد و تنوع زیستی گیاهی و جانوری و صخره های صعب العبور ، جنگل های سرسبز بلوط با درختان تنومند از جاذبه های اکوتوریستی یکی از مکان های غنی کشور ازنظر پوشش جنگلی و گیاهی است.

نام دیگر سفید کوه در لری ﴿اسبیکوه﴾ است و علت نام گذاری آن به سبب برف گیر بودن این کوه است.

دانش آموز خبرنگار: سما هرسینی شاکرمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار