سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با پانا:

خانواده‌ها در شب چهارشنبه‌سوری کنار نوجوانان باشند

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ضمن تشریح دو رویکرد بلندمدت و کوتاه مدت برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری در توصیه به خانواده‌ها گفت از خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران که این روزها با جوانان و نوجوانان در ارتباط هستند، درخواست می‌شود که این روزها مراقب فرزندان خود باشند و در شب چهارشنبه‌سوری نیز کنار نوجوانان و جوانان باشند.

کد مطلب: ۱۳۵۵۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
خانواده‌ها در شب چهارشنبه‌سوری کنار نوجوانان باشند

آسیه اسحاقی - سید جلال ملکی در آستانه چهارشنبه آخر سال در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه جشنی که به اسم چهارشنبه‌سوری در کشور مرسوم شده است، از جشن اصلی فاصله دارد، اظهار کرد: «هرچند در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی برای آگاه‌سازی چهارشنبه‌سوری صورت گرفته است. به گواه آمار بیشترین افرادی که درگیر این حوادث می‌شوند، جوانان و نوجوانان هستند که از ناحیه دست‌ها و صورت دچار آسیب‌ می‌شوند.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی افزود: «در عین حال حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری از هفته‌ها قبل اتفاق می‌افتد که به‌صورت انفجار و آتش‌سوزی در انبارها و کارگاه‌ها صورت می‌گیرد. اخیرا نیز در محله پل‌چوبی تهران، یکی از انبارهای مواد محترقه دچار انفجار شد و متاسفانه چهار نفر جان خود را از دست دادند.»

وی با اشاره به حوادث شب چهارشنبه‌سوری گفت: «در شب جشن اصلی اتفاقات و حوادث زیادی رخ می‌دهد اما برای پیشگیری از این حوادث باید دو رویکرد بلند مدت و کوتاه مدت برای پیشگیری از حوادث این جشن وجود داشته باشد.»

ملکی ادامه داد: «رویکرد بلند مدت برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری این است که همه دستگاه‌های متولی پای کار بیایند. به‌طوری که آموزش‌وپرورش به عنوان نهاد تعلیم و تربیت، موارد آموزشی در زمینه ایمنی را به دانش‌آموزان بازگو کند. اکنون وقتی نزدیک چهارشنبه‌سوری می‌شویم همه رسانه‌ها دنبال توصیه‌های چهارشنبه‌سوری هستند. درباره ایمنی ساختمان‌ها هم همین است. وقتی ساختمانی همچون پلاسکو ریزش می‌کند به یاد ایمنی ساختمان می‌افتند. در نتیجه به رویکرد بلندمدت خیلی امیدوار نیستیم. رویکرد بلندمدت به این معنی که از فردای چهارشنبه‌سوری امسال برای سال آینده برنامه‌ریزی شود و کارهای آموزشی، فرهنگسازی و اقداماتی که می‌توان جوانان را به سمت چهارشنبه‌سوری زیبا سوق داد اما متاسفانه این کارها صورت نمی‌گیرد.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: «فقط دنبال راهکار کوتاه مدت هستیم. راهکار کوتاه مدت هم مقطعی است و مقداری درد را کاهش می‌دهد و درمان کننده نیست.»

وی در توصیه به خانواده‌ها نیز گفت: «از خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران که این روزها با جوانان و نوجوانان در ارتباط هستند می‌خواهیم که کمک کنند. والدین این روزها باید مراقب فرزندان خود باشند. اگر احساس می‌کنند رفتار فرزند‌شان تغییر کرده، باید او را کنترل کنند و اگر رفت‌وآمدی دارند بررسی کنند. اگر موردی پیدا کردند، آن را خنثی کنند و فرزندشان را از خطرات آگاه کنند. یا اینکه اگر دوست جدیدی به دوستان فرزندشان اضافه شده است بررسی کنند.»

ملکی با تاکید بر اینکه کسی با جشن گرفتن مخالف نیست، تاکید کرد: «از خانواده‌ها می‌خواهیم که در چهارشنبه‌سوری کنار فرزندان خود باشند. مراقب اوضاع باشند. اگر والدین حضور داشته باشند، فرزندان می‌دانند که نباید آتش عجیب و غریبی درست کنند و می‌دانند در کنار خودرو و درختان نباید آتش روشن کنند.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اضافه کرد: «اگر والدین در کنار فرزندان حضور نداشته باشند و بخواهند به‌صورت قهری از جشن گرفتن جلوگیری کنند، تبعات خطرناکی دارد. فرزندان ممکن است از چشم دور شوند و با افرادی مواجه شوند که ممکن است تبعات داشته باشد. بنابراین اگر خانواده در کنار فرزندان باشند خیلی موثر خواهد بود.»

وی تاکید کرد: «والدین باید بدانند کنار آتشی که خودشان روشن نکرده‌اند، نباید بمانند زیرا ممکن است فردی داخل آتش کپسول منفجر کند. ضمن اینکه پریدن از روی آتش بسیار کار اشتباهی است. برخی روی آتش، بنزین می‌ریزند که خیلی کار اشتباهی است. این شب‌ها باید خاموش کننده‌ها و شلنگ‌ها در دسترس باشد. مغازه‌داران نیز از دادن اکلیل و سرنج به بچه‌ها خودداری کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار