روستای «کوران ترکیه فاروج» بالاترین هنرجوی خوشنویسی را در خراسان شمالی دارد

شیروان- فاروج (پانا)- در آیینی که از سوی انجمن خوشنویسان شیروان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فاروج در دبیرستان عشایری شهید فکوری روستای کوران ترکیه شهرستان فاروج برگزار شد، ۱۵ گواهینامه خوشنویسی از قبول شدگان دوره‌های مقدماتی، متوسط و خوش، به دانش‌آموزان این روستا اعطا شد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
روستای «کوران ترکیه فاروج» بالاترین هنرجوی خوشنویسی را در خراسان شمالی دارد

مدیر انجمن خوشنویسان شهرستان شیروان در این آیین با بیان اینکه "فرهنگ " همه هویت ما را تعیین می کند، گفت: "فرهنگ" مولفهَ زیادی دارد که زبان، خط، علم، آداب و رسوم، دین، سبک معماری و بسیاری از عناصر دیگر فرهنگ را تشکیل می دهند.

علی رحیمی افزود: "خط " عنصر مهم فرهنگی است که دین اسلام برای آن اهمیت زیادی قائل است و اگر "خط" نبود ما الان نوشته ای هم‌ نداشتیم و علم با این کیفیت وجود نداشت، اما خط زیبا که به خوشنویسی تعبیر می شود در فرهنگ اسلامی ارزش زیادی دارد.

وی اظهار داشت: خداوند متعال زیبایی را دوست دارد « ان الله جمیل ویحب الجمال» و همچنین در اهمیت زیبا نویسی، پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده اند: هرکس «بسم الله الرحمن الرحیم» را با خط زیبا بنویسد به بهشت می رود به غیر حساب.

مدیرانجمن خوشنویسان شهرستان شیروان در ادامه گفت:در اوایل گسترش اسلام، آیات قران کریم بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل می شد و اصحاب ایشان آیات قرآن مجید را حفظ می کردند و سینه به سینه به دیگران منتقل می گشت تا اینکه خط "کوفی" ابداع شد و اولین کاتب قران کریم، حضرت علی علیه السلام است و بنابراین قران کریم اولین منزلی که پس از سینه پاک پیامبر اکرم (ص) برای خود انتخاب کرد "خط "است .

علی رحیمی افزود: "خوشنویسی "دربین سایر هنرها از قداست خاصی برخوردار است و این بخاطر این است که خط همواره همنشین کلام الهی، احادیث و مطالب ارزنده مثل پند حکیمان و اشعار شعرا بوده و بنا براین یک خوشنویس جایگاه والایی دارد.

وی با معرفی (استاد براتعلی پریشان) به عنوان یک هنرمند ارزشمند اظهار داشت: استاد براتعلی پریشان را باید به عنوان یک گوهر کمیاب قدرش را دانسته و از وجود این سرمایه ارزشمندی که در روستا حضور دارد، استفاده کرد.

رحیمی درباره خوشنویس پیشکسوت استان، بیان کرد: آقای پریشان دارای مدرک ممتاز خوشنویسی، از انجمن خوشنویسان ایران هستند که از شعبه شیروان فارغ التحصیل شده اند و در این مدت تعداد زیادی هنرمند را در این روستا پرورش داده اند که تاکنون ۵ نفر به نام های علی پریشان، نیما پریشان، سینا پریشان، مهبد سلیمانی و مهدی سلیمانی به دوره عالی خوشنویسی راه پیدا کرده اند.

در پایان این آیین؛ از آقای براتعلی پریشان و هنرجویان وی و همچنین از پدر خانواده خوشنویس آقای علی پریشان، که خود و دو پسرش از هنرجویان دوره عالی هستند، تجلیل بعمل آمد.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار